7p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Ami jelenleg a bizonytalanságot növeli és a magyar növekedési várakozásokat még lejjebb vonja, az nem Németország helyzete és politikájának lehetséges alakulása. Trump választási győzelme nyomán a külkereskedelmi feltételek romlanak Európára nézve is, ez pedig a mi rekordméretű külső nyitottságunk mellett súlyos rizikótényező.

Még Trump győzelme előtt, de már a félévi tényadatok ismeretében készült el az Európai Bizottság 2024 őszi gazdasági kitekintése a 2025-26-os időszakra. A magyar média leginkább azt észrevételezte, hogy a jelentés pesszimista a magyar gazdaság jövő évi növekedési kilátásait illetően. Valóban, sokkal visszafogottabb a magyar fejezet, mint a notóriusan nagyot mondó magyar kormányzaté. Igaz, még a „ki tud a legtöbbet ígérni” versenyben élen álló Nagy Márton miniszter is visszavett újabban a „három-hat százalékos növekedés” szövegéből; a költségvetés törvény tervezetébe beállított hivatalos jövő évi GDP-adat „csak” 3,4 százalék. Ám így is tátongó a szakadék: az Európai Bizottság 1,8 százalékra teszi a 2025-re prognosztizált növekedést.

Már megint „Brüsszel”? Nem egészen, mások is hasonlóan látják újabban. Láthatóan minél későbbiek a kutatóintézetek, nemzetközi szervezetek hazánkkal kapcsolatos prognózisai, annál mérsékeltebbek a várt növekedési indexek.

Megemlíthető a nemzetközi hitelminősítő Fitch esete: még a nyári előrejelzésükben egészen szép dinamika szerepelt: 3,8 százalékos növekedés 2025-ben, 3,7 százalék 2026-ra, addig a szeptemberben közzétett prognózis már 3,4 (2025) és 3,5 százalék (2026). Ez még mindig kedvező; lényegében visszahozza a kormány növekedésiterv-számait. Talán nem függetlenül attól, hogy a nagy hitelminősítők rendszeresen konzultálnak a kormányokkal az általuk kiadott minősítés (rating) mögött álló makrogazdasági pálya ügyében.

Csakhogy. A Fitch még az idén októberben is 1,4 százalékos növekedéssel kalkulált 2024-re: ez sokkal lejjebb van a júniusban közzétett 2,3 százalékos idei várható növekedési indexnél, ám nyilvánvalóan irreális ez az adat. Azóta kijött egy újabb recessziós negyedév; a kérdés már leginkább csak az, hogy a fél és egy százalékos sávon belül hova esik majd a tényadat. Emlékeztetőül: az év közepéig a kormányzati megszólalások éves 4 százalékos (és nem 1 százalék alatti) növekedésről szóltak.

Láthatóan nagyon kockázatos lenne komolyan venni a hatóságok által közzétett gazdasági adatokat. A kormányzat növekedési ügyben – valamint az inflációs indexet, a költségvetési hiányt tekintve – évek óta rettenetesen mellélő. Az éves terv-adatokra már azért sem lehet hagyatkozni, mert eleve bizonytalan az a bázis, amelyhez hozzámérik a tárgyévi növekedési ütemet. Ha pedig a bázisadat valótlan, akkor az arra épülő minden számítás problematikus.

Most már a kormány sem vár sem 4, sem pedig 2 százalékot idénre. Ami az ütemcsökkenés indoklását illeti: volt már a háború, noha az nyilván nem vadonatúj és nem is magyar-specifikus tényező, majd jött a nyár végi dunai árvíz, és legfőképpen a külvilág, benne a német konjunktúra cudar állapota.

Ezekből a magyarázatokból a német és a magyar gazdaság közötti szoros kapcsolat miatt az utóbbi tételnek lehet tényleges jelentősége. Nézzük meg ezért a magyar fejezet áttekintése előtt, hogy az Európai Bizottság elemzői milyennek látják az európai gazdaság eddigi útját és várható teljesítményét, különös tekintettel Németországra. Továbbá minket a térségi viszonyok, a velünk összemérhető fejlettségű országok adatai is különösen érdekelhetnek.

A Bizottság elemzői úgy látják, hogy az európai konjunktúra fokozatos javul: idén 0,9 százalék lesz a gazdasági növekedés, 2025-ben némileg javul az ütem és további szerény emelkedés várható 2026-ban. Tagországonként eléggé eltérnek a mértékek: Németország idén stagnál, és lassan kezd csak közeledni az EU átlagához, a közép- és kelet-európai térség országaiban mind az uniós átlag feletti gazdasági növekedési ütem várható (kivétel az idei évben Magyarország). Nyilván a térség minden gazdasága kötődik a német gazdasághoz, de önmagában ebből a tényből nem lehet levezetni a középtávú pályát.  

Nézzük meg a bizottsági dokumentum magyar fejezetét.

Ami a médiát is elérte: a bizottsági modellekből idénre 0,6 százalékos, roppant szerény növekedés jön ki. Ezzel a tavalyi visszaesés mértékét nem lehet kompenzálni; azaz két esztendő elmúltával a gazdasági teljesítmény marad a 2022-es szint alatt.

Ám nem ez a táblázatban bemutatott adataink között a leginkább figyelemre méltó. Sokkal inkább az, hogy

  • hosszabb távot (a 2005 és 2020 közötti éveket) tekintve a bruttó hazai termék (GDP) átlagosan még 2 százalékot sem elérő ütemben növekedett. Amikor tehát a magyar gazdaság tartós, fenntartható (tehát nem átmenetileg kierőltetett) növekedési tempójáról van szó, akkor szem előtt kell tartani a két százalék alatti értéket. 2023-2024 a természetes képesség alatti időszak, a maga korrekciós jellegével, amit várhatóan valóban követhet egy ennél nagyobb ütemű időszak. De ez nem a „három-hat százalékos” növekedés gazdasága.
  • A 2023-2024 közötti pangásos évek alatt a közép- és kelet-európai térség országai jobb növekedési eredményt mutatnak fel. Akik előttünk voltak az egy főre jutó GDP-t tekintve, még inkább elénk kerülnek; ez tovább ronthatja Magyarország külső megítélését, esetleg kihathat a hitelminősítésre. 2025 után lehetséges némi „szépítés”, de 2026 azért elég messze van még.   
  • Különösen sokat mond a bruttó nemzeti jövedelem (GNI) alakulása. Míg a GDP az ország területén előállított hozzáadott értéket regisztrálja, amiben nagy külföldi tőketulajdoni hányad esetén jelentős részt tesz ki a külföldeket illető jövedelem (profit, kamat), addig a GNI a rezidensek (magyar családok és vállalkozások) jövedelmét mutatja. A nemzeti jövedelmet növeli a külföldről kapott segély, transzfer (ilyen jellegű az EU-támogatás), és a kinti magyar vendégmunkások által hazautalt megtakarítás, a magyar cégek repatriált nyeresége. Ezeket a tételeket is beszámítva egy árnyalattal jobb volt a bemutatott másfél évtizedes előélet; ám 2023 rosszabb. És 2024-ben a hazai jövedelmeket tekintve lényegében nincs semmi növekedés.
  • Hogy a brüsszeli modellezők hogyan vetítik előre az EU-tól kapható transzferjövedelmek alakulását, és mit feltételeznek a vendégmunkások jövedelem-repatriálási mérlegéről, azt nem tudni. Az viszont lényeges vonatkozás, hogy a hazai (rezidens) gazdasági szereplők jólétének alakulását a GNI jobban írja le, mint a GDP. Pedig valamilyen oknál fogva a magyar politikai vezetés láthatóan az utóbbit hajszolja, ütemének megemelésére hivatkozik akkor, amikor gazdaságélénkítő célok fogalmaz meg, akciókat jelent be.    
  • A magyar gazdaság meglehetősen inflációs; ilyen volt már a poszt-Covid időszak nagy infláció hulláma előtt is. A modellezők a továbbiakban sem számolnak azzal, hogy az európai normának számító (éves 2 százalékos) árváltozási pályára rátérjen Magyarország.
  • A magyar államadósságnak a hazai össztermékhez mért aránya a 70 és 80 százalék közötti sávban mozog; ez a legnagyobb az összes volt tervgazdaság között, és nagyobb, mint Németországé. Ez teher a magyar társadalmon, gazdaságon, és az egyik magyarázó oka a költségvetési bajok makacs újratermelődésének: a kamatkiadások folyamatosan ránehezednek az állami költségvetés kiadási oldalára.

Az áttekintett elemzés és prognózis egyike a legutóbb közzétett hasonló munkáknak. Hogy a valóság mind Európa egészében, mind minálunk ténylegesen hogyan alakul majd, az rengeteg befolyásoló tényezőtől függ. Ami jelenleg a bizonytalanságot növeli és a magyar növekedési várakozásokat még lejjebb vonja, az nem Németország helyzete és politikájának lehetséges alakulása. Trump választási győzelme nyomán a külkereskedelmi feltételek romlanak Európára nézve is, ez pedig a mi rekordméretű külső nyitottságunk mellett súlyos rizikótényező.

Az importdrágulás és a várhatóan növekvő amerikai államháztartásihiány-hányad együttese felfelé mutató kockázat az amerikai infláció és kamatszint dolgában, és kellemetlen hatással lehet a nemzetközi kamatok mértékére, és így a magyar kamatszintre is. Ami tehát még 2024 októberében reálisnak látszott, akár hamarosan felülvizsgálatra szorulhat a gazdasági növekedésünkre ható kedvezőtlen tételek miatt.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!