Kereskedelmi márkás élelmiszerekre mintegy 165 milliárd forintot költöttek a fogyasztók az idei első félévben, míg háztartási vegyiárura és kozmetikumra több mint 26 milliárd forintot.
Az eladott élelmiszerek mennyiségét tekintve a láncok saját márkáinak piaci része stabilan 34 százalék, mind az idei, mind a tavalyi első hat hónap során. A háztartási vegyiáruknál és kozmetikumoknál mennyiség szempontjából 32 százalékról 36-ra emelkedett a kereskedelmi márkák piaci részesedése.
A Nielsen tájékoztatása szerint az átlagok mögött jelentős különbségek vannak. A mélyhűtött termékek teljes hazai, értékben mért bolti eladásából például a saját márkák 46 százalékot vittek el az idei első félév során. Ugyanakkor a saját márkák aránya az alkoholos italoknál 15, édességeknél 19 százalék.
Néhány terméknél csökkent a kereskedelmi márkák részaránya mind értékben, mind mennyiségben. Ez a gyártói márkák erősödésére utal, például az ásványvíznél, tejfölnél, ostyaszeletnél és cukorkánál. A vegyiáruk között a saját márkák csökkenő részarányát regisztrálták a piackutatók például wc-papírnál, babatörlőkendőnél, hajformázónál és ablaktisztítónál.
A vásárlási szokásokat feltáró Nielsen-kutatás szerint a megkérdezett magyar fogyasztók 45 százaléka ugyanannyi kereskedelmi márkás terméket szokott venni, mint egy évvel korábban. Kevesebbet 17 százalék vásárolt, 38 százalék viszont több kereskedelmi márkás terméket vett az utóbbi időszakban, nagy részük azért, mert olcsóbb, mint a gyártói márka.
MTI