2018. április 6. 18:30
mfor.hu

Egyes elemzők úgy látják, hogy az amerikai elnök által kirobbantott vámháborúra adott kínai válaszlépés a német autógyáraknak sokkal jobban fáj majd, mint a Fordnak vagy a GM-nek.

A hétvégére új lendületet kapott a Donald Trump amerikai elnök által kezdett kereskedelmi csatározás. A kezdetben acél és alumínium termékekre kivetett vámoktól azt várta az elnök, hogy vagy visszafogja az importot, vagy tárgyalóasztalhoz ülteti az USA partnereit, ahol más engedményeket tudnak tőlük kicsikarni. Utóbbi például Dél-Korea esetében működött is, hiszen az ázsiai országgal sikerült az amerikai fél számára kedvező egyezséget kötni.

Ennek keretében a dél-koreai kormány elismerte, beleegyezett az Egyesült Államokba irányuló acélexortjának 30 százalékos csökkentésébe, valamint a dél-koreai platós kisteherautókra kivetett amerikai vámok fenntartásának meghosszabbításába, hogy megmentse a két ország szabadkereskedelmi egyezményét és mentességet kapjon az importált acélra kivetett amerikai vámok alól.

Az Európai Unió ugyanakkor ellenlépéseket helyezett kilátásba, ha az USA velük szembe is érvényesíti a vámokat. Kína pedig eleinte kivárt, és csak akkor reagált, amikor Trump bejelentette, hogy az ázsiai ország vállalatai a belengetett acél és alumínium adó felett további vámokra számíthatnak. Az indoklás nem volt alaptalan, hiszen a szellemi jogok megsértését rótták fel Kínának. A háttérben viszont azt szerették volna elérni az amerikaiak, hogy az ázsiai ország tárja szélesebbre a kapuit a befektetők előtt különösen a pénzügyi piacokon

A bejelentés után olyan hírek láttak napvilágot, hogy a felek tárgyalóasztalhoz ülnek, ám erre egyelőre nem került sor. Kína viszont a hét elején ismertette, hogy mely amerikai termékekre vetnek majd ki vámokat, hogy "viszonozzák" a Trump által tervezett 50 milliárd dolláros csomagot. Gyakorlatilag erre volt csütörtök este meglebegtetett újabb vám egy még keményebb reakció. Amennyiben valóra válik, 100 milliárd dollárt érő importáru kaphatja meg az újabb kereskedelmi fenyítést.

A Fehér Ház csütörtöki, a késő esti órákban kiadott közleménye szerint az elnök elrendelte, hogy kormányzata állítsa össze azoknak a kínai árucikkeknek a listáját, amelyekre a pótlólagos védővámokat kivetik. A közleményben Donald Trump élesen bírálta a korábbi amerikai védővámok kivetésére adott kínai válaszlépéseket. Peking ugyanis bejelentette: arányos választ ad, hasonlóan szigorú vámintézkedéseket vezet be az Egyesült Államok ellen, és egyúttal beperli a Kereskedelmi Világszervezetnél (WTO) is. Kína szerdán közzétette annak a több mint száz amerikai terméknek - köztük agrártermékeknek - a listáját, amelyekre várhatóan vámot vet ki.

Peking tehát egyelőre belement a Trumo féle erődemonstrációba, és a játékelméletben gyáva nyúl vagy chicken run néven emlegetett szituációban nem ők akarnak azok lenni, "akik elrántják a kormányt", amikor meglátják szembe jönni az ellenfelet. Ezt jelzi, hogy pénteken délelőtt reagáltak a kínaiak az újabb vámfenyegetésre. Ebben azt közölték, hogy ugyan nem akarnak kereskedelmi háborút, nem is riadnak vissza tőle. Hozzátették: készek ellenállni az USA nyomásának "a költségekre való tekintet nélkül."

Lehet, hogy kevesebb BMW lesz majd a kínai utakon Lehet, hogy kevesebb BMW lesz majd a kínai utakon

A helyzet érdekessége, hogy miközben látszólag amerikai-kínai kereskedelmi háború zajlik a szemünk előtt, ennek legnagyobb vesztesei a német autógyártók lehetnek. Az új vámok ugyanis ezeket a gyártókat is érinthetik, és mivel a Mercedes vagy a BMW sokkal sikeresebb a távol-keleti országban, mint az amerikai vetélytársak. Éppen ezért a kínai vámok számukra sokkal nagyobb érvágást jelentenek.

Az Evercore ISI által közzétett adatok szerint, amelyet a CNBC idézett, csak az idei évben 1,7 milliárd dollár veszteséget jelentenek a vámok a BMW és a Mercedes tulajdonosa, a Daimler számára. Ehhez képest, a GM, a Ford vagy a Fiat gyakorlatilag vám fizetése nélkül megússza. A faramuci dolog hátterében az áll, hogy a német vállalatok részben az USA-ban gyártják azokat az autókat, amelyeket az ázsiai piacon értékesítenek. Az elemzés szerint a BMW például közel 4 milliárd dollár értékben szállít amerikai gyárakban készülő járműveket, ami miatt 965 milliós sarcra készülhetnek. Ha ez bekövetkezik, akkor a járműveik árazása aligha lesz versenyképesek, hiszen autónként 60 ezer dollárt is jelenthet a plusz teher. Nincs sokkal jobb helyzetben a Daimler sem, ők ugyanis az elemezés szerint 765 millió dollár értékű vámfizetéssel számolhatnak.

A tengerentúli autógyártók közül is van ugyanakkor egy, amelynek importját teljesen visszavetheti egy esetleges vám, az Evercore szerint ez a Tesla. A kaliforniában előállított járművek ugyanis a vám hatálya alá kerülnének, ez pedig félmilliárd dollár veszteséget jelentene az elektronikus autók gyártójának. Az egyébként is veszteséges Tesla számára így a kereskedelmi háburú különösen fájdalmas lehet.