4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

175 éve született Láng László, a Láng-gépgyár alapítója, így ebből az alkalomból az mfor.hu feleleveníti a gyár fénykorát és hanyatlását. Mesél a múlt az mfor.hu-n.

1837. június 13-án született Pozsonyban Láng László, az első magyar dízelmotorok gyártója. A felsőipari iskolát Bécsben végezte el, majd a városban szerzett gyakorlati tapasztalatokkal felvértezve visszaköltözött Pestre. Itt az első munkahelye az Első Magyar Gépgyárban volt, ahol üzemvezetőként dolgozott. 31 éves korában, 1868-ban 8-10 alkalmazottal megnyitotta a saját üzemét is, ahol eleinte főként javításokat végeztek el és kisgépeket gyártottak. Ebben az időszakban Láng érdeklődése egyre inkább a gőzgépek felé kezdett terelődni, ráadásul az egyik konstrukciójukkal az 1873-as bécsi világkiállításon nagy sikert is aratott. Ekkor a kezdeti sikerek és az élénkülő kereslet miatt a külső Váczi útra (a mai 13. kerületi Váci út 152-156) költöztette az üzemet.

A rohamos fejlődésnek köszönhetően a fejlődő magyar ipart is Láng üzeme látta el erőgépekkel, így pedig a külföldi versenytársakat kezdte kiszorítani. Mivel a szakember felismerte azt, hogy a folyamatos fejlődés mennyire fontos, több találmány gyártási jogát megszerezte, így biztosította, hogy a legyártott gépek hosszú időn át versenyképesek legyenek. 1880-as évektől kezdve már a balkáni országokba és Oroszországba is szállított, majd az 1900. évi világkiállításon ismét nagydíjat nyert a gőzgépének köszönhetően.

A következő században a rohamos fejlődésnek köszönhetően nagy teljesítményű gőzgépre lett szükség, ami a gőzturbina volt. A folyamatos fejlődést szem előtt tartó Láng a gyárral belépett egy nemzetközi szindikátusba, svájci szabadalmi jogokat vásárolt meg, így hazánkban elsőként kezdhette meg a gőzturbinák gyártását. 1910-ben pedig kiterjesztették a tevékenységet a dízelmotorok gyártására is. Egy évvel később a fia vette át a gyár irányítását, ám ez nem okozott törést a működésben és a sikerben, hiszen folyamatosan bővült a gyártott termékek köre, és elkezdtek az élelmiszeripar és a vegyipar számára is gépeket gyártani.

Titkos gyártási folyamatok

A második világháborúban azonban ezek a termékek háttérbe szorultak és a termelést a hadsereg igényeihez igazították. Ebben az időszakban azonban az üzem komoly károkat szenvedett el, 1948-ra végül sikerült helyreállítani a gyártóegységeket, ezt követően azonban államosították a gyárat, a fő profilja pedig az energetikai gépgyártás lett.

A Wikipedia szerint a gyár egy részét továbra is a potenciális haditermelés számára tartották fenn: egy titkos műhelyben a MiG-15 repülőgépek gázturbinájának alkatrészei gyártására szolgáló gépsorok álltak hosszú ideig, míg a típus elavulásával le nem szerelték. A háború után saját tervezésű ipari gőzturbinák tömegét gyártották a KGST-n belüli szakosodás szerint, de készültek nagy kondenzációs egységek is, a legnagyobb hazai fejlesztésű egység a 100 MW-os kondenzációs turbina volt. 1966-ban, a viszonylag liberálisabb gazdaságpolitika idején a vállalat felújította együttműködését korábbi partnerével, a Brown-Boveri céggel. Fő profilja továbbra is az energetikai gépgyártás maradt, a gőzturbinák, kazánok mellett dízel hajómotorok is készültek, továbbá berendezések az új iparág, az atomenergetika számára. Főként innen kerültek ki a hazai villamos erőművek turbinái, de a vállalat termékeinek java részét külföldön értékesítették.

A nyolcvanas években a hazai beruházások erőteljesen visszaestek, s a Láng-gyár teljesítménye - részben a szűkös megrendelések, részben az elavult technológiák miatt - drámaian visszaesett, foglalkoztatottjainak száma csökkent, pénzügyi helyzete megrendült. A cég privatizációjára 1990-ben kezdődött, bevonták az Asea-Brown-Boveri (ABB) svéd-svájci multinacionális céget, így megalakult az ABB-Láng Kft., ahol a részvények 75 százalékát a külföldi cég tulajdonába került. 2000-ben azonban a gyár végleg megszűnt.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!