3p

Ötven éve, 1963. november 30-án adták át a forgalomnak Budapest első aluljáróját az Astoriánál.

Az Astoria a főváros egyik legfontosabb forgalmi csomópontja a Belváros keleti határán, a Kossuth Lajos utca és a Rákóczi út, illetve a Kiskörút (a Múzeum körút és a Károly körút) találkozásánál. Az utca embere a kereszteződést és az aluljárót is Astoriának nevezi a sarkon álló szállóról, és a kelet-nyugati metró 1970-ben átadott állomását már így nevezték el.

A város egyik legforgalmasabb kereszteződésén az átkelés már a múlt század elején sem volt biztonságos, ez csak az aluljáró átadása után vált lehetővé. Az Astoria aluljáró terveinek elkészítésekor már számoltak a kelet-nyugati metró megépítésével, amiről végleges döntést 1963 végén hoztak. A főváros első gyalogos-aluljárója 600 négyzetméter alapterületű, négyszög alakú, átadásakor 12 feljáró vezetett a felszínre. Az aluljáró 1970-ben a 2-es metró lejáratával bővült, 1972-ben a Rákóczi úti villamosközlekedés felszámolásakor megszűnt a megállókba vezető két feljáró.

Gyalagosközlekedés annó (Forrás: kep-ter.blogspot.hu)

Az építkezést kezdetben sokan ellenezték, drágának és haszontalannak tartották - olyannyira, hogy a téma még az állampárt, az MSZMP legfelsőbb szintjén is szóba került, de végül a támogatók kerekedtek felül. A munkák ideje alatt a forgalom zavartalan maradt, de a Kiskörúton közlekedő autók egy, a Zala folyóról átköltöztetett hidat használtak. A kivitelezés során nem csak a régi pesti városfal maradványai és a belvíz okoztak nehézséget, a vizet végül szivattyúkkal távolították el. A munkák még a hivatalos átadás után is folytak, külön nehézséget jelentett, hogy az álmennyezet rövid idő múlva a fölötte haladó villamosok keltette rezgés miatt leszakadt - az oda süllyesztett neoncsövek ezért kerültek végül az oszlopok köré.

Valamikor az Astoriánál húzódott a pesti városárok, amiről Péter tárnokmester 1281. évi oklevele tanúskodik, a történeti kútfőt a Múzeum körút 13. számú ház mélyebben fekvő udvara erősíti meg. Az egykori városfal a 15. század végén, Mátyás király uralkodása alatt épült meg, és ez a szakasza a Kiskörút Duna felőli házsorának belső telekhatárát szegélyezte. (Maradványai több Múzeum körúti ház udvarában is láthatók.) A városfal egyenes vonalvezetését 100-150 méterenként élesen megtörték, oda kerek tornyot vagy a kaput védő rondellát építettek. Valamikor ott állott a Hatvani kapu avagy Hatvani rondella, a középkori városfal legerősebb védműve. A kaput őrző barbakánt a 18. század végén lebontották, széles alapfalai a gyalogos aluljáró építése közben az Astoria Szálló északi homlokzata előtt kerültek elő, de a felszín alatt rejtőzködnek.

Az építkezés közepén a Zala-híd (Forrás: budapestcity.org)

A mai Astoria helyén két épület állt: a Magyar utca felől egy lakóház, ahol Petőfi Sándor 1844-ben a János vitézt írta, a Múzeum körút felőli oldalon a hírhedt Zrínyi fogadó. Az Ágoston Emil és Hikisch Artúr tervezte Astoria Szálló 1914. március 14-én nyitotta meg kapuit. A lassan százéves épület viharos történelmünk több jelentének volt tanúja: Károlyi Mihály 1918. október 23-án ott alakította meg ellenkormányát, a Magyar Nemzeti Tanácsot, amelynek székházaként is szolgált a szálloda. 1919 tavaszán a kommunista direktórium vezetői költöztek oda. A német megszállás után, 1944 márciusában a Gestapo főhadiszállása lett a szálló. Az 1948-ban teljesen újjáépített épület előtt vonultak el 1956. október 23-án az egyetemisták, az épület a harcokban súlyosan megsérült.

A felszíni átkelést a Károly körúti villamosmegállónál újabban ismét zebra segíti.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!