Az első világháború előtt a legjelentősebb kereskedő a már említett Szilárd Béla volt. A férfi 1904-ben Bárdy-féle bolt vezető ügynökeként dolgozott, majd két évre rá már az igazgatói székben ült. Óriási lendülettel fogott munkához: 1912-re a Magyar Királyság legnagyobb autós-cégévé növelte az üzletet. Szilárd Béla Bárdyéktól 1913. elején átigazolt a Hazai Automobil Rt.-hez, majd decemberben a Lázár utcában megnyitotta saját boltját.
Világhódító négy kerék
Szilárd Béla az első világháború alatt bevonult katonának. Boltját alkalmazottai vitték tovább: kezdetben jól ment minden, de ahogy múltak az évek, egyre inkább pangani kezdett a piac. A főnök szokásához híven közben a harctéren is sikert sikerre halmozott, és az összeomlás után hazatért. A forradalmak és az ellenforradalmak alatt autóit lefoglalták, alkalmazottait nem tudta fizetni, így azok elhagyták. A háború után két évvel szinte szó szerint mindent a nulláról kellett kezdenie.
Lassú döcögés
Az autóbizniszből természetesen az állam sem akart kimaradni. A Magyar Állami Vas-, Acél- és Gépgyár Budapesten a Csata utca 29-ben rendezett be lerakatot. Itt elsősorban MÁVAG, Benz és Mercedes gépkocsikat és tehergépjármű alvázakat kínáltak, de szerepelt a palettán mentő, tűzoltóautó és busz is.
A Fiat képviselete a Váci utca 1-3., míg a Skodáé az Andrássy út 10. szám alatt állt. Ez utóbbi firmát Herskovits Ignác vezette, aki ugyancsak sokat tett a hazai autózás fejlődéséért. Érdemes közbeszúrni: a vállalat az éles verseny miatt 1925. és 1930. között közel negyven százalékkal mérsékelte árait.
Az igazi fejlődés a gazdasági világválság végén, a harmincas évek második felében indult meg, amely gyakorlatilag 1944-ig tartott. Ám a második világháború ismét nullára írta a hazai autóipart: mindent elölről kellett kezdeni...
Lázin Miklós András