Az EFQM Kiválósági modellel kapcsolatos kifejezések értelmezése
Az EFQM-modellel kapcsolatban leggyakrabban használt kifejezések e gyűjteménye és rövid magyarázata a modell jobb megértését és könnyebb használatát hivatott elősegíteni.
Dolgozók, alkalmazottak (people): Valamennyi, az adott szervezet által alkalmazott személy (teljes- és részmunkaidős, időszaki és szerződéses alkalmazottak).
Érdekeltek (stakeholders): Mindazok, akiknek érdekeltségük van valamely szervezetben, ennek tevékenységében és teljesítményeiben. Ide tartozhatnak a vevők, a partnerek, a munkavállalók, a részvényesek, a tulajdonosok, a kormány és a törvényhozók.
Értékek (values): Azoknak a feltételeknek és elvárásoknak az összessége, amelyek meghatározzák, hogyan viselkedjenek egy szervezet alkalmazottai; és amelyek valamennyi üzleti kapcsolat alapját képezik (pl. izalom, támogatás és igazság).
Észrevétel (perception): Egyén vagy csoport véleménye.
Etika (ethics): Azok az általános erkölcsi értékek, amelyeket a szervezet elfogad és betart.
Folyamat (process): Tevékenységek olyan sorozata, amely az inputokból értékhozzáadással eloállítja a szükséges outputot.
Innováció (innovation):Az elméletek gyakorlati átalakítása új termékekké, szolgáltatásokká, folyamatokká, rendszerekké és társadalmi kölcsönhatásokká.
Irányítási rendszer (management system): Azoknak a folyamatoknak és eljárásoknak a keretbe foglalása, amelyek révén a szervezet el tudja végezni valamennyi, a kitűzött célok megvalósításához szükséges feladatát.
Jövőkép (vision): Nyilatkozat arról, hogy milyen akar lenni az adott szervezet a jövőben.
Kiválóság (excellence): A szervezet irányításának és az eredmények elérésének az a kiemelkedő gyakorlata, amely a következőket magában foglaló alapkoncepcióra támaszkodik: eredményorientáció, összpontosítás a vevőre, vezetés és a célok állandósága, tényeken alapuló folyamatok, az alkalmazottak bevonása, folyamatos fejlesztés és innováció, kölcsönösen előnyös partnerkapcsolatok, a társadalom iránt érzett felelősség.
Kreativitás (creativity): Új vagy jobbított munkamódszerekre és/vagy termékekre, valamint szolgáltatásokra vonatkozó gondolatok létrehozása.
Kultúra (culture): Azon magatartásmódok, etika és értékek összessége, amelyeket a szervezet tagjai továbbadnak, gyakorolnak és megerősítenek.
Küldetés (mission): Nyilatkozat arról, mi a szervezet vagy funkció létezésének célja.
Külso vevők (external customers): A szervezet külső vevői, beleértve az elosztási láncba tartozó más vevőket is.
Partnerkapcsolat (partnership): Olyan munkakapcsolat két vagy több fél között, amely hozzáadott értéket hoz létre a vevő számára. A szállítók, az elosztók, a közös vállalkozások vagy a szövetségek egyaránt lehetnek partnerek (bár a szállítókat nem mindig ismerik el hivatalos partnernek).
Pénzügyi források (finances): A napi üzletmenethez szükséges rövidtávú pénzalap és a szervezet hosszú távú finanszírozásához szükséges, különféle forrásokból származó tőke.
RADAR: Eredmények, megközelítés, alkalmazás, értékelés és átvizsgálás.
Tanulás (learning): A fejlesztéshez vagy a változtatáshoz szükséges információ megszerzése és megértése. Példák a szervezeti szintű tanulásra: benchmarking, külső vagy belső értékelések és/vagy auditok, valamint a legjobb gyakorlatok tanulmányozása. Az egyéni tanulás eszközei például a továbbképző tanfolyamok és a szakmai képesítések.
Társadalom, közösség (society): Mindazok, akiket a szervezet tevékenysége ténylegesen vagy vélhetően érint, kivéve a szervezet saját alkalmazottjait, vevőit és partnereit.
Teljesítmény (performance): Az egyes egyének, munkacsoportok, szervezetek vagy folyamatok által elért eredmények mértéke.
Tudás (knowledge): Az adatokból, információból és tudásból felépülő hierarchia része. Az adatok: a nyers tények, az információ: a szövegösszefüggést és a perspektívát figyelembe vevő adatok összessége. A tudás: a tevékenységre vonatkozó útmutatással kiegészített információ.
Vezetők (leaders): Azok az alkalmazottak, akik összehangolják és egyensúlyba hozzák mindazok érdekeit, akik bármilyen érdekeltséggel rendelkeznek az adott szervezetben. Ide tartoznak az ügyvezetőség, az összes többi menedzser, továbbá a munkacsoportok irányítói és a alárendelt vezetők.
A továbbfejlesztett EFQM-modell
Az Európai Minőségirányítási Alapítvány (EFQM) - amely a továbbfejlesztés folyamatát irányította, és most copyrighttal rendelkezik a modellre - ismerteti a változtatásokat.