4p

Az Európai Minőségirányítási Alapítvány (EFQM) - amely a továbbfejlesztés folyamatát irányította, és most copyrighttal rendelkezik a modellre - ismerteti a változtatásokat.

Az EFQM Kiválósági modellel kapcsolatos kifejezések értelmezése

Az EFQM-modellel kapcsolatban leggyakrabban használt kifejezések e gyűjteménye és rövid magyarázata a modell jobb megértését és könnyebb használatát hivatott elősegíteni.

Dolgozók, alkalmazottak (people): Valamennyi, az adott szervezet által alkalmazott személy (teljes- és részmunkaidős, időszaki és szerződéses alkalmazottak).

Érdekeltek (stakeholders): Mindazok, akiknek érdekeltségük van valamely szervezetben, ennek tevékenységében és teljesítményeiben. Ide tartozhatnak a vevők, a partnerek, a munkavállalók, a részvényesek, a tulajdonosok, a kormány és a törvényhozók.

Értékek (values): Azoknak a feltételeknek és elvárásoknak az összessége, amelyek meghatározzák, hogyan viselkedjenek egy szervezet alkalmazottai; és amelyek valamennyi üzleti kapcsolat alapját képezik (pl. izalom, támogatás és igazság).

Észrevétel (perception): Egyén vagy csoport véleménye.

Etika (ethics): Azok az általános erkölcsi értékek, amelyeket a szervezet elfogad és betart.

Folyamat (process): Tevékenységek olyan sorozata, amely az inputokból értékhozzáadással eloállítja a szükséges outputot.

Innováció (innovation):Az elméletek gyakorlati átalakítása új termékekké, szolgáltatásokká, folyamatokká, rendszerekké és társadalmi kölcsönhatásokká.

Irányítási rendszer (management system): Azoknak a folyamatoknak és eljárásoknak a keretbe foglalása, amelyek révén a szervezet el tudja végezni valamennyi, a kitűzött célok megvalósításához szükséges feladatát.

Jövőkép (vision): Nyilatkozat arról, hogy milyen akar lenni az adott szervezet a jövőben.

Kiválóság (excellence): A szervezet irányításának és az eredmények elérésének az a kiemelkedő gyakorlata, amely a következőket magában foglaló alapkoncepcióra támaszkodik: eredményorientáció, összpontosítás a vevőre, vezetés és a célok állandósága, tényeken alapuló folyamatok, az alkalmazottak bevonása, folyamatos fejlesztés és innováció, kölcsönösen előnyös partnerkapcsolatok, a társadalom iránt érzett felelősség.

Kreativitás (creativity): Új vagy jobbított munkamódszerekre és/vagy termékekre, valamint szolgáltatásokra vonatkozó gondolatok létrehozása.

Kultúra (culture): Azon magatartásmódok, etika és értékek összessége, amelyeket a szervezet tagjai továbbadnak, gyakorolnak és megerősítenek.

Küldetés (mission): Nyilatkozat arról, mi a szervezet vagy funkció létezésének célja.

Külso vevők (external customers): A szervezet külső vevői, beleértve az elosztási láncba tartozó más vevőket is.

Partnerkapcsolat (partnership): Olyan munkakapcsolat két vagy több fél között, amely hozzáadott értéket hoz létre a vevő számára. A szállítók, az elosztók, a közös vállalkozások vagy a szövetségek egyaránt lehetnek partnerek (bár a szállítókat nem mindig ismerik el hivatalos partnernek).

Pénzügyi források (finances): A napi üzletmenethez szükséges rövidtávú pénzalap és a szervezet hosszú távú finanszírozásához szükséges, különféle forrásokból származó tőke.

RADAR: Eredmények, megközelítés, alkalmazás, értékelés és átvizsgálás.

Tanulás (learning): A fejlesztéshez vagy a változtatáshoz szükséges információ megszerzése és megértése. Példák a szervezeti szintű tanulásra: benchmarking, külső vagy belső értékelések és/vagy auditok, valamint a legjobb gyakorlatok tanulmányozása. Az egyéni tanulás eszközei például a továbbképző tanfolyamok és a szakmai képesítések.

Társadalom, közösség (society): Mindazok, akiket a szervezet tevékenysége ténylegesen vagy vélhetően érint, kivéve a szervezet saját alkalmazottjait, vevőit és partnereit.

Teljesítmény (performance): Az egyes egyének, munkacsoportok, szervezetek vagy folyamatok által elért eredmények mértéke.

Tudás (knowledge): Az adatokból, információból és tudásból felépülő hierarchia része. Az adatok: a nyers tények, az információ: a szövegösszefüggést és a perspektívát figyelembe vevő adatok összessége. A tudás: a tevékenységre vonatkozó útmutatással kiegészített információ.

Vezetők (leaders): Azok az alkalmazottak, akik összehangolják és egyensúlyba hozzák mindazok érdekeit, akik bármilyen érdekeltséggel rendelkeznek az adott szervezetben. Ide tartoznak az ügyvezetőség, az összes többi menedzser, továbbá a munkacsoportok irányítói és a alárendelt vezetők.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!