[ajanlo=1316][igazitas=right/]
Miközben az EU nagy lelkesedéssel támogatja a bioüzemanyagok terjesztését, a német kormány nem bírta nézni, hogy a járműtulajdonosok biodízelre váltanak az erősen megadóztatott ásványi üzemanyagokról. Az így kieső adóbevételt azzal kívánja pótolni, hogy tavaly augusztusban 9 eurócentes, 11,7 százalékos adót vetett ki a biodízel literjére, és megígérte, hogy az adót 2012-ig 45 százalékra emeli - ennyi a kőolajból gyártott dízelolaj adótartalma jelenleg.
"Ha a kőolaj és az olajszármazékok ára csökken, ellenben az adó nő, akkor a biodízel egyhamar elveszíti az árelőnyét, ha máris el nem vesztette, különösen, mivel a növényi olajok drágulnak" - mondta szakmai szövetség vezetője.
A biodízel jelenleg literenként három eurócenttel olcsóbb csak Németországban, mint az ásványi dízel. A szakmai szövetség szerint az árelőnynek legalább tíz eurócentesnek kellene lennie a versenyképességhez, ugyanis biodízelből a járművek többet fogyasztanak, és a motorok szervízköltsége is nagyobb. Az adó miatt már tavaly is csökkent a forgalom: 476 ezer tonna biodízelt adtak el a német benzinkutaknál a 2005-ös 520 ezer tonna helyett. Decemberben már 47 százalékos volt a visszaesés az egy évvel korábbihoz képest.
Idén év elejétől a német olajfinomítók kötelesek biodízelt keverni az ásványi üzemanyaghoz, de ez csak 1,4 millió tonnányit fog lekötni a hazai biodízeltermelő kapacitásból. Tavaly még 1,1 millió tonna biodízelt adtak el benzinkúton kívül közvetlenül a szállítmányozó és a busztársaságoknak is, de már ezek is kezdik lemondani megrendeléseiket. Ráadásul a korábbi lendületből - az adóemelés előtt elkezdett beruházások miatt - még az idén is vagy 500 ezer tonnával nő a termelőkapacitás.
Németország a legnagyobb biodízeltermelő Európában, a termelőkapacitás az év végén már 3,2 millió tonna volt, a 2005 végi kétmillió tonna és a 2004 végi 1,2 millió tonna helyett. Németországban az ásványi eredetű dízel üzemanyagból tavaly 29 millió tonna fogyott.