2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A német biodízel ipar, mely Európában a legnagyobb, a kormány adóintézkedését okolja a forgalom várható csökkenéséért. A német ágazati szövetség (VDB) elnöke, Arnd von Wissel szerint nehéz a helyzet, és az iparág nem fogja tudni kihasználni a kapacitásait.

[ajanlo=1316][igazitas=right/]

Miközben az EU nagy lelkesedéssel támogatja a bioüzemanyagok terjesztését, a német kormány nem bírta nézni, hogy a járműtulajdonosok biodízelre váltanak az erősen megadóztatott ásványi üzemanyagokról. Az így kieső adóbevételt azzal kívánja pótolni, hogy tavaly augusztusban 9 eurócentes, 11,7 százalékos adót vetett ki a biodízel literjére, és megígérte, hogy az adót 2012-ig 45 százalékra emeli - ennyi a kőolajból gyártott dízelolaj adótartalma jelenleg.

"Ha a kőolaj és az olajszármazékok ára csökken, ellenben az adó nő, akkor a biodízel egyhamar elveszíti az árelőnyét, ha máris el nem vesztette, különösen, mivel a növényi olajok drágulnak" - mondta szakmai szövetség vezetője.

A biodízel jelenleg literenként három eurócenttel olcsóbb csak Németországban, mint az ásványi dízel. A szakmai szövetség szerint az árelőnynek legalább tíz eurócentesnek kellene lennie a versenyképességhez, ugyanis biodízelből a járművek többet fogyasztanak, és a motorok szervízköltsége is nagyobb. Az adó miatt már tavaly is csökkent a forgalom: 476 ezer tonna biodízelt adtak el a német benzinkutaknál a 2005-ös 520 ezer tonna helyett. Decemberben már 47 százalékos volt a visszaesés az egy évvel korábbihoz képest.

Idén év elejétől a német olajfinomítók kötelesek biodízelt keverni az ásványi üzemanyaghoz, de ez csak 1,4 millió tonnányit fog lekötni a hazai biodízeltermelő kapacitásból. Tavaly még 1,1 millió tonna biodízelt adtak el benzinkúton kívül közvetlenül a szállítmányozó és a busztársaságoknak is, de már ezek is kezdik lemondani megrendeléseiket. Ráadásul a korábbi lendületből - az adóemelés előtt elkezdett beruházások miatt - még az idén is vagy 500 ezer tonnával nő a termelőkapacitás.

Németország a legnagyobb biodízeltermelő Európában, a termelőkapacitás az év végén már 3,2 millió tonna volt, a 2005 végi kétmillió tonna és a 2004 végi 1,2 millió tonna helyett. Németországban az ásványi eredetű dízel üzemanyagból tavaly 29 millió tonna fogyott.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!