László Zoltán az első világháború után, a forradalmak és ellenforradalmak zűrzavarában, azaz 1919-ben hozta létre Győrben fémárugyárát. Az alapítónak nem volt idegen a vasas szakma, hiszen mérnökként sokat foglalkozott ezzel az anyaggal. Mikor nem sokkal az első világégés előtt - zsebében némi pénzzel és fejében rengeteg tapasztalattal - hazatért németföldről, még nem gondolta, hogy öt esztendőt kell várnia, mire megvalósíthatja álmait.
Az első évek
Harmincas évei elején járó hősünk sokat törte a fejét, mi legyen ifjú cége védjegye. Végül egy álmatlan éjszaka után kiötlötte a ma is meglévő logót: saját neve kezdőbetűinek (LZ) németes kiejtéséből alkotta meg a márkaelnevezést.
Csőd után sikeres tapraállás
A sikeres esztendőknek az 1929-es válság vetett véget: a cég tönkrement. Ám László nem adta föl: áttette székhelyét Budapestre, a Véső utca hét szám alá. Itt családi vállalkozásként újjáalakult az Elzett Vasárugyár - immár részvénytársaságként. Bankhitelből sikerült megmenteni a győri üzemet és a budapesti képviseletet is, s László a harmincas évek közepén már sikerrel terjesztette ki eladásait külföldre is.
A fő célországok között jórészt az utódállamok voltak, de jutott Francia- és Németországba is Elzett-termék. Sőt, akkoriban szokatlanul még a Szovjetunió is szóba jött, mint partner, ám ez utóbbi ügyletet - ma már kideríthetetlen okokból - nem sikerült nyélbe ütni.
1935-ben a győri gyártelepet és a termelést fokozatosan Budapestre helyezték át, a XIII. kerületi Bence utcába, ahol korábban a Schmoll-pasztagyár működött. Utóbbi vállalkozás egykori plakátjai egyéb ma is sok antikváriumban láthatóak. A kulcsgyártás hazai megteremtése mellett az 1937-től gyártott cilinderzár bizonyult sikertermékének.
A vállalat a második világháború alatt több bombatalálatot kapott és a főváros ostroma is megviselte, de összességében nem sérült meg súlyosan. A firma az újjáépítésben még jelentős szerepet játszott, ám 1948-ban államosították.
Előző, a Csepel Vas és Fémművekről készült cikkünkbe a Pannónia-motorokkal kapcsolatban két tárgyi tévedés került. A hibáért szíves elnézést kér a szerző.
Lázin Miklós András
Menedzsment Fórum
Kapcsolódó anyagok:
Vörös Csepel
Csepel sztorija
Szocialista vas
Mézeskalácsból épült birodalom II.
Szocialista fagyasztók
Elzett: névjegyből márkanév
Bár az Elzett egy teljesen lerongyolódott országban született meg, már az első években meglepően sikeres volt, s a gazdasági világválság után is talpra tudott állni. Az mfor.hu Mesél a múlt című sorozata ezúttal a zárairól ismert cég háború előtti, a következő epizódban pedig az államosítás utáni történetébe pillant be.