4p

Az mfor.hu Mesél a múlt című sorozatában ezúttal a Szeged környéki kisvasutak keletkezésének néztünk utána. A vasparipát eleinte idegenkedve fogadta a nép: az is előfordult, hogy tiltakozásuk jeléül elbontották a töltést.

Keskeny nyomtáv, rövid élet (forrás: szgv.atw.hu)

Szeged magisztrátusa először a XIX. század végén akart vasutat építeni, hogy a települést körbevevő hatalmas tanyavilágot jobban hozzákösse a városhoz. A területet annak rendje és módja szerint felmérték, majd elkészítették a gazdasági kalkulációt. A számokból azonban kiderült, nincs értelme normál nyomközű vasutat építeni, mert a beruházás olyan sok pénzt emésztene föl, hogy az csak hosszú évtizedek múlva térülne meg.

Több száz tonna sín

A képviselők épp ezért rövid latolgatást követően úgy döntöttek, keskeny nyomtávú vasutat hoznak létre. Össze is szedték a szükséges összeget, ám az első világháború megakadályozta a kivitelezést: a pénz fokozatosan elértéktelenedett, majd a vesztes háború, a forradalom és az ellenforradalom okozta sokk miatt nem jutott idő a beruházásra. Végül pedig jött a trianoni döntés, mely - akkor úgy tűnt - megpecsételte a tervek sorsát.

A városvezetés azonban nem adta fel: hosszas munkával, tönkrement vállalatok készleteiből, a MÁV elfekvő anyagaiból, a honvédség leszerelő hadivasút-csapatainak felszereléséből összegyűjtöttek több száz tonna sínt azzal a céllal, hogy amint lehetőségük lesz rá, felépítik belőle a madzagvasutat.

Végül 1925. július 6-án mondta ki a Szegedi Törvényhatósági Bizottság az alább következő körmondatba préselt határozatot: "..Minthogy egyrészről a munkanélküliség enyhítése, másrészt pedig, mert Szeged város nagykiterjedésű alsótanyájának vasútja nincsen, úgy, hogy a várostól távolabb eső lakosság, melynek száma feléri a 35 ezret, mely azelőtt a szomszédos 4-10 km távolságra levő Szabadkára és Horgosra hordta be áruit és ott szerezte be szükségleti cikkeit, a megszállás (a trianoni határok megvonása) óta 40-45 km távolságról kénytelen Szegedre bejárni, minthogy továbbá a város tulajdonát képező s a várostól 35-40 km távolságban levő erdők termelvényeinek a városba való beszállítása ez idő szerint vasút hiányában csaknem lehetetlen, s mivel már 1.5 milliárd értékű vasúti sín anyagot is szereztünk, szükséges, hogy az alsótanyai gazdasági vasút mielőbb kiépítessék és üzembe helyeztessék."

A kisvasút büszkesége, az MK48-1004 mozdony volt

A szegedi kisvasút építését 1927-ben fejezték be: a teljes vonalhossz 72 kilométer lett. A munkákra fordított összeg hárommilliárd korona körül járt, amely az üzemeltetés révén viszonylag hamar, alig tíz esztendő alatt megtérült.

Csirke, barack, trágya

Az emberek idővel úgy megszerették a kisvonatot, hogy százával jöttek utasnak. Tonnaszám hordták be az emberek a baromfit, tejet, túrót, vajat a szegedi piacra. Piaci napokon, azaz szerdán és szombaton pedig Mórahalom és Zákányszék felé mentesítő szerelvényeket kellett beállítani. A legnagyobb forgalom pedig augusztus ötödikén, az alsóvárosi Haviboldogasszonyi búcsúkor volt. Ilyenkor szó szerint egymás nyomában jártak a mozdonyok A tanyasiak elsősorban szőlő- és gyümölcsfákat, valamint trágyát hordtak ki a határba. De ugyancsak a kisvonat vitte ki a sárba süllyedt településekre a város kultúráját.

Érdemes megjegyezni, Szeged magisztrátusa attól tartott, vasút híján a távoli tanyasiak ráunnak a sivárságra, és eszükbe jut, hogy ők akár el is mehetnek innen. A vezetés voltaképpen ezért is sürgette az építkezést. Végül a kisvasút nemcsak közelebb hozta a tanyákat a városhoz, hanem maga köré is megszervezte őket: egy-egy tanyasi körzet lakossága - épp a kisvasút ösztönzésére és segítségével - az idők folyamán falvakká tömörült, majd elszakadt Szegedtől. Vélhetően ez volt a madzagvasút legnagyobb hozadéka.

Lázin Miklós András

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!