5p

Az Egyesült Államok második, a világ kilencedik leghosszabb függőhídját, a magyarul Aranykapuként ismert Golden Gate-t 1937. május 27-én adták át a gyalogosforgalomnak. Egy nappal később az autósok is használhatták. Mesél a múlt az mfor.hu-n.

A kihagy6atatlan.hu írása szerint a Golden Gate Bridge az a híd, amelyre azt mondták: képtelenség megépíteni. Tekintettel a könyörtelen környezeti hatásokra - állandó erózió, pusztító hurrikánok, erős víz alatti áramlatok és földrengések - a Golden Gate–híd megépítését számos szakember sokáig lehetetlennek gondolta. A mérnökök és kivitelezők azonban alaposan rácáfoltak a kétkedőkre, és egy olyan hidat emeltek, amely számára még a 160 kilométer per órás szélrohamok se jelentenek veszélyt, és itt a kilenc méteres kilengés is még "normálisnak" számít. Ezt a kilengést érzi is minden hős, aki veszi a bátorságot és gyalogszerrel átkel rajta.

A híd a Csendes-óceánt és a San Fransiscó-i öblöt elválasztó szorost íveli át, így San Fransiscót köti össze Marin megyével. A híd tervezése a rendkívül ambíciózus, ám fellegekben járó mérnökhoz, Joseph Strausshoz kötődik. Ő úgy vélte, 17 millió dollárból meg tudná építeni az öböl felett ívelő hidat, ám ahhoz, hogy a megfelelő összeg összegyűljön tíz évig kilincselt Észak-Kaliforniában. A híd terve nemcsak a befektetőkben ébresztett kételyt, de a szakszervezetek, sőt az USA hadügyminisztériuma is aggodalmát fejezte ki, a Southern Pacific Railroad vasúttársaság pedig egyenes ellenezte a beruházást.

Hamar megtérülő beruházás

A híd építése 1933 január 5-én kezdődött, melytől kezdve Strauss naponta ellenőrizte a munkálatokat. A Wikipedia írása szerint a déli hídfő alapozásánál egy téglát helyezett el, amely egykori alma materéből, a Cincinnati Egyetem egyik lebontott épületéből származott. Strauss mozgatható védőhálót szereltetett fel az építkezés alá, ami akkoriban újdonságnak számított. Az ugyanakkor érdekes tény, hogy Straussnak nem sok ismerete volt a függőhidakról, ezért egy szakértőt, Irving Morrow-t rendelték mellé - ő tervezte a hídtornyokat, az art deco elemeket is többek között. Rajtuk kívül a hídon dolgozott még Charles Alton Ellis mérnök, illetve Leon Moisseiff, hídtervező. Utóbbi munkája volt a hídszerkezet alapterve. Ellis viszont semmilyen mérnöki képesítéssel nem rendelkezett: görög-matematika szakos egyetemi tanár volt, a szerkezettervezés szakértője. A munkájáért alig kapott elismerést, sőt 1931 novemberében elbocsátotta Strauss a tervezési folyamat során, a gazdasági világválság miatt viszont nem talált munkát, ezért további 9 hónapon át, heti 70 órában dolgozott fizetés nélkül. Strauss egyébként szinte csak egyedül akarta learatni a babérokat: a kollégák munkáját sem erkölcsileg, sem pedig anyagilag nem értékelte, sőt azt is sikerült elhitetnie, hogy kevés függőhidakat érintő ismerete ellenére ő volt az, aki a legtöbbet dolgozott a projekten.

A híd építési költsége végül 75 millió dollárt tett ki, mely már 1971-re megtérült, és mindezt úgy, hogy csak a déli irányba, San Fransiscóba tartó utasoknak kellett díjat fizetni rajta. A híd hivatalos honlapja szerint 2003-ban egy ilyen híd megépítése ennek már többszörösébe került volna: 1,2 milliárd dollárba. A munkálatok során egyébként összesen 11 ember vesztette itt életét, de úgy, hogy egészen 1937. február 17-ig egy halálos kimenetelű baleset sem történt. Az ominózus napon azonban egy állványszakasz összedőlt és 12 embert sodort maga alá, melyből 10-en életüket vesztették.

Több filmben is feltűnt már

A híd az átadást követően az öngyilkosok kedvelt helyszíne lett: a Wikipedia szerint eddig körülbelül 1200-an ugrottak át a gyalogos járda korlátján, hogy a mélybe zuhanjanak. A közlekedési és biztonsági hatóság kétmillió dolláros pályázat keretében próbálja megoldani a lehetetlennek tűnő problémát, hogy több öngyilkosság ne történjen. Törvényileg megtiltották egyébként azt is, hogy bárki a szerettei hamvait a hídról szórja szét. Sőt, ha valaki bármilyen tárgyat dob a mélybe, vagy szándékosan a mélybe veti magát, büntetésre számíthat.

A hidat háromszor kellett lezárni mióta megnyitották: egyszer 1951-ben három órán keresztül volt zárva időjárási körülmények miatt, 2 óra erejéig 1982. december 23-án  70 mérföld/órás széllökések miatt, a leghosszabb időre, 3 óra 27 percre 1983. december 23-án zárták le erős széllökések miatt. Károsodást a híd szerkezete egyébként egyik esetben sem szenvedett.

A turisták mellett a filmkészítők is kedvelik a helyszínt, hiszen számos mozifilmben "szerephez jutott" az Aranykapu. Látható volt például az Interjú a vámpírral című filmben, több Star Trek filmben, az 1978-as Szupermanben is látható, hiszen a híd lábánál ment meg egy iskolabuszt a szuperhős. A legelső film, amelyben megjelenik, az A máltai sólyom című 1941-es alkotás volt, melyet a valaha készült egyik legjobb klasszikus detektív filmnek tartanak.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!