3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az mfor.hu Vörös vállalatok című sorozatában ezúttal a női intim ruhadarabok világába kalandozunk. Mivel asszonyaink és leányaink az ötvenes években is szerettek öltözni, a pártvezetés hamar rájött, a gazdaság is jobban jár, ha hazai gyárak ruházzák a gyengébb nemet...

Hazaiból öltözködtek(mfor.hu-montázs)

A Budapesti Harisnyagyárat 1947-ben alapították több, korábban magánkézben lévő üzem államosításával és összeolvasztásával. Ez utóbbiak között volt a Pók üzletek egész sora is, amelyből idővel az Aranypók nevű boltláncot hozták létre.

Évi húsz-harmincmillió harisnya

A hölgyek ellátásának másik fontos eleme volt a Röltex Rózsival fémjelzett RÖLTEX, amelyet lakástextíliák kiskereskedelmére alapítottak 1950-ben. Kevesen tudják, ez a lánc kezdetben ruhákat is árult, ám a hatvanas években - amolyan szocialista profiltisztítás gyanánt - kiszervezték e részleget.
Az állami tulajdonba vett Pók-üzletek az 1950-ben alapított ARTEX Nemzeti Vállalathoz kerültek. E szervezetből alapították meg 1962-ben a Fővárosi Divatáru Kiskereskedelmi Vállalatot, majd 1973-ban az Aranypók Divatáru Kiskereskedelmi Vállalatot. A firma a ma ismert Aranypók Kereskedelmi Vállalat nevet 1982-ben vette fel.

A statisztikák szerint a hetvenes években női fehérneműkből évente közel hétmillió, harisnyákból pedig húszmillió darab talált gazdára.

Ez a mennyiség a világ kinyílásával, azaz a szocialista rendszer "lazulásával" párhuzamosan folyamatosan emelkedett. A nyolcvanas évek derekán már hét-nyolcmillió bugyi, tízmillió melltartó és nagyjából háromszor ennyi harisnya kelt el a boltokban. A szám csak első pillantásra tűnik soknak: gondoljunk csak bele, ha négy és félmillió hölgyre évente csak két garnitúra fehérneműt számolunk, máris kilencmilliónál járunk...

A Pók jelet egyébként a vásárlók körében jól ismert üzletek, és egy ott árusított, Aranypók márkájú harisnya adták. E védjegyet 1977-ben jegyezték be. A boltlánc neve a szocializmusban jól csengett: az itt kapható fehérneműk, divat- és kötöttáruk elsőrangú minőségűek voltak. A hetvenes évek derekán a firmának közel száz üzlete volt Budapesten, később Kecskeméten és Zalaegerszegen is nyitottak lerakatot.

A negyvenegy üzletből álló láncot 1991-ben privatizálták, a boltok több mint felét később elárverezték. Az Aranypók Kereskedelmi Rt. 1993-ban a Budapesti Értéktőzsdére is kilépett (a részvénypiacon egészen 2001-ig volt jelen), s megkezdődött a nevet megőrző bolthálózat bővítése is.

Lázin Miklós András

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!