4p

Az mfor.hu Mesél a múlt sorozata ezúttal a budai Várhegy alatt húzódó alagút történetét tekinti át. Április végén lesz 157 éve, hogy a közlekedést megkönnyítő alagutat megnyitották.

1857-ben készült el teljes egészében a budapesti Várhegy-alagút vagy budai Váralagút - a köznyelvben egyszerűen csak Alagút. 350 méter hosszú és a Lánchíd budai hídfőjét (Clark Ádám tér) köti össze a Krisztinavárossal. Ennek története azonban 20 évvel korábbra, 1837-re nyúlik vissza, az ötletet ugyanis ekkor vetette fel Novák Dániel mérnök, aki egy alagúttal akarta összekötni Pestet és Budát.

Széchenyi István 1842-ben látta elérkezettnek az időt arra, hogy megkezdjék a fúrásokat a Várhegy alatt. Az Alagút létrehozása szorosan összefüggött a Lánchíd építésével, hiszen csak így lehetett teljes értékű kapcsolatot teremteni Pest, valamint Buda belső részei, a Víziváros és a Tabán között. Addig a Pestről érkezők, akik az 1830-ban felállított, 43 dereglyére erősített hajóhídon átkeltek a budai oldalra, csak úgy juthattak el a Krisztinavárosba és a budai hegyvidékre, ha megkerülték az egész Várhegyet.

Jókai Mór is megörökítette az alagút építésének ötletét, melyről így írt: „A budai várhegy keresztülfuratik, éppen a Lánchíddal szemközt, ezentúl a Krisztina városba egyenes úton fogunk juthatni. A dolog több mint bizonyos, a terv kész, az egylet megalakult, a kivitel gyerekség. A kiállítás ragyogó, a Tunnel mesésfényű leend, oldalt pompás kirakatok, boltok, minden készen van, csupán az nincs még elhatározva, hogy kívülről kezdjenek-e el hozzá, vagy belülről.”

Adam Clark

W. T. Clark mérte fel a terepet, valamint az első tervek is tőle származnak. Ám a végleges terveket Adam Clark (Clark Ádám) skót-angol mérnök készítette el készítette, aki az építkezést is irányította. Ők mellesleg csak névrokonok voltak. Az eleinte felhőtlen viszonyuk végül megromlott és ellenségeskedéshez vezetett. A fúrás megkezdését azonban megakadályozta az 1848-as forradalom. 1850-ben Ürményi József császári és királyi kamarás alagút-társaságot szervezett az alagút megépítésére, mégis csak évekkel később kezdődött el a munka. Ferenc József 800 mázsa lőport adott az építkezéshez, cserébe pedig a hadsereg szabadon járhatott át a létesítményen. A próbaalagutat 1853-ban nyitották meg, ekkor ért össze a két fúróbrigád.

1856. március 6-ára a gyalogosok számára az alagutat átjárhatóvá tették. Az emberek még a bányafák alatt, nagy zajban és gyakran hatalmas porban juthattak át rajta, ekkor még ingyen. 1857. április 30-án végül átadták a közúti forgalomnak is. Az áthaladásért a hídvámhoz hasonló díjat kellett fizetni, a gyalogosoknak egy, egylovas kocsiknak 3, kétlovasoknak pedig 6 krajcárt. Az Alagút Rt. vállalkozása anyagilag is sikeresnek bizonyult, a város dicsősége azonban még ennél is fontosabb volt, hiszen olyan építményt hoztak létre, amilyet "a birodalom egyetlen fővárosa sem tud felmutatni", még Bécs sem.

A Várhegyet hét és fél hónap leforgása alatt fúrták át 9,5 méter szélesen, és 349,66 méter hosszan. A középen csupán 7,83 méteres magasság a világítás érdekében a bejáratokig 10,6 méterre nő. Bent ennek ellenére is szükség volt gázlámpákra. Az Alagút 1,8 százalékkal, 6,1 métert lejt a Duna felé, ami a vízelvezetést megoldja. A 82–100 cm vastag patkó alakú téglaboltozatot később csempével borították, a kifejtett követ pedig eladták a dunai rakpart építéséhez. A klasszicista keleti homlokzatot Clark, a romantikus nyugati kaput Frey Lajos tervezte. A teljes munka 524 ezer forintot tett ki.

A századfordulón áttértek a gázvilágításra, majd 1915-től a villanyvilágításra. 1918-ban az áthaladásért kötelezően fizetendő díjat eltörölték, majd 1919-ben az úttestet eredetileg borító fakockákat kiskockakőre cserélték.

1944-ben a német SS és a nyilasok az Alagútban harcálláspontot rendeztek be, melyhez a Szent György téri aknát is felhasználták. A háborúban az építmény megsérült, helyreállítására 1949-ben került sor.

1973-ban az alagutat Buda, Pest és Óbuda egyesítésének centenáriumára felújították és korszerűsítették: 9 cm vastag acélbetétes torkrét (lövellt) vízzáró betonréteggel, üvegmozaik-burkolattal, új szellőző berendezéssel látták el, utóbbi középen, a párhuzamos tárón át percenként 2600 köbméter levegőt nyom ki, mivel a gépjárművek már-már elviselhetetlenné tették a lélegzést odabent. A rétegvíz elvezetésére csőhálózatot építettek ki.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!