3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Fotex átvezetése kapcsán jutott eszembe, hogy ismét bebizonyosodott, milyen komoly nem szándékolt hatásai lehetnek egy-egy adott pillanatban jónak tűnő gondolatnak, törvénynek.

Talán emlékszünk rá, hogy nem is olyan régen még sokan abban gondolkodtak, hogy a "labanc irányítású" Budapesti Értéktőzsde helyett érdemes lehet egy "valódi" hazai tőzsdét, egy ellentőzsdét létrehozni - annak idején erről sokat cikkeztek, ebbe a témába most nem is mennék bele (2008-9-es időszakról beszélünk). A lényeg, hogy a jogalkotók nosza azon nyomban (ha jól emlékszem 2009. január 1-től) meg is teremtették a lehetőségét annak, hogy a BÉT-et elhagyva egy papír egy másik tőzsdén folytathassa a pályafutását, könnyen megoldhatóvá tették az úgynevezett átvezetést, ami azt jelenti, hogy egyik tőzsde helyett ezután egy másikon kereskednek a részvénnyel. Míg a kivezetést (tehát a tőzsdéről történő teljes kivonulást) szigorúan szabályozták, és a korábbi évek rossz tapasztalatai alapján a kisebbségi tulajdonosokat védő intézkedéseket léptettek életbe (nagyon helyesen), az átvezetést szinte semmilyen feltételhez nem kötötték, lásd a hatályos Tpt-t:

63. § (2) A szabályozott piacra bevezetett részvény átvezetéséről szóló döntés - amennyiben a kibocsátó alapszabálya másként nem rendelkezik - a kibocsátó ügyvezetésének a hatáskörébe tartozik.

A szabályozás nagyjából ennyi. A cél egyértelmű volt, a BÉT-et könnyen elhagyhassák a papírok, és folytathassák az "ellentőzsdén" - arra viszont nem gondoltak, hogy ez a másik tőzsde, ahová átvezetnék a magyar papírokat nem csak magyar lehet, és onnan már könnyedén ki lehet vezetni a részvényt, eltérően az érvényes hazai szabályoktól.

Mivel a már BÉT-en forgó cégeket simán be lehet vezetni bármely más tőzsdére (ha teljesíti a céltőzsde feltételeit), majd ha már egyszerre két tőzsdén forog, akkor az eredeti tőzsdén (jelen esetben BÉT) meg lehet szüntetni a kereskedést, ráadásul mindehhez egyszerű igazgatósági határozat kell csak (!!!), ezért egyértelmű, hogy mindenki, aki suttyomban, a kisbefektetők kifizetése nélkül (amire eddig nem nagyon volt lehetőség) el akarja hagyni a BÉT-et, anélkül, hogy ajánlatot kellene tennie a kisebbségi részvényeseknek, mit kell, hogy tegyen: az igazgatóság határozata alapján bevezetik a papírt egy másik, nagyhírű tőzsdére, mondjuk a zimbabweire, majd megszüntetik a budapesti kereskedést, majd a kisebbségi jogokat erősen fókuszában tartó zimbabwei szabályozásnak megfelelően már ki lehet vezetni a részvényt, anélkül, hogy a kisbefektetőket bármi védené. És mindehhez még közgyűlési felhatalmazás sem kell. 

Azt gondolom, hogy ez egy súlyos jogalkotói hiba, és a hazai tőkepiaci szereplők védelme érdekében fontos lenne minél előbb kiküszöbölni. Elhiszem, hogy mikor ezt kitalálták jó ötletnek tűnt, de most valószínűleg érdemes lenne a tőzsdének és a PSZÁF-nak végiggondolni, hogy ez jó-e így? Szerintem nem...

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!