5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Húsz évvel ezelőtt, 1993. november 1-jén lépett hatályba a közös európai fizetőeszköz, az euró alapjait lefektető Maastrichti Szerződés, amely létrehozta az akkor még három elkülönített pillérből, a bel- és igazságügyi együttműködésből, a közös kül- és biztonságpolitikából, valamint az Európai Közösségekből álló szervezetet, az Európai Uniót.

Az EU három pillérből álló szerkezete eleve a tagállamok közötti kompromisszum volt. Míg egyes államok további területeken is szorosabbra vonták volna az együttműködést, más országok nem szívesen ruháztak volna ilyen jogköröket a tagállamok fölött álló uniós intézményekre. Így aztán nem egyszerűen az Európai Gazdasági Közösséget nevezték és alakították át mindezt magába foglaló Európai Unióvá, hanem az Európai Gazdasági Közösségből kivették a "gazdasági" jelzőt, utalván arra, hogy már nem pusztán gazdasági együttműködésről van szó, és létrejött az inkább a tagállamok által az uniós intézményektől, az Európai Bizottságtól, az Európai Parlamenttől és az Európai Bíróságtól elkülönülten irányított második és harmadik pillér, amelyekbe az uniós szerveknek csak korlátozott beleszólásuk volt. A három pillért 2009-ben a Lisszaboni Szerződés olvasztotta egybe.

A tagállamok szorosabb, megbonthatatlannak szánt együttműködésének jelképe lett a Gazdasági és Monetáris Unió (EMU), amelyet a közös pénz, az euró testesít meg. A szerződés fektette le annak feltételeit is, hogy mi szükséges a tagállamok részéről ahhoz, hogy saját valutáikat az euróra cseréljék - ami egyébként minden, az Európai Unióhoz csatlakozó állam, így Magyarország számára is kötelező. Ez alól csak Dánia és az Egyesült Királyság kért és kapott felmentést.

A maastrichti konvergencia kritériumok célja az árstabilitás fenntartása a közös pénzt használó országokon belül. Az eurót csak azok az országok vezethetik be, amelyekben az infláció legfeljebb 1,5 százalékkal magasabb a három legkisebb mértékű pénzromlással rendelkező ország átlagánál, jelenleg 2,5 százaléknál, ahol a hosszú távú kamatláb maximum 2 százalékkal haladja meg a három legalacsonyabb átlagát, jelenleg ez a határérték 4,81 százalék, valamint ahol a költségvetés hiánya legfeljebb a bruttó hazai termék (GDP) 3 százaléka és az államadósság sem haladja meg a GDP 60 százalékát, vagy legalábbis csökken. Emellett az adott országnak az euró bevezetését megelőzően legalább két évig az európai árfolyammechanizmus tagjának kell lennie, s ezen idő alatt nem is értékelheti le nemzeti valutáját.

Húsz évvel később már a legtöbb szakértő egyetért abban, hogy a Gazdasági és Monetáris Unió alapjaival az volt a probléma, hogy sokkal inkább volt monetáris, mint gazdasági; a költségvetési politikákat - a megszabott hiányon felül - nem hozták összhangba, ehhez nem volt meg a politikai akarat, akkor a politikusok a deficit és az infláció ellen küzdöttek, nem számoltak azzal, hogy a fenyegetés a pénzügyi szektoron keresztül érkezik majd. Ráadásul tudvalevő, hogy a 2000-es években sem Franciaország, sem Németország nem tartotta be maradéktalanul a maastrichti kritériumokat, Görögország pedig éveken keresztül gyakorlatilag semmibe vette az előírásokat. Görögország a határérték többszörösére duzzasztotta mind államadósságát, mind költségvetési hiányát, s az eurózóna egybentartása érdekében a többi uniós tagország által vállalt áldozat, a neki nyújtott segítség nélkül totális összeomlással és fizetésképtelenséggel, államcsőddel lett volna kénytelen szembenézni.

A napokban Jean-Claude Trichet, a Maastrichti Szerződés egyik kidolgozója, az Európai Központi Bank későbbi elnöke úgy nyilatkozott: visszautasítja, hogy egyesek Európát és az eurót kiáltsák ki bűnbaknak a gazdasági problémákért, mert azok forrása nem a szerződés, hanem az, hogy egyes országok nem tartották be az abban foglaltakat, a lefektetett játékszabályokat.

A válság miatt viszont a tagállamok is felismerték: elkerülhetetlen, hogy a pénzügyi szektort valamilyen formában közös szabályrendszer, felügyelet és védőháló alá helyezzék, a pénzügyi szektor ugyanis olyan szinten "összenőtt", hogy előfordulhat, hogy egy-egy tagállam adott esetben nem képes megfelelően szabályozni, ellenőrizni a határain túlnyúló hatásokat. Emellett pedig középtávon az is kiderült, hogy nem elég megmenteni a bajba jutott bankokat, ugyanis a tagállamok kasszája sem végtelen. Ördögi kör alakult ki: a bankszektor bajba jut, az állam hatalmas összegekkel megmenti, hogy elkerülje a tovagyűrűző reálgazdasági hatásokat, de emiatt felduzzad a deficit és az államadósság, a hitelezők csak drágábban lesznek hajlandóak finanszírozni az adott országot, emelkednek a kötvények hozamai, de ezzel az adott ország bankjainak költségei is megemelkednek, és újra ott vagyunk, ahol a part szakad.

Ezt hivatott megtörni az, hogy az eurózóna bankrendszerét közös felügyelet alá helyezik, közös szanálási szabályokat állítanak fel, s talán idővel egységes betétgaranciát is létrehoznak, valamint igyekeznek elkerülni, hogy a bankokat az adófizetők pénzből, közpénzből, költségvetési forrásokból kelljen talpra állítani. Bár a jövőben elvileg ez is lehetséges lesz az uniós mentőalapból, a cél ennek elkerülése, az, hogy egy pénzintézet problémáit elsősorban azok pénzéből oldják meg, akik részvényesként vagy hitelezőként pénzelték a bankot.

A válság következményeként az Európai Bizottság is "erősebb" lett: jelenleg jóval több eszköz áll rendelkezésére, hogy ellenőrizze és megrendszabályozza azokat az országokat az eurózónában, amelyek megszegnék a szabályokat. Az eurót használó országoknak például mostantól kezdve már előre jóvá kell hagyatniuk fiskális terveiket Brüsszellel.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!