6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az mfor.hu Mesél a múlt sorozata általában hosszú évtizedekre vagy évszázadokra tekint vissza, most azonban csupán 5 évvel forgatjuk vissza az idő kerekét. 2010 tavaszán ugyanis a kontinensünkön sokan megjegyezték a nem egyszerű nevű izlandi vulkán, az Eyjafjallajökull (Eyjafjöll) nevét.

Nem volt előzmény nélküli az izlandi Eyjafjallajökull kitörése, mivel a térségben már 2009 végén észleltek szeizmikus aktivitást, amely 2010. március 20-án kisebb vulkánkitöréshez vezetett. Mindez eleinte pozitív hozadékkal járt az északi ország számára, hiszen helyi viszonylatban megugrott a turisták száma. A helyi turisztikai bizottság szerint ugyanis 26 ezer külföldi látogató érkezett a országba, ami rekordot jelentet az ilyenkor még rendszerint téli álmát alvó szigeten. Igaz, ehhez az is hozzájárult, hogy a pénzügyi gondok nyomán a páratlan természettel büszkélkedő vulkanikus szigetország újból megfizethető lett a külföldiek számára.

A második, április 14-i erősebb kitörés nyomán viszont olyan hamufelhő lepte be az észak-európai légteret, amely komoly gondot okozott a közlekedésben is. A vulkánkitörés miatt Nagy-Britanniában az ország fölé sodródott vulkáni hamu − amely súlyos károkat okozhat a repülőgépek hajtóműveiben − már az éjszaka folyamán is fennakadásokat okozott, majd másnap kora délutánra teljesen leállt a légi forgalom a szigetországban. A 2001. szeptember 11-i amerikai merényletsorozat óta első ízben függesztették fel a légi forgalmat.

Április 15-én egyébként egymás után irányították el az érkező gépeket és törölték az induló járatokat a skandináviai repülőtereken is, több ország légterét teljesen lezárták. Az első napon a szakértők is csak találgatni tudtak a hatásokról, így egészen extrém sávban szóródtak a becslések, hogy meddig okozhat fennakadásokat a vulkáni tevékenység: volt, aki úgy vélte, hogy csak egy-két napig, de a legpesszimistább vélemény egy évet sem zárt ki.

Miért féltek tőle?

Bár elsőre a látási viszonyok romlására gondolhatnánk, nem ez a vulkáni tevékenység legnagyobb veszélye. A gondot ugyanis az jelenti, hogy az igen finom összetételű, 6-17 ezer méteres magasságban vonuló hamufelhő eltömheti a repülőgépek hajtóműveit. Ennek emlékezetes példája volt a British Airways egyik Boeing 747-es óriásgépének három évtizeddel ezelőtti híres incidense, a Londonból Új-Zélandra tartó gép 1982 júniusában, nagy magasságban belerepült egy hirtelen működésbe lépő indonéziai vulkán hamufelhőjébe, miáltal mind a négy hajtóműve leállt. Szerencsére azonban ez a történet happy enddel végződött, hiszen amikor elhagyták a hamuval telített légréteget, sikerült egymás után újraindítani a motorokat. De még így is vakleszállást kellett a pilótáknak végrehajtani Indonéziában, mivel a pilótafülke ablakait teljesen elhomályosították a vulkáni hamurészecskék.

A szerdai vulkánkitörést követően az európai légügyi hatóságok 5000 járatot töröltek, majd pénteken a kontinens légi járatainak 60 százaléka kényszerült a földön maradni. Akkor azt valószínűsítették, hogy a felhő még legalább 24 órán át korlátozni fogja a kontinens légi forgalmát. Ez azonban túl optimista előrejelzés volt, hiszen hétfőn délig teljes légtérzár volt Európában.

A gazdasági válság miatt egyébként is nehézségekkel szembenéző légitársaságok igyekeztek menteni a menthetőt. Így a nagy európai légitársaságok mind végeztek utasok nélküli próbarepüléseket a hétvégén azzal a céllal, hogy megtudják: az izlandi vulkáni hamu okoz-e kárt a gépekben, az első vizsgálatok alapján arra jutottak, hogy nem. Ezért április 20-ától fokozatosan enyhíteni kezdték a repülési korlátozásokat. Jellemző eset volt például a németországi, ahol majd egy héttel a Eyjafjöll kitörése után több légitársaság - mindenekelőtt a Lufthansa és az Air Berlin – újraindította a járatait, hogy a tengerentúlon és a kontinens más országaiban rekedteket hazavigyék.

Teljes káosz a reptereken

A repülőtereken teljes volt a bizonytalanság és a káosz, az utasokat az illetékesek sorozatosan arra szólították fel: mindenképp érdeklődjenek, mielőtt elindulnak a repülőtérre. Ráadásul a pilóták is nemtetszésüket fejezték ki, szakszervezetük, a Cockpit például nyilatkozatban felelőtlennek nevezte a könnyítéseket. "Vagy biztonságos a légtér, vagy nem" - fogalmazott a szakszervezet szóvivője.

Így is még néhány napnak el kellett telnie, hogy az Európai Bizottság közlekedési felelőse azt merje mondani, kezd visszatérni a normális kerékvágásba a légi közlekedés Európában. A helyzet azonban nem oldódott meg még ezt követően sem, hiszen május első napjaiban ismét részlegesen lezárták Nagy-Britannia, illetve Észak-Írország légterét az izlandi vulkánkitöréstől származó hamufelhő miatt. Az Eyjafjöll április 14-i aktivizálódása után három héttel lehetett lezártnak tekinteni a repülési problémákat, ekkora szinte teljesen helyreáll az európai légi forgalom.

Emiatt is még jó néhány napnak el kellett telnie, hogy az Európai Bizottság közlekedési felelőse azt merje mondani, kezd visszatérni a normális kerékvágásba a légi közlekedés Európában. A helyzet azonban nem oldódott meg még ezt követően sem, hiszen május első napjaiban ismét részlegesen lezárták Nagy-Britannia, illetve Észak-Írország légterét az izlandi vulkánkitöréstől származó hamufelhő miatt. Az Eyjafjöll április 14-i aktivizálódása után három héttel lehetett lezártnak tekinteni a repülési problémákat, ekkora szinte teljesen helyreáll az európai légi forgalom.

Az izlandi vulkánkitörés miatt áprilisban elrendelt több napos európai légtérzár összességében ötmilliárd dollár kárt okozott a világgazdaságnak - állapította meg az Airbus számára készített elemzésében az Oxford Economics. A légitársaságokon és utasokon kívül sok céget is igen hátrányosan érintett a leállás, mivel többek között romlandó élelmiszerek, virágok, alkatrészek nem jutottak el időben megrendelőikhez.

Az Oxford Economics számításai szerint a légitársaságok vesztesége 2,2 milliárd dollárra tehető, az idegenforgalom mintegy 1,6 milliárdot veszített, mert elmaradtak a turisták. Mintegy fél milliárd dollárra tehető a kár abból, hogy sokan rekedtek a repülőtereken, és nem tudtak visszatérni munkahelyükre.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!