Nincsen vasút botrány nélkül? Nézzen régi vonatokat!
Mutyi a köbön
Ám Beyse minden sürgető igyekezete megtört a fő részvényes ellenállásán. A katonából lett főmérnök ugyanis sok kisvállalkozóval, míg Ullmannék a saját családjukból kikerülő nagyvállalkozókkal kívánták elvégeztetni a földmunkák hátralévő részét. Ugyancsak e família tagjai fölözték le a dolgozók ruházkodásából, étkeztetéséből és szállításából származó hasznot is.
A vita szerződésbontáshoz vezetett, ám a távozó ember megszellőztette az ügyet egy német és egy belga újságban. A vádak szerint "rossz ételt adtak drága pénzen, s a pálinka is inkább volt méreg, mint üdítő ital." A napi bér egy forint körül volt, ám a sok rárakott költség miatt a végösszeg alig érte el a két húszast. (Abban az időben három húszas tett ki egy forintot!)
Hatalmas botrány kerekedett, a Helytartótanács kimerítő vizsgálatot indított, s végül kiderült, Beysének volt igaza. Az rt. közgyűlése végül úgy határozott, Ullmannéknak jobban a körmére kell nézni, valamint "helyre kell ütni" a korábban elkövetett hibákat. Ullmann "visszavonult", s helyét gróf Zichy Ferenc vette át, aki egészen az 1848-49-es forradalom bukásáig vezette a céget.
A fél millió forintból megvalósított 34 kilométeres szakasz ünnepélyes avatójára 1846. július 15-én került sor.
(Vasúttörténeti sorozatunkat a jövő héten folytatjuk!)
Lázin Miklós András