3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A megosztáson alapuló gazdaság az elmúlt években komolyan próbára tett néhány szektort. Az autóipari fejlesztésekkel azonban teljesen megváltozhat a személyszállítás.

Az már eddig is nyílt titok volt, hogy az Uber a jövőben sofőrök nélküli szolgáltatásban gondolkodott. Nyilvánvaló, hogy az iparág más szereplői is hasonló irányban gondolkodnak, és előbb-utóbb a járművekbe szerelt számítógépek fogják irányítani az autókat. Ezzel párhuzamosan valószínűleg kevesebben akarnak majd kocsit birtokolni, sokkal gyakoribb lesz az adott útra való "kölcsönzés".

Nem véletlen a járműmegosztó szolgáltatások és az autógyártók komoly összefonódása. A Magyarországon is egyre jelentősebb Daimler például a tavasszal állapodott meg a sharing economy nagyágyújával. Akkor arról szóltak a hírek, hogy autonóm módon, vezető nélkül közlekedő autók beszerzése iránt érdeklődik a nagyobb autógyáraknál az Uber, és egy lapértesülés szerint a Daimlernél már le is adott egy nagy tételre szóló és hosszú távú megrendelést. Igaz, a sajtóhírek akkor arról szóltak, hogy 2020 után várható az önvezető autók forgalomba helyezése.

Ilyenek a magukat vezető autók

Ezzel párhuzamosan a nagy autógyárak tulajdonosai vagy legalább stratégiai partnerei lesznek a megosztó szolgáltatásoknak. Néhány hete derült ki, hogy a Daimler komolyan terjeszkedik a tulajdonában álló Mytaxi nevű céggel, amely fuzionál a brit Hailo fuvarmegosztó szolgáltatással. A Mytaxi Németországban, Ausztriában, Olaszországban, Lengyelországban, Portugáliában, Spanyolországban és Svédországban nyújt fuvarmegosztó szolgáltatást, a Hailo pedig Nagy-Britanniában, Írországban és Spanyolországban működik. Az elsőszámú európai gyártó, a Volkswagen egy kisebb cégben, a Gett névre hallgató megosztóban látott fantáziát. Ez a vállalkozás az Uber egyik kevésbé ismert konkurense, ugyanakkor számos európai nagyvárosban, így például Londonban vagy Moszkvában nagy a piaci részesedése.

A legnagyobb amerikai gyártó, a GM sem vár karba tett kézzel, ők az Uber legnagyobb konkurensébe, a Lyft nevű utazásmegosztó platformba fektettek félmilliárd dollárt, illetve kezdtek meg közös fejlesztéseket.

A vezető autógyártó, a Toyota is stratégiai együttműködést ápol az Uberrel. A részleteket a felek üzleti titokként kezelik, annyit viszont lehet tudni, hogy a Toyota befektetőként is megjelent a fuvarmegosztó cégben. Emellett a vezető nélküli járművek fejlesztésében is együttműködnek. Ez mindkét fél érdeke, már csak azért is, mert a japán cég több mint 1400 sofőr nélküli járművekkel kapcsolatos szabadalmat birtokol, ami a piaci elemzők szerint a legjobb pozíciót nyújtja nekik ebben a versengésben, hiszen több, mint bármely más riválisé.

A héten az Uber vezetője egy interjúban elmondta, hogy élesben is elkezdik Pittsburghben tesztelni az önmagát vezető autójukat, idézte az anyagot a Tech Crunch. A kocsi egyébként egy Volvo XC 90-es teljesen átépített változata lesz, akik pedig vállalják a tesztet, azok ingyenesen vehetik igénybe az Uber szolgáltatását.

Mielőtt végleg eltemetjük a taxikat, persze túl kell esni a sikeres teszteken, és látva néhány ország szabályozói gyakorlatát jogi akadályai is lehetnek a nagyon gyors elterjedésnek. A folyamatok azonban egyértelműek, így az önmagukat vezető autók akár néhány éven belül kíméletlenül le fogják tarolni a taxis piacot.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!