Az már eddig is nyílt titok volt, hogy az Uber a jövőben sofőrök nélküli szolgáltatásban gondolkodott. Nyilvánvaló, hogy az iparág más szereplői is hasonló irányban gondolkodnak, és előbb-utóbb a járművekbe szerelt számítógépek fogják irányítani az autókat. Ezzel párhuzamosan valószínűleg kevesebben akarnak majd kocsit birtokolni, sokkal gyakoribb lesz az adott útra való "kölcsönzés".
Nem véletlen a járműmegosztó szolgáltatások és az autógyártók komoly összefonódása. A Magyarországon is egyre jelentősebb Daimler például a tavasszal állapodott meg a sharing economy nagyágyújával. Akkor arról szóltak a hírek, hogy autonóm módon, vezető nélkül közlekedő autók beszerzése iránt érdeklődik a nagyobb autógyáraknál az Uber, és egy lapértesülés szerint a Daimlernél már le is adott egy nagy tételre szóló és hosszú távú megrendelést. Igaz, a sajtóhírek akkor arról szóltak, hogy 2020 után várható az önvezető autók forgalomba helyezése.
Ilyenek a magukat vezető autók
Ezzel párhuzamosan a nagy autógyárak tulajdonosai vagy legalább stratégiai partnerei lesznek a megosztó szolgáltatásoknak. Néhány hete derült ki, hogy a Daimler komolyan terjeszkedik a tulajdonában álló Mytaxi nevű céggel, amely fuzionál a brit Hailo fuvarmegosztó szolgáltatással. A Mytaxi Németországban, Ausztriában, Olaszországban, Lengyelországban, Portugáliában, Spanyolországban és Svédországban nyújt fuvarmegosztó szolgáltatást, a Hailo pedig Nagy-Britanniában, Írországban és Spanyolországban működik. Az elsőszámú európai gyártó, a Volkswagen egy kisebb cégben, a Gett névre hallgató megosztóban látott fantáziát. Ez a vállalkozás az Uber egyik kevésbé ismert konkurense, ugyanakkor számos európai nagyvárosban, így például Londonban vagy Moszkvában nagy a piaci részesedése.
A legnagyobb amerikai gyártó, a GM sem vár karba tett kézzel, ők az Uber legnagyobb konkurensébe, a Lyft nevű utazásmegosztó platformba fektettek félmilliárd dollárt, illetve kezdtek meg közös fejlesztéseket.
A vezető autógyártó, a Toyota is stratégiai együttműködést ápol az Uberrel. A részleteket a felek üzleti titokként kezelik, annyit viszont lehet tudni, hogy a Toyota befektetőként is megjelent a fuvarmegosztó cégben. Emellett a vezető nélküli járművek fejlesztésében is együttműködnek. Ez mindkét fél érdeke, már csak azért is, mert a japán cég több mint 1400 sofőr nélküli járművekkel kapcsolatos szabadalmat birtokol, ami a piaci elemzők szerint a legjobb pozíciót nyújtja nekik ebben a versengésben, hiszen több, mint bármely más riválisé.
A héten az Uber vezetője egy interjúban elmondta, hogy élesben is elkezdik Pittsburghben tesztelni az önmagát vezető autójukat, idézte az anyagot a Tech Crunch. A kocsi egyébként egy Volvo XC 90-es teljesen átépített változata lesz, akik pedig vállalják a tesztet, azok ingyenesen vehetik igénybe az Uber szolgáltatását.
Mielőtt végleg eltemetjük a taxikat, persze túl kell esni a sikeres teszteken, és látva néhány ország szabályozói gyakorlatát jogi akadályai is lehetnek a nagyon gyors elterjedésnek. A folyamatok azonban egyértelműek, így az önmagukat vezető autók akár néhány éven belül kíméletlenül le fogják tarolni a taxis piacot.
mfor.hu