3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Emellett sokkal átláthatóbbá kell tenniük a hirdetési gyakorlataikat is, közölni kell például a felhasználókkal, hogy mi alapján mutatják nekik éppen az adott, targetált reklámot.

Egy új uniós rendelettervezet arra kötelezné a "nagyon nagy" techcégeket, hogy szigorúbban rendszabályozzák az oldalaikon terjedő tartalmakat, ellenkező esetben éves árbevételük akár 6 százalékára is rúgó bírságot szabnának ki rájuk. Az Európai Unió a jövő héten nyilvánosságra hozandó, most még belsős dokumentumába a Financial Times nyert betekintést.

A tervezet szerint a Facebooknak, az Amazonnak és hasonló big tech cégeknek a jövőben kötelező lesz megvizsgálniuk az oldalaikat használó harmadik feleket - az Amazonnak például a felületükön tevékenykedő kereskedőket - , illetve meg kell majd osztaniuk a hatóságokkal és kutatókkal, hogy milyen módszerekkel moderálják az oldalaikon terjedő illegális tartalmakat. Ugyancsak át kell adniuk a hatóságoknak a vizsgálatok során szerzett adatokat.

Nagyobb szigor jöhet. (Fotó: Depositphotos)
Nagyobb szigor jöhet. (Fotó: Depositphotos)

A dokumentum továbbá azt is előírná a "nagy online platformoknak", hogy tegyék átláthatóbbá a reklámozási gyakorlataikat, tehát közöljék "tisztán és félreérthetetlenül, valamint valós időben" a felhasználókkal, hogy épp egy reklámot néznek. (A valós idő természetesen azt jelenti, hogy az előírás szerint, amint beindul a reklám, azonnal fel kell tüntetnie az oldalaknak, hogy "ez egy reklám.") A big tech cégeknek azt is fel kell majd tüntetniük, hogy pontosan ki áll a megjelenített reklám mögött, illetve "jelentőségteljes" információkat kell majd megosztani a nézőkkel arról, hogy mik voltak a fő paraméterek, mely alapján kiszámolták, hogy az adott felhasználó a külön neki célzott (targetált) hirdetést lássa. (Vagyis, nagyjából: mely böngészési előzményünk miatt látjuk most azt a reklámot, amit.)

Új kategória, nagy bírság

A dokumentum most először definiálja, mit tekint Brüsszel nagyon nagy platformnak: azokat az oldalakat, melyeknek legalább 45 millió felhasználója van, illetve a felhasználóik száma eléri az EU-s országok összlakosságának 10 százalékát. A tervezet szerint ezen szájtoknak "aránytalanul nagy" a befolyása az uniós internetezőkre, ezért szükségesek a fent taglalt szabályozások.

A nagy techcégeknek - melyek többsége az USA-ban székel - kötelező lesz a jövőben kineveznie "egy vagy több" olyan tisztviselőt, aki azért felel, hogy a cég betartsa ezeket az új szabályokat. Amennyiben ezeket nem tartják be, az unió akkora bírságot varrhat a vétkes cég nyakába, mely elérheti a megelőző üzleti év árbevételének a 6 százalékát is. A bírságösszeg nagysága attól függ majd, hogy mennyire súlyos a szabálysértés, milyen hosszan történt, és hogy visszaeső-e a cég az adott szabálysértésben.

A tervezet kimondja: a nagy online platformok érik el a legnagyobb közönséget, és potenciálisan ezek okozhatják a legnagyobb károkat is, ezért az átvilágítási kötelezettségek legmagasabb szintjének kell megfelelniük, a társadalmi behatásukkal arányosan.

(FT)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!