7p

A visegrádi térségben messze a legrosszabb a magyar besorolás: az összes többi ország az A kategóriában található.

Az ilyen kérdésre mindig az utókor adja meg a választ. A befektetők orientálására jöttek létre a hitelminősítő intézmények; az idén mindhárom cég elvégezte a bejelentett ütemezés szerinti értékelő munkáját. A legutóbbi hír: a Fitch Ratings a magyar állam hosszú távú devizaadósságának besorolását továbbra is a BBB kategóriában tartja, kilátásait negatívról stabilra javította.

A 2024. december 6-i közlemény kellemes meglepetést okozott, hiszen más hitelminősítőknél rosszabbul áll a magyar állampapírok megítélése. A Fitch pedig csaknem két éve ’negatív kilátások’ megjegyzést fűződött a ratinghez, volt tehát esélye a leminősítésnek.

A hírre lelkes közleményben reagált a Pénzügyminisztérium (PM), amely a Magyar Nemzeti Bankkal együtt a magyar állam képviselője a hazai és nemzetközi pénzvilágban, az állam nevében tevékenykedik a pénzügyi piacokon (szaknyelven: szuverén adós). A kockázati besorolás egyébként nem az ország egészét minősíti, csak pongyola szóhasználat, hogy „leminősítették Ghánát, felminősítették Görögországot” – a rating a kibocsátott állampapír, mint pénzügyi termék középtávú kockázatosságát tömöríti egyszerű adattá a potenciális befektetők tájékoztatására. Nálunk technikailag a PM felügyelete alá tartozó Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) közreműködésével kerülnek piacra állampapírok.

Ugyancsak közleményt tett közzé a Nemzetgazdasági Minisztérium, amelynek vezetője minden ügyben szeret véleményt mondani, legyen az monetáris jellegű (például a kamatszint) vagy statisztikai mérési ügy (milyen éves bázison kellene helyesen mérni a kiskereskedelmi forgalom változását).

A forint árfolyamában nagy horderejű változást nem okozott a döntés, sem különösen a kormányzati nyilatkozók optimizmusában. Maradt a megelőző hetekben kialakult 410 forint körüli euró-kurzus, ami némi javulás a hitelminősítési döntés előtti bizonytalan időszakihoz képest: nem következett be a leminősítés, amire bizony volt esély.

Ami a három legfontosabb hitelminősítőt illeti, itt tartunk december 6-tól:

Amint a kormányzati szervek – helyesen – megállapítják közleményükben, mindhárom intézménynél a ’befektetésre ajánlott’ kategóriában van a magyar állam által kibocsátott papírok besorolása. A befektetésre ajánlott (investment grade) és a nem-befektetői, hanem spekulációs (non investment grade, illetve speculative grade) vagy a köznapi nyelvben bóvli (junk) kategória között a határ a BBB mínusz és a BB plusz között van. A bóvlitól tehát a jelenlegi magyar besorolás az S&P esetében egyetlen lépésre található: ez a leginkább pesszimista intézmény a három közül; a másik kettőnél két lépés a távolság.

A stabil BBB tehát valóban kedvező hír a Fitchtől. Csakhogy ez nem valami nagy fegyvertény. 1990 elején ugyancsak BBB volt a Magyar Köztársaság kibocsátói besorolása (akkor a Moody’s vállalkozott a magyar papírok besorolására). A rendszerváltozási válság alatt romlott, azon túljutva javult a magyar rating, sőt egy évtizeddel azt követően az A kategóriába is átkerült. A 2008-ban kirobbant pénzügyi-gazdasági válság során jöttek a leminősítések, majd pedig a 2010 utáni ’unortodox’ gazdaságpolitika, mint a magánnyugdíjpénztári megtakarítások államosítása, az ötletszerűen kivetett ágazati adók gyakorlata, a kormányzati működés mind láthatóbb hatékonyságromlása együttesen odavezetett, hogy a spekulatív („bóvli”) kategóriába került a besorolásuk, és évek kellettek a befektetési szintre való visszakerülésre.

Mindenesetre most megkönnyebbülés, hogy a Fitch, amely már vagy két éve kilátásba helyezte a leminősítést, megtartotta a BBB besorolást, és megváltoztatta a közeli leminősítésre utaló ’negatív kilátások’ megjegyzést.  Ezzel Magyarország a Fitch-nél marad abban a csoportban, amelynek tagjai: Bulgária, Olaszország, Indonézia, Kazahsztán, Peru. A csoportban Olaszország a kakukktojás, hiszen euróövezeti tagállam. Igen ám, de a BBB besorolású csoport átlagának több mint kétszerese az olasz államadósság GDP-hez mért aránya (130 százalék feletti), és gazdasági növekedési üteme gyenge. Bizonyos javulást vár a Fitch: a rating mellé ősszel a ’pozitív kilátások’ megjegyzése párosul.

Nem valami nagy fegyvertény
Nem valami nagy fegyvertény
Fotó: Depositphotos

Kétségtelen, a nagy államadósság komoly kamatfizetési terhet ró az olasz államra. Erről azonban eszünkbe kell jutnia annak, hogy a magyar GDP-nek sajnos nagyobb hányadát teszi ki az államadósság kamatszolgálata, mint az olasz esetben. Akkor miért döntött úgy hosszú idő után a Fitch minálunk a ’stabil kilátások’ kimondása mellett?

Az egyik fő szempont, hogy az előző évhez képest nagyot javult a külső egyensúly: 2022-ben hatalmas volt a fizetésimérleg-hiány, azonban 2024-re már többletre váltott a mérleg, és a szufficit fentmaradása valószínűsíthető. Ehhez azonban sajnos hozzá kell tenni azt a megjegyzést, hogy a külkereskedelmi egyenleg nagy javulása nem a kivitel megugrása miatt jött létre, hanem azért, mert a behozatal még gyengébben alakult, mint az export. A belső felhasználás (lakossági fogyasztás, beruházás) 2023 és 2024 során is gyengélkedett, és ez valóban javított az egyensúlyi mutatókon (infláción, fizetési mérlegen), enyhítette a munkaerőpiac feszességét. Csak hát láttuk: két éve nincs érdemi növekedés.

Ezért továbbra is indokolt a kérdés, hogy 2024 végén miért is vették vissza a ’negatív kilátás’ kitételt? A döntés indoklása részben olyan tényezőket tartalmaz, amelyek nagyjából visszaadják a kormányzati érvelést: 2025-ben és azt követően nőni fog a termelés és kiviteli többlet, különösen az autóipar és az akkumulátorok területén az utóbbi évekbeli befektetések nyomán. Ugyanakkor viszont – mondja ki nem először a hitelminősítő – ezzel szemben áll a nagy államadósság, az unortodox gazdaságpolitikai gyakorlat, valamint a kormányzási mutatók romlása az elmúlt években. Úgy is mondhatnánk, hogy a Fitch szerint a gazdaság csak-csak teljesít, de ami a kormányzaton múlik, az visszahúzó erő.

Mindenesetre figyelemre méltó, hogy mindhárom hitelminősítőnél a magyar gazdaság teljesítménye 2025-ben már erősen a növekedési tartományban szerepel; a Fitch prognózisában 2,5 százalékos ütem szerepel. Ez jobb, mint a 2024-re várható csekély adat, de elmarad a hatóságok által a dokumentumokba beírt 3,4 százaléktól. Még ez a két és fél is viszonylag optimista a kutatóintézeti előrejelzések többségéhez mérve.

A Fitch szöveges magyarázata ismét visszahozza a budapesti hatóságoktól hallottakat: a lakossági fogyasztás jövőre gyorsulni fog a nagy reálbér-növekedés nyomán, és a beruházási tevékenység is élénkül az erősebb külső kereslet hatására. Ez utóbbi azonban különösen ingatag feltevés, hiszen a szöveg közzététele idején már körvonalazható volt a Trump-kormányzat várható kereskedelmi politikájának a karaktere – az pedig a külpiactól extrém módon függő magyar gazdaság számára nem sok jót hoz.

Mit üzen tehát a három hitelminősítő által közzétett besorolás, és a csatolt értékelés? Az egyik az, hogy a visegrádi térségben messze a legrosszabb a magyar besorolás: az összes többi ország az A kategóriában található. És itt nem szubjektív megítélés dönt: a magyar államadósság aránya nagy, a piacokon fizetendő kamat szintje meghaladja a többiekét. A rating cégek értékelése szerint a két recessziós-lomha évet követően 2025-ben jön növekedés, és azt is jól tudják, hogy 2026-ban választás esedékes, ami előhívhatja a voksolás előtti állami költekezési reflexeket – az pedig valamit hozzátehet a növekedési adatokhoz, de az államadóssági, inflációs mutatókhoz is.

Marad egyelőre tehát az a helyzet, hogy Bulgária, Magyarország, Románia jelenleg a térségi sorrend. Ez bizony törékeny pozíció.

A Benchmark rovat cikkei itt olvashatók el.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!