2p

Nem Budapesten, hanem a Fidesz hagyományos hátországában ment a legnagyobbat a Tisza Párt, de ennél is van meglepőbb adat.

Korábban már ismertettük a Választási Földrajz csoport munkatársainak elemzését arról, hogy a Fidesz-KDNP EP-listája 2019-hez képest a legnagyobb visszaesést ott mutatta a kapott szavazatok számában, ahol hagyományosan a kormánypártok nagyon sok szavazatot szereznek, azaz a megyei jogú városokban, illetve a 20 ezer főnél nagyobb egyéb városokban. (Erről bővebben az alábbi ajánlóra kattintva olvashat.)

Újabb elemzésükben azt is megmutatják, hogy ez bizony egyértelműen korrelál a Tisza Párt megjelenésével, ugyanis Magyar Péterék pontosan ezekben a településkategóriákban érték el a legjobb eredményeiket: a megyei jogú városokban 35,1, a 20 ezer főnél nagyobb egyéb városokban pedig 34 százalékot ért el a párt EP-listája. Ebből egyértelműen lehet arra is következtetni, hogy bizony létezik a sokat emlegetett, de néha csak illúziónak tűnő "csalódott fideszes szavazó" kategóriája, és hogy a Tisza minden bizonnyal nem csak a korábbi ellenzéki szavazók, hanem a korábban a kormánypártokra szavazók körében is tudott híveket szerezni.

Ahogy az alábbi táblázaton látszik, a Tisza nem a hagyományos ellenzék fő vadászterületének számító Budapesten, hanem ezekben a városokban volt a legerősebb, de 30 százalék feletti eredményt ért el a 10 és 20 ezer lakos közti településeken is.

Ennél jóval gyengébb adat jött össze a legkisebb, ezer fő alatti településeken, de még ezekben is minden ötödik választó a Tisza EP-listájára szavazott. Ez annak fényében egészen kiemelkedő adat, hogy a kormánypártok médiagépezete, illetve a személyes kapcsolatokra és függésekre is épülő szavazatmaximalizáló rendszere (például a közmunkák elosztása formájában a polgármesterektől függő szavazókra gyakorolt nyomás révén) pont a legkisebb településeken tud a leghatékonyabban működni.

A 2022-es választások utáni önvizsgálat során a hagyományos ellenzéki pártok körében a legnagyobb fejtörést az okozta, hogyan is lehetne áttörni a falakat a legkisebb településeken, ahova szinte csak a kormány által sugárzott üzenetek jutnak el. Ehhez képest a Tisza néhány hónapos pártként az összes településen meg tudta szólítani legalább a választók ötödét, és ebben biztosan nagy szerepe volt Magyar Péter több hetes, intenzív vidéki kampánykörútjának is.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!