6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

2012 első negyedévében legtöbben az elő- és végtörlesztéssel kapcsolatban kérték a pénzügyi felügyelet vizsgálódását, aki végül 28,15 milliós bírságot is kiszabott részben tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt. Mfor.hu-háttér.

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének friss jelentése szerint 2012 első negyedévében a Felügyelethez összesen 2641 fogyasztói kérelem és 15 780 ügyfélszolgálati megkeresés érkezett arra vonatkozóan, hogy a PSZÁF ellenőrizze az érintett pénzintézet tevekenységének törvényeknek való megfelelését. A 2641 fogyasztói kérelem előző év azonos időszakához képest másfélszer több ügyet jelent. Ezen belül 9,2 százalékponttal emelkedett a pénzpiacot érintő kérelmek aránya, így az ügyek 73,1 százaléka ezt a szektort érintette. Ezzel szemben a biztosítókkal kapcsolatban lényegesen kevesebb jelzés érkezett, hiszen a részarány lecsökkent 30,7-ről 19,1 százalékra.

A devizaalapú termékek növelték a kérelmek számát

Összességében nézve 2012 első negyedévében a pénz- és tőkepiaci szektorral kapcsolatos, felügyelethez érkezett kérelmek száma 2011 negyedik negyedévéhez képest közel 19 százalékkal, 2011 első negyedévéhez viszonyítva pedig mintegy 78 százalékkal emelkedett. Ezeknek a kérelmeknek több mint háromnegyede a hitelezéssel volt kapcsolatos, darabszámuk (1538 darab) az elmúlt negyedévhez viszonyítva 24 százalékkal nőtt, előző év azonos időszakához képest pedig megduplázódott.

(Forrás: PSZÁF)

"A jelentősebb részarányt képviselő szolgáltatástípusok közül az átlagot meghaladó mértékben emelkedett a deviza alapú lakáshiteleket érintő kérelmek száma, 2011 negyedik negyedévéhez képest mintegy 56 százalékkal növekedett, 2011 első negyedévével összevetve pedig drasztikusan, több mint hatszorosára nőtt. Hasonlóan ugrásszerű növekedést figyelhetünk meg a jelzálog alapú szabad felhasználású deviza hitelek esetében is, ahol 2011 első negyedévéhez képest több mint négyszeresére nőtt a felügyelethez benyújtott kérelmek száma" - derül ki a jelentésből. Az egyes típusokat nézve az derült ki a vizsgálat során, hogy az idei év első három hónapjában változatlanul az elő- és végtörlesztést (egy negyedév alatt 43 százalékkal 636-ra nőtt a számuk), az elszámolást, megbízás teljesítését, tájékoztatási hiányosságokat, illetve a szolgáltatás minőségét érintő jelzésekkel fordultak a fogyasztók a PSZÁF-hoz. A jelentésből az is kiderült, hogy jellemzően a devizahitelt forinthitellel kiváltók képviseltették magukat nagyobb arányban: kifogásaik a bankok végtörlesztőkkel szembeni magatartására, az eljárásra irányultak. Például az elhúzódó hitelbírálat, a hitelköltség alakulása, a forinthitel iránti kérelem elutasítása okozott a legtöbb fogyasztónak kételyt.

A PSZÁF kérelmek nyomán lefolytatott vizsgálatai során a leggyakoribb jogsérelmek közé a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat folytatása, időszakos tájékoztatási kötelezettség elmulasztása és a banktitok megsértése tartozott. Számszerűen a legtöbb kérelem az OTP-vel kapcsolatban érkezett, összesen 293 darab, ami tekintve, hogy a piaci részesedésük a legnagyobb, nem okoz túl nagy meglepetést. A második legtöbb kérelem (172 darab) az Erste Bankhoz kapcsolódott, melyet érintően a 10,1 százalékos piaci részesedést meghaladó mértékben (10,3 százalék) érkeztek kérelmek a felügyelethez. Szintén a piaci részesedésüket meghaladó arányban nyújtottak a fogyasztók kérelmet az FHB-t, a Budapest Hitel- és Fejlesztési Bankot, a CIB Bankot, AXA Bankot és a Volksbankot érintően. Ami viszont kiemelendő, hogy az FHB-val kapcsolatban a piaci részesedést (2,2 százalék) közel négyszeresen meghaladó mértékben (8,9 százalék), az AXA-val kapcsolatban pedig háromszor nagyobb arányban érkeztek fogyasztói kérelmek a felügyelethez (1,1 százalékos részesedés mellett 3,7 százalékot képviselt a céget érintő kérelmek aránya).

(Forrás: PSZÁF)

Biztosítási szektorban a panaszkezelési határidővel volt a legtöbb gond

A szektorban a legtöbb esetben a panaszkezelési határidő be nem tartása, valamint a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat folytatása miatt került sor fogyasztóvédelmi intézkedés alkalmazására. 2012 első negyedévében az összes fogyasztói kérelem közel ötödét (505 db) a biztosítási szektor szereplőivel kapcsolatos ügyek tették ki a jelentés szerint. A szolgáltatástípusokat tekintve a kérelmek több mint kétharmadát a kötelező gépjárműfelelősségbiztosítással, a lakás- és életbiztosításokkal kapcsolatos ügyek teszik ki, míg a kérelemtípusok szerinti csoportosítás alapján hozzávetőlegesen háromnegyed részt képviselnek a kárkifizetésekkel összefüggő, az egyéb ügyviteli hibákkal és a tájékoztatási hiányosságokkal kapcsolatos kérelmek.

Ezek közül számszerűen a legtöbb kérelem az Allianz biztosítóval kapcsolatban érkezett a felügyelethez, mely az összes kérelmen belül 19,4 százalékos arányt képvisel, amivel a piaci részesedésüket (18,8 százalék) is meghaladják. Hasonló a helyzet a második helyezett Generali Providenciával is, hiszen a velük kapcsolatos 71 kérelem 1,3 százalékponttal magasabb, mint a cég 12,8 százalékos piaci részesedése. Szintén ezt meghaladó mértékben érkezett kérelem a Közlekedési Biztosító Egyesületet érintően.

(Forrás: PSZÁF)

Több mint 28 millió forintos bírság

2012 első negyedévében összesen 175 esetben szabott ki bírságot a PSZÁF mintegy 28,15 millió forint értékben. "A fogyasztóvédelmi jogsértések számottevő része továbbra is a panaszkezelés, illetve a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat körében került feltárásra". Ennek legnagyobb része a pénzpiaci intézeteknél lett kiszabva: a szektornál 17,35 millió forintos bírságot határozott meg a felügyelet, a biztosítási piacon összesen 7,4 millió forint, a pénztári piacon pedig 5,5 millió lett a kiszabott bírság összesen.

(Forrás: PSZÁF)

A pénzpiaci szektoron belül a legnagyobb kiszabott bírság az Erste Bankot sújtotta, összesen 2,65 millió forintot kellett befizetniük. A CIB Bank 1,8, az Erste Leasing pedig 1,1 millió forintos büntetést kapott. Biztosítók közül a Brokernetre 2 millió forintos bírságot szabott ki a PSZÁF, a pénztárak közül pedig egyedül az AXA Önkéntes és Magánnyugdíjpénztárt kötelezték fizetésre, 300 ezer forintra.

Székely Sarolta
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!