2p

Kína jövőre 400 milliárd jüant (14,8 ezer milliárd forint) költ vasúti infrastruktúrára 15 százalékkal kevesebbet az idei összegnél, elsősorban a júliusi vencsoui vonatszerencsétlenség, a szuperexpresszek hibái és a vasúti minisztérium pénzügyi gondjai miatt fogják vissza a költekezést.

Seng Kuang-cu (Sheng Guangzu) vasúti miniszter pénteken jelentette be a jövő évi terveket. Az erre a területre jutó pénz már az idén is csökkent 2010-ben még 700 milliárd jüant (25,8 ezer milliárd forintot) fordítottak vasúti infrastrukturális fejlesztésekre.   

A Hszinhua hírügynökség értesülései szerint a 400 milliárd jüanból jövőre 6.400 kilométerrel nőhet majd az ország 91 ezer kilométeres vasútpályájának hossza, ami a korábban bejelentett tervek szerint 2020-ra 120 ezer kilométerre bővülhet. A beruházási kedv mérséklődése több tényezőnek tudható be. A kritikusok szerint Peking túl sokat költ a gyors- és szupergyors hálózat fejlesztésére, s elhanyagolja a hagyományos, lassabb sebességű hálózat bővítését, mely elsősorban a vidéki lakosság és a kereskedők számára döntő fontosságú. Másrészről a negyven halálos áldozattal és csaknem 200 sebesülttel járó júliusi vencsoui vonatbalesetet, valamint a világ leggyorsabbja címet is kiérdemlő Peking-Sanghaj szuperexpressz többszöri hibáit követően a lakosság felháborodásának nyomására az államtanács úgy döntött, lelassítja nagysebességű vasúti programját. A vezetés az új projektek engedélyeztetését elhalasztotta, a baleset óta szinte teljesen leállt a fejlesztés.    

A vasúti minisztérium komoly pénzügyi gondokkal küszködik: saját jelentése szerint szeptember végéig 2,23 ezer milliárd jüanes (82,3 ezer milliárd forint) tartozást halmozott fel, amit bevételeiből nem képes visszafizetni. Súlyos adósságállománya miatt a minisztérium november elején 30 milliárd jüan (1,1 ezer milliárd forint) értékben kötvénykibocsátásra kényszerült, a siker garantálására a pénzügyminisztérium a kamatok után fizetendő adót 50 százalékkal csökkentette 2011 és 2013 között. A pénzügyekről szólva Seng pénteken úgy fogalmazott: a jövőben nagyobb erőfeszítéseket tesznek majd a beruházásokhoz szükséges összegek előteremtésére, s sikeresebben menedzselik majd a finanszírozást, beleértve a helyi tartományok és a magánszektorból származó beruházásokat.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!