17p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Bő egy hete Fidesz- és Mészáros-közelbe került az ötödik legértékesebb magyar focicsapat, és a hírek szerint hamarosan az Újpestre is sor kerülhet. A teljes képet nézve már nem túlzás azt állítani, hogy a magyar foci a NER játszótere lett.

Azzal semmi probléma nincs, hogy a magyar miniszterelnök szereti a sportot, azzal sem, hogy a labdarúgás a kedvence. Még az sem ördögtől való, hogy pozíciójából fakadóan és lehetőségeihez mérten igyekszik kihúzni a pocsolyából az egykor szebb éveket is megélt sportágat. A labdarúgás infrastruktúrája elképesztően rossz állapotban volt, így a stadionrekonstrukciós program indokolt lehetett. Ám azt már túlzónak mondhatjuk, hogy némi túlzással élve minden bokorba új stadiont húznak fel, és már az NBIII-as, megyei osztályokban szereplő csapatok is új létesítményt kapnak.

De nemcsak a stadionokba ölt milliárdok értelméről lehet vitatkozni, hanem a sportágba egyéb csatornákon át ömlesztett pénzek léptékéről is. A kormány közvetlenül a költségvetésből is finanszírozza a focit - erre kiváló példaként említhető a balmazújvárosi focicsapat, mely a felelőtlen gazdálkodás miatt csődközelbe került, majd miután az önkormányzat nem nyújtott segítő kezet, a kormány 100 millióval dobta meg a csapat mögött álló gazdasági társaságot. A költés egy másik módja, amikor a "szakmai többletfeladatok támogatása" címen juttatnak adóforintokat a sportágba, de adósságkonszolidációra adott közpénzre is láttunk már példát nem is olyan régen Dunaújvárosban.

A 2011 júliusában bevezetett TAO-támogatási rendszer is a költségvetési bevételek egy részénék eltérítésén alapul. A cégek ugyanis a társasági adójukból a büdzsé helyett különféle cégeknek, azok sportfejlesztési programjának megvalósulására irányítanak át (köz)pénzeket. A rendszer önmagában, ha szakmai érdekek mentén működne, kevésbé lenne vitatható, a gyakorlatban azonban sokkal inkább politikai és vállalkozói érdekek motiválják az adományozó cégeket. Erre jó példaként említhető a felcsúti focialapítvány, melyet maga Orbán Viktor alapított és régi ismerőse, a milliárdos vállalkozó, Mészáros Lőrinc irányítása alatt működik. Nem alaptalan gondolat, hogy az alapítvány mögött álló személyek miatt, kapcsolatépítés, -erősítés jelleggel több cég érzi úgy, a jövője és gazdasági eredményessége miatt előnyös helyzetbe kerülhet, ha fel tudja mutatni: ő támogatta a kormányfőhöz közel álló alapítványt és ezzel a kedvenc sportágát.

Orbán Viktor Mészáros Lőrinc társaságában átadja a legjobb kapusnak járó díjat Varga Ádámnak, a Puskás Akadémia kapusának 2016. május 16-án. (Fotó: MTI)
Orbán Viktor Mészáros Lőrinc társaságában átadja a legjobb kapusnak járó díjat Varga Ádámnak, a Puskás Akadémia kapusának 2016. május 16-án. (Fotó: MTI)

Ez a folyamat és vállalkozói attitűd jó eséllyel a jövőben is jellemző lesz, miután a hazai első osztályú labdarúgás a NER játszóterévé vált.

A Nemzeti Együttműködés Rendszerében a piaci alapokon nyugvó működés a kormányközeli tulajdonosi kör kialakításával válik biztosítottá, így az ország lassan minden szegletében a foci lehet az üzleti kapcsolatépítés terepe.

Az NBI-ben a napokban elesett az utolsó bástyák egyike, miután George F. Hemingway megvált a Honvédtól, az új tulajdonos pedig ezer szálon kötődik a kormányhoz és a NER-hez. A hírek szerint az egyedüli független Újpest belga tulajdonosa is hamarosan megválhat a fociklubtól, ezzel pedig vitathatatlanul a NER játszótere lesz a magyar labdarúgó NBI.

Ám nemcsak a tulajdonosok, hanem a szponzorok között is egyre több NER-cég tűnhet fel a jövőben. Igaz, a szponzori finanszírozás leépülőben van, ezt a folyamatot csak gyorsítja a TAO-rendszer. Leegyszerűsítve: ha egy cég támogatni szeretné valamelyik klubot, dönteni fog, melyik útját válassza ennek. Jellemző ugyanis, hogy egy cég, ha már a társasági adójával segítette a klubot, nem fog szponzorként is melléállni - hacsak nem egy közbeszerzéseken taroló NER-cégről van szó. Utóbbira kiváló példaként hozható fel a Duna Aszfalt, mely 6 év leforgása alatt közel 4 milliárd forintot osztogatott szét a TAO-támogatásként, ebből 770 milliót kapott "A Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítvány", melynek a szponzorai között is feltűnik a cég. A piaci szponzoráció és a TAO-zás, mint támogatási forma között a legnagyobb különbség, hogy míg szponzorként a cég jogosan vár el valamilyen megjelenési formát a klubtól, a TAO-ért cserébe semmi ilyen "ellenjuttatást" nem kaphat és kérhet - vagyis láthatatlanok és amúgy épp ez a rendszer egyik legfőbb problémája is. Mivel a NER-cégeknek nem kell a munkák és a bevételek miatt aggódnia, érdekük sem feltétlenül fűződik a hagyományos szponzorációhoz.

Azt, hogy mennyi pénz forog körbe a közbeszerzésektől kezdve a szponzorként/TAO-zóként megjelenő NER-cégeken át a fociklubokhoz, nehéz konkretizálni, hiszen a klubok az éves beszámolójukban nem adnak teljesen részletes képet a bevételeik összetételéről, emellett a szponzori szerződések értékét, részleteit sem szokás megosztani a nagyközönséggel. Az UEFA év elején kiadott tanulmánya szerint az NBI-es klubok bevételének 49 százaléka származik szponzori- és reklámszerződésekből, ez azonban csak egy átlagos érték. A gyakorlat, vagyis a céges beszámolók alapján ez az arány némileg túlzónak tűnik. A bevételeket részletező klubok közül ugyanis az Újpest árbevételének mindössze 2 százaléka származik hirdetésekből, reklámokból, míg a Kisvárdánál ez az arány a legmagasabb (azok között akik részletezték a bevételüket), 39 százalék. Az arányokat érdemes a következő információ ismeretében is megvizsgálni: az Újpest a NER-től távol helyezkedik el a térképen, a Kisvárda ugyanakkor az egyik legközelebbi fociklub Seszták Miklósnak köszönhetően.

A Kisvárda arányától elmarad, ám kimagasló a reklámbevételek aránya a Fradinál és Mezőkövesden is, ahol a teljes bevétel 37, illetve 25 százalékát köszönhetik a szponzoroknak. A számok alapján egész megdöbbenző, hogy méretéhez és büdzséjéhez mérten a Kisvárda nagyobb marketingértékkel bír a nagy múltú Fradinál. A G7 becslése szerint egyébként a teljes NBI bevételének

  • 23 százaléka származik szponzoroktól,
  • 33 százaléka egyéb támogatás, amiben az önkormányzatoktól kapott támogatások és a TAO-pénzek is benne vannak,
  • és mindössze 3,2 százalék a jegybevétel aránya.
     
 

A NER hálójában az NBI: ők pénzelik a focit

A TAO-rendszer beindulása, mint azt korábban említettük, a piaci alapokon nyugvó szponzorpiac leépülését eredményezheti. A NER-ben működő, jó kormányzati kapcsolatokkal bíró cégek a kivételek, mert nemcsak megfelelő anyagi háttérrel rendelkeznek a támogatói szerephez, de feltehetően szívességi alapon is odaállnak 1-1 focicsapat mellé. A klubok honlapján feltüntetett támogatói listák is alátámasztják, hogy ennek a nem túl szűk körnek a játszótere lett a magyar labdarúgás.

A nagy kérdés csak az, hogy ha a jelenlegi rendszernek leáldozik, az érdekek megváltoznak és fordul a széljárás, milyen gyorsan fog kártyavárként összeomlani az NBI?

A Garancsi Istvánhoz - Orbán Viktor kötélbarátjának is tartott nagyvállalkozóhoz - kötődő MOL Vidi, a Mészáros Lőrinc vejéhez kapcsolódó Haladás és a Puskás mögött ott találjuk a legnagyobb NER-vállalkozásokat. A MOL és a közbeszerzéseken remeklő Strabag a Vidi és a Puskás támogatójaként is feltűnik, a Vidinél megtaláljuk továbbá a tulajdonos, Garancsi István Market Zrt.-jét, a mára Mészáros Lőrinc érdekeltséggé vált ZÁÉV-et, a Szeivolt család tulajdonában lévő, milliárdos megbízásokat elnyerő Épkar Zrt.-t is.

A felcsúti focicsapat tökéletes NER-beágyazottsággal bír, tulajdonosa Mészáros Lőrinc, az új stadion Orbán Viktor háza mellett épült fel, sőt a csapat mögött álló alapítványt is a miniszterelnök alapította. Támogatói között főként a tulajdonos, Mészáros Lőrinc érdekeltségeibe tartozó cégek szerepelnek, mint a Búzakalász 66, a Vivienvíz, az R-Kord, a gyerekei tulajdonában lévő Fejér-B.Á.L. Ugyanakkor Orbán Viktor édesapjának cégei is a csapat mögött állnak és Vörös József, ügyvéd neve is feltűnik a támogatói listán, mely egyébként a Puskás FC esetében a leghosszabb az NBI-ben. A mennyiség minőséggel is párosul anyagi értelemben: szinte kivétel nélkül jelentős árbevételű, nyereséget termelő, közbeszerzéseken remeklő cégek segítik a Puskást - márpedig a csapat eredményei alapján lehetnek kétségek, hogy ezek tisztán piaci alapon meghozott döntések.

A szombathelyi Haladás a szakmai támogatók feltüntetése mellett két NER-céggel büszkélkedhet. Az egyik a 2rule, mely a csapat ruházatát szállítja, a másik pedig a háttérben megbúvó Homlok Zsolt - Mészáros veje - érdekeltsége, a Homlok Építő Zrt. A lista azonban rövidesen szűkülhet, hiszen egyelőre még a csődeljárás alá került helyi Styl Fashion Kft. is a támogatók között szerepel.

Debrecenben a támogatók köre leginkább a felcsúti összetételére emlékeztet: főként a tulajdonos, Szima Gábor érdekeltségei állnak a csapat mögött. Szima Gábor egyébként helyi nagyvállalkozó, aki a kormánnyal alapvetően jó viszonyt ápol évek óta, ezt mi sem bizonyítja jobban, minthogy a kaszinópiac felosztásakor a nyíregyházi és a debreceni egység működtetési jogát is megkaparintotta.

Félmilliárdos osztalék esett ki Szimának a kaszinókból
Félmilliárdos osztalék esett ki Szimának a kaszinókból

Ennek ellenére átalános, évek óta fennálló problémát okoz a csapatnál, hogy igazán nagy szponzort a TEVA gyógyszergyár kiszállása óta nem sikerült  szerezni. Akkoriban sem, amikor a jelenleginél sokkal sikeresebben szerepelt a Loki a bajnokságban. Feltehetően az anyagi feltételek biztosítását hivatott szolgálni, hogy a csapat mögött álló DVSC Futball Zrt. résztulajdonos lett a tulaj, Szima Gábor kaszinóiban. Így a focicsapat évente részesedik osztalék formájában a kaszinók nyereségéből, ami 100 millió forintos nagyságrendhez is közelíthet. A honlap szerint a debreceni kaszinó, az AVE Ásványvíz található a támogatók között Szima oldaláról, valamint a szintén az érdekeltségébe tartozó Hotel Hőforrás és a Hotel Nagyerdő is. A listán két kakukktojás tűnik fel: a Hajdú Online és a Hajdú-Bihari Napló. A két sajtótermék az Inform Média alá tartozott, ma viszont már a jobboldali médiabirodalom, a Közép-Európai Sajtó- és Médiaalapítvány ernyője alatt működik.

A Diósgyőr tulajdonosa megosztó személyiség a kapcsolati hálóját és kormányközeli kapcsolatainak minőségét tekintve. Leisztinger Tamás nagytőkést a szocialista kormány idején fűzték gyümölcsöző kapcsolatok az akkori kormánypártokhoz. A 2010-es kormányváltás után, ahogy várni lehetett, háttérbe szorult, kiterjedt cégbirodalmának több elemét is el kellett adnia, így került Mészáros Lőrincék érdekeltségébe pl. a Hunguest Hotels szállodalánc több értékes darabja. Korabeli hírek szerint a jobboldali kormányerőkkel kötött megállapodás része volt, hogy Leisztingernek szerepet kellett vállalnia a diósgyőri futballklub életében. Viszonya azonban nem felhőtlen a fideszes városvezetéssel a csapat dolgait és eredményeit illetően.

Igazán nagy és független szponzort nem sokat sikerült a csapat mögé állítani: zömében önkormányzati és a tulajdonos cégei támogatják a focicsapatot. Miskolc városa mellett a városi vagyonkezelő, a Miskolc Holding is támogató, Leisztinger részéről pedig a Hunguest Hotel Palota és az Arago Befeketetési Holding jeleskedik a csapat szponzoraként.  Harmadik támogatói kör a helyi vállalkozások, őket a listán az Apollo Tyres, a Miskolc Autó és a Borsodi Sörgyár képviseli, ezek tekinthetők egyedül piaci alapú független támogatónak. Valamint a stadionépítéseken sokat nyerő, felcsúti székhellyel is rendelkező Pharos 95 Kft. is a támogatói körbe tartozik, ám ez feltehetően csak a stadionépítésben való részvételnek köszönhető.

A Fradi NER-kapcsolódása Kubatov Gábornak köszönhető, aki a Fidesz pártigazgatója. Annak ellenére, hogy az egyik legnagyobb múltra visszatekintő és legnagyobb szurkolói bázissal rendelkező focicsapatról van szó, a támogatók listája meglehetősen rövid, ám annál erősebb cégek szerepelnek rajta. A ferencvárosi csapat maga mögött tudhatja a T-Mobile-t, a T-Systemset, valamint az MVM-et is. Korábban a Fővárosi Csatornázási Művek, vagy a Főgáz is a támogatók között szerepelt. Az állami cégek szponzorációs szerepvállalását információink szerint a versenysport támogatása mellett a sportos életmód melletti kiállás, valamint a márka ismertségének növelése motiválja. Általában igaz, hogy ezek a támogatók jellemzően azért döntenek a csapatsportok mellett, mert esetükben a nézők fejében jobban megragad a csapatszponzor neve, mint egy egyéni versenyző esetében. A Fradi támogatását pedig a múltja, közkedveltsége és korábbi sikerei indokolják.

Helyi NER-bázis: Mezőkövesd és Kisvárda

Az nyilvánvaló, hogy ha a helyi önkormányzat is tulajdonos egy focicsapatban, akkor az önkormányzat több cége feltűnik támogatóként. Diósgyőr mellett ez az állítás igaz a mezőkövesdi csapatra is. És itt érkeztünk el talán a történet egyik legérdekesebb pontjához, mely azt mutatja meg, hogyan működik a NER kicsiben, helyi szinten. Mezőkövesden a főszereplő Tállai András, egykori NAV-elnök, aki jelenleg a Pénzügyminisztérium államtitkára. A matyóföldi csapat látszólag sikeresen tudja maga mögé állítani a környékbeli vállalkozásokat amellett, hogy az önkormányzat is több cégen keresztül támogató. Kezdjük az utóbbiakkal: a város mellett a Zsóry Gyógyfürdő, a Mezőkövesdi Média Kft. és a városgazdálkodásért felelős cég, a Mezőkövesdi VG Zrt. is szerepel a listán. Az azonban nem egyértelmű, hogy az amúgy veszteséges társaságok anyagilag járulnak-e hozzá a csapat gazdálkodásához, vagy más jellegű szolgáltatások biztosításával segítik a sikerek elérését.

A magántulajdonban lévő cégek között több érdekes is feltűnik a támogatók listáján. Az egyik kiemelt támogató a Téglás Trans Kft., melynek tulajdonosa Nyíri Sándor. Nyíri 2016-ban Tállai Andrással együtt került be a Magyar Labdarúgó Szövetség NB I Bizottságába. A Téglás Trans a régióban több közbeszerzési eljáráson is sikeresen szerepelt, sőt, 2018-ban 73 milliós megbízást nyert el a Tállai elnöklése alatt működő sportegyesülettől.

Forrás: mezokovesdzsory.hu
Forrás: mezokovesdzsory.hu

Mezőkövesd legnagyobb vállalkozásaként számon tartott Szilvási Építő Kft. sem marad le a csapat támogatói listájáról. A cég számos nagyértékű közbeszerzési eljárást nyert el a városban és a környéken is, emellett uniós támogatásokból is le tudott csippenteni magának egy kisebb darabot. A közel 2 milliárd forintos (2017-es adat) árbevételből néhány tízmillió forint minimum megmarad, a közbeszerzésekkel felduzzasztott gazdálkodás eredményeként a focicsapatot is bőven van miből támogatni.

Harmadik neves cég a matyóföldi csapat mögött a Cronus Kft., melyet korábban Simicska-közelinek tartottak. A G-nap látszólag érzékenyen érintette Kosik János cégét, hiszen 2014 óta egyetlen közbeszerzést tudott megnyerni, holott előtte több esetben is kapott munkákat például a mára Mészáros-érdekeltségű Mátrai Erőmű Zrt.-től. Legutóbbi sikere 2018 végén született, szülőhelye, Bükkábrány önkormányzata (mely egyben Tállai választókerületéhez tartozik) a Cronusszal szerződött le a Bányász Emlékház átalakítására. Bár az elmúlt években háttérbe került volna Kosik János cége, 2016-ban mégis kiemelt támogatóként állt be a mezőkövesdi csapat mögé. Vélhetően nem pusztán a sport iránti szeretettől vezérelve 

Folytatva a sort, a szintén szponzor Kovács Vegyesipari Kft. nemrég egyedi kormánydöntés alapján 1 milliárd forintot kapott a magyar államtól a kovácsolási kapacitás bővítésére, aminek köszönhetően 60 új munkahely jön majd létre. Nem ez volt azonban az első alkalom, hogy állami forrásból érkező támogatásban részesültek. 2017-ben 300 millió forintot kaptak a Nagyvállalati Beruházási Programból, 2011-es csarnokfejlesztésükhöz 99,9 millió vissza nem térítendő támogatást nyertek el a kormánytól, egy 2013-as jelentés szerint munkahely-teremtésre uniós forrásból 554,5 millió forintnyi támogatást kaptak 2007-213 között.

Kisvárda felemelkedése akkor kezdődött, amikor a város képviselője, Seszták Miklós miniszteri pozícióba került 2014-ben. A támogatók listája viszont még csak formálódik, és nem ártana néhány eredményes év a legfelső osztályban ahhoz, hogy igazán nagy NER-cégek is utaljanak. Jelenleg meglehetősen szűk a támogatók köre és közöttük is alig akad piaci szereplő. A város önkormányzata itt is támogató, ami nem meglepő, tekintve Seszták Miklós személyét, aki a város képviselőjeként került a parlamentbe és lett fejlesztési miniszter 2014-ben.

A City Hotel Mátyás egy budapesti belvárosi szálloda, a tulajdonos cég ügyvezetője pedig nem más, mint egy kisvárdai ügyvéd, aki egykor az Antall-kormányban is szerepet vállalt. Jó kapcsolatokkal rendelkezik helyi szinten is az ország egyik legnagyobb használtruha-kereskedésével foglalkozó cég, a Háda tulajdonosi köre. A hírekbe két jelentős, egymással összefüggő esemény miatt került be a társaság. Az Átlátszó írásai alapján még 2015-ben a Háda-cégcsoport 338 millió forint uniós támogatást kapott munkahelyteremtésre, de a projekt indulásának tervezett időpontjában 130 fővel kevesebben dolgoztak a cégnél. Eközben a „cégcsoport” a saját telkén ebből a pénzből megépített egy modern üzemcsarnokot.

Sportparkok építésében jeleskedik az a cég, mely a szertarsport néven megtalálható webshop mögött áll. A Kisvárda támogatója a webshop, melynek egyedüli tulajdonosa a KATKER 2005 Kft.. Van miből támogatást nyújtaniuk: a cég árbevétele 2017-ben ugyanis 1,5 milliárd forintra ugrott a korábbi 442 millió után.

... és akik kevésbé lógnak a NER-en

Szintén nagy múlttal rendelkező focicsapat az Újpest is, de ebben az esetben a hangsúly a valódi piaci alapú szponzoráción van. A támogatók listáján ugyanis nem találni sem állami tulajdonú vállalatot, sem a Nemzeti Együttműködés Rendszerébe beépült céget. Sportpálya-építő cég, sörmárka, fuvarozócég, fogászat, mezőgazdasági gépkereskedő teszi ki a szponzori kört. Ez azonban könnyen megváltozhat abban az esetben, ha a híreknek megfelelően a teljesen kormány- és pártfüggetlen belga tulajdonos eladná a csapatot Garancsi Istvánnak, aki ebben az esetben a MOL Vidit a névadó szponzor, MOL-nak adná át.

Fideszes háttere ellenére szintén piaci alapú szponzorációt fedezhetünk fel az MTK esetében is. A csapat és a sportegyesület neve Deutsch Tamáséval forrt egybe, aki a Fidesz alapító tagja, jelenleg Európai Parlamenti képviselő. Ennek ellenére - vagy ezzel együtt - a közbeszerzéseken taroló cégek helyett a Ticket Express, a Prevital, a Panzi Pet mellett sportszereket forgalmazó cégeket és magánorvosi rendelőt találni az MTK honlapján a támogatók között.

A legkevesebb szponzorral a tulajváltáson most átesett és már ezer szálon fideszes kötődésű tulajdonosi hátterű Honvéd, valamint az egyik legkisebb költségvetésű Paks "büszkélkedhet".

Utóbbi gárdánál - azt leszámítva, hogy Süli János városáról van szó (a tárca nélküli miniszter korábban polgármestere volt a városnak) -, nincs látható NER-kötődés. A honlapjuk szerint csak a Volkswagent és a Spirit Autót tudhatják támogatóként maguk mellett. A kispesti csapat mellett egy energiaital márka, egy egészségügyi centrum, valamint a vezető sportszergyártók termékeit forgalmazó Football Factor áll. A cég szakmai vonalon kívül azzal került be a hírekbe, hogy a Magyar Sportmárka Kft. megalapításáig Szélesi Ágnes - a visszavonult futballista, és jelenlegi edző Szélesi Zoltán felesége - volt a társaság vezérigazgatója.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!