2004 végéig 55 millió eurót használtak fel, amiből 113 millió eurós beruházást valósítottak meg. A már megkötött szerződések értéke eléri a 253 millió eurót, míg az idén a becslések szerint, mintegy 100 millió eurós kohéziós támogatás lehívása várható.
Kenéz Győző kiemelte, hogy a transzeurópai közlekedési hálózat 10 folyosójának projekt-előkészítésére, engedélyezésére, tervezésére szolgáló úgynevezett Ten-T alapból a tavaly csatlakozott tagországok összesen 50 millió eurót kaphattak. Ennek az összegnek a 20 százalékát - a jól előkészített pályázatoknak köszönhetően - Magyarországnak sikerült elnyernie. Az öt előkészület alatt álló beruházás összesen 29 millió eurós költségéből így az EU Ten-T alapja 10 milliót áll.
A Duna hajózhatósága előkészületeinek 2,2 millió eurós költségének a felét, a Szajol-Záhony vasútvonal engedélyeztetésének 18 millió eurójának harmadát, a Székesfehérvár-Boba vasútvonal tervezésének 5 milliós kiadásának csaknem felét, a közúti információtechnológiai rendszer fejlesztése előkészítésének 2,43 millió eurós költségéből 0,36 milliót, míg a veszélyes áruk folyami szállítása előkészítésének 1,26 millió eurós kiadásából 0,63 milliót fedez az EU Ten-T alapja.
Zsolnay Tamás, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium EU-koordinációs főosztályának vezetője közölte: a transz-európai közlekedési hálózat összesen 75 ezer kilométer közútból, 78 ezer kilométer vasútvonalból, 330 repülőtérből, 270 tengeri és 210 belvízi kikötőből áll. Ebből a Magyarországot 2.050 kilométer közút - elsősorban gyorsforgalmi út -, 2.790 kilométer vasút, 3 repülőtér, a Ferihegyi, a debreceni és a sármelléki, illetve 7 dunai és tiszai kikötő érinti.
A főosztályvezető elmondta: 3 Magyarországon is áthaladó közlekedési folyosó bekerült a kiemelten támogatandók közé, így az M1-es és M5-ös autópálya, a Duna teljes szakasza, és Drezda-Bécs-Budapest-Szófia-Athén közötti vasútvonal.
Zsolnay Tamás kiemelte, hogy új elemként a 25 EU-tagországnak egyenként közös közlekedési projekteket kell még ez év végéig kidolgoznia, az unión kívüli szomszédos országokkal, amelyeket ha az EU elfogad, akkor technikai és pénzügyi támogatásban is részesít.
Magyarország három relációban, Ukrajnával, Szerbia-Montenegróval és Horvátországgal közös projektekben gondolkodik. Így az V-ös európai folyosó részét képező M3-as autópálya megépítése az ukrán határig - onnan az ukrán fél folytatná Kijevig - és a Záhonyi vasúti átrakó fejlesztése jöhet szóba. Szerbia felé az M5-ös kiépítése a határig, az odairányuló vasútvonal fejlesztése, a Tisza nemzetközi víziúttá minősítése, a szerb oldalon is hajózhatóvá tétele fontos feladat.
A harmadik kísérleti projektcsomag lehet egy szomszédos még nem EU országgal, hogy Horvátország felé végig elkészül az M7-es autópálya, és a Murán megépítenének egy hidat - hangsúlyozta a GKM főosztályvezetője. (MTI)
561 millió eurót kapunk közlekedésfejlesztésre
Magyarország az Európai Unió kohéziós alapjából 2004-2006 között a közlekedési infrastruktúra fejlesztésére összesen 561 millió euró támogatási keretösszeget hívhat le - mondta Kenéz Győző, az EU-bizottság budapesti képviseletének közlekedési infrastrukturális szakértője sajtótájékoztatón szerdán, Budapesten.