Mik a feltételei a minőségi szemlélet megvalósításának?
- Felismert érdek, határozott cél
-
- A minőség mint cél központi, stratégiai kérdésként való kezelése (ezáltal a stratégia vevőorientáltsága megnő, a vevők megelégedettsége, amely a vásárlásokban nyilvánul meg legszembeötlőbben, a teljesítmény mércéjévé válik)
-
- Vezetői elkötelezettség a vállalkozás iránt, az ebből fakadó magas szintű irányítás (központi kérdéssé váljon a minőségi lánc felépítése és működtetése, ehhez kötődjön a munkatársak érdekeltsége)
-
- A szükséges és elegendő munkamegosztás, a feladatkör és a felelősség egyértelmű tisztázása (nagyobb szerepet kapjon a munkatársak tudása, döntőképessége, önállósága, kreativitása - ezt fejezi ki a vállalati kultúra)
-
- Kiválló kommunikáció, jó emberi kapcsolatok
-
- Az állandó tervezési, szervezési, érdekeltségi rendszerek kiépítésének és működtetésének közös célja a minőség konzisztens biztosítása legyen
-
- Folyamatos képzés, oktatás-tanulás minden szinten
-
- Egyértelmű minőségmotiváció
A tevékenységek minősítése alapján kialakított beavatkozási rendszer jellegzetes elemeit a TQM szabványosított minőségjavító technikái alkotják. Ezek a technikák - amelyeket egyre több minőségügyi rendszer vett fel eszköztárába - az alábbi célokat szolgálják:
- a minőségjavítás tárgyának meghatározása (hibalokalizálás)
-
- a beavatkozás jelentőség szerinti rangsorolása
-
- a hibaokok kiválasztása
-
- az elemzésre kerülő adatok kiválasztása és összegyüjtése
-
- az alternatív beavatkozások kiértékelése
-
- a beavatkozások során beállítandó jellemzők optimális szintjének meghatározása
A beavatkozások megalapozottságát az alkalmazott technikák szabványosítása mellett a szervezeten belül folyó folytonos képzés és a minőségorientált, közös gondolkodás adja.