4p

Vizsgált faj: homo sapiens. Diagnózis: tv-addiktív.

Nincs még egy olyan drog, mint a televízió. A létező legszélesebb körben elterjedt, példátlanul népszerű, függőséget alakít ki, környezetszennyező és nem pusztán legális, de államilag támogatott. A jó fogyasztót nevelő gép, valójában kínzóeszköz. A gondolkodás leghatékonyabb ellenszere. A legnagyobb üzlet, a legnagyobb társadalmi rang és siker. Nélkülözhetetlen pozíció a pénz és a hatalom elosztásához. Elkerülhetetlenül a politika és a piac eszköze. Bejáratott találkahelye a politikai és pénzügyi maffiának.

Az anyag: Rendkívül erős pszichés függést, két éves kortól garantált élethosszig terjedő addikciót vált ki. A leszokás gyakorlatilag lehetetlen, mivel azonnali elszigetelődést jelent a kis közösségekben (iskola, munkahely, nyugdíjasotthon). A hosszabb távú elvonás kommunikációképtelenséghez is vezethet. A rendszeres használat ugyanakkor mindössze tucatnyi releváns ingerre korlátozza a függőbetegek érdeklődését, átlagosan mintegy 85 százalékig meghatározva azt.

A hatás: Az egyetlen kétagyféltekés gondolkodási tevékenységet, a fantáziát felváltja és rövid távon kiiktatja azáltal, hogy feleslegessé teszi az erre szolgáló energia befektetését, mivel instant, az elemi ösztönökre ható fantáziacsomagokat kínál.

Az ár: A készülék megvásárlása csak az első részlet. A műsorok díját a fogyasztó a tudatával fizeti, amikor a szavazófülkében és a szupermarketben hozott, sajátnak vélt döntéseit a képzeletrõl leszoktató gép technikai, pénzügyi és kommunikációs mérnökei hozzák meg kreatív értekezleteken.

A terjesztők: A politikai és a gazdasági elit. Arra használják, hogy a lehető legnagyobb mértékben manipulálják a választói és fogyasztói döntéseket. Ennek eszköze a politikai és kereskedelmi hirdetés. A televízió-függők számának drasztikus növekedésével már nem létezik gazdagság és hatalom a tévé hathatós finanszírozása, pénzügyi lehetőségeinek kiaknázása és bővítése nélkül.

Az egészségügyi károk: A televízió nem műsorainak nézettségével termel profitot, hanem finanszírozói hirdetéseinek nézettségével. Feladata, hogy tudatalattinkban az emlékek és álmok pislogó napvilágának helyét felváltsa az időszemcsés mosópor örök harca a beszáradt foltok ellen. A televízió terjesztésének világában a reklám a cél és a műsor az eszköz. A terjesztők célja a műsorokkal mindössze annyi, hogy azok két reklám között a hirdetés befogadáshoz szükséges állapotba hozzák tudatunkat.

A tévés produkciók hosszabb távú feladata, hogy szellemi és morális igényszintünket a reklámok színvonalához szocializálják. A műsorok funkciója tehát nem más, mint az erőszak, a szex, az emberi szánalom és a mások szennyesében turkálás örömébe csomagolt igényrombolás és szellemi szükségletleépítés.

A környezeti károk: Az emberi kapcsolatok igényét minimális szintre bontja le. A közvetlen kommunikációt a tévé beiktatása közvetetté teszi. A teljesítmény fogalmát újradefiniálja. Az új definíció szerint az számít teljesítménynek, ami látszik a képernyőn. Innentől kezdve viszont semmilyen hagyományos értelemben vett teljesítmény nem elvárás, a tévészereplés néhány esetben még a legelemibb emberi viselkedési szabályok alól is felmentést ad, ha azok nem ütköznek kiugróan szigorú törvényi szabályba. Az erkölcsi normák krisztusi, marxi, buddhai, arisztotelészi törvényeit az egyetlen mérce, a havi nézettségi kimutatás váltja fel. Minden erkölcsi elv - már ha létezik - ennek tükrében igény szerint felfüggeszthető.

A konklúzió: A televízió kiárusítja a tudatot egy csomag cukormentes erőszak és szex ízesítésű rágógumiért. Nem ajánljuk.

A védekezés: HBO. Ez nem TV.

Puzsér Róbert

Kapcsolódó anyagok:
Riadó, itt a kamatadó! Itt a Boldog Bolygó Index! 9 dollár 11 cent Christine, a Combino Balaton környéki edvencsör

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!