[ajanlo=277][igazitas=left/]Magyarország az ISPA-programban a közlekedési infrastruktúra fejlesztése területén 11 közlekedés-fejlesztési - vasút, közút - projektet fogadtatott el az Európai Bizottsággal. E programok tervezett összértéke az aláírt pénzügyi megállapodásokban foglaltak szerint 634,3 millió euró. A rendelkezésre álló ISPA-keretek lekötésével a projektek megvalósításához az Európai Unió 322,9 millió euró összegben nyújt támogatást 2008. végéig.
Az összefoglaló, miközben részletezi a program pozitív hatásait Magyarországra vonatkozóan megjegyzi, hogy a programok késedelme miatt késett azok lehívása. Az intézményrendszer hatékony működésének hiányát mutatta, hogy az unió bizottsága által elfogadott pályázatok végrehajtásának előkészítésében a műszaki tervezés és engedélyezés ütemtervét nem tartották be.
Az ÁSZ szerint a beruházási projektek megvalósításában így kialakult késések veszélyeztették a pénzügyi megállapodásokban vállalt végső teljesítési határidőket. Ezek a megvalósítási kockázatból fakadó és előre nem tervezett tételek többletköltségeket eredményeztek a megállapodásokban meghatározott költségtervekhez képest.
Az ÁSZ szerint a folyamatok nyomon követését akadályozta, hogy az előírások ellenére nem fejezték be a nyilvántartási feladatokat is ellátó Egységes Monitoring Információs Rendszer (EMIR) teljes körű kiépítését sem. Az ÁSZ ezért javasolta az európai ügyekért felelős tárca nélküli miniszternek, hogy fejlessze tovább a projekttervezés és -előkészítés finanszírozásának szabályozását, valamint a támogatások felhasználásának irányítását.
(MTI)
Az ISPA-t értékelte a számvevőszék
Az ISPA-program 2000. óta évi 88 millió euró támogatási keretet jelentett Magyarország számára, amely fele-fele arányban oszlott meg a közlekedés-fejlesztési és a környezetvédelmi célok között - közölte az Állami Számvevőszék (ÁSZ) a program ellenőrzéséről szóló jelentésének összefoglalójában.