3p

A második uniós pályázati év vége felé közeledve, a támogatásokat érintő kérdések már nem elsősorban a pályázatok beadásához, hanem inkább a projektek lebonyolításához kapcsolódnak. Ennek megfelelően az alábbiakban a pályázóknak a támogatási szerződés megkötéséhez, az ellenőrzések típusaihoz és a projekt előrehaladási jelentésekhez kapcsolódó feladatit tekintjük át.

A pályázati kiíráshoz kapcsolódó dokumentáció tartalmazza a támogatási szerződés tervezetét, így a pályázók már az aláírás előtt ismerkedhetnek annak pontjaival. A pályázó és a projekt adatai mellett a szerződés részletesen leírja a támogatás mértékét és arányát, valamint a projekt megvalósításával kapcsolatos szabályozásokat kötelezettségeket. Az első időszak egyik fontos tapasztalata, hogy a támogatási szerződés aláírását követően is gyakran változnak a korábban, a pályázati dokumentációban meghatározott feltételek. Ennek kezelésére a támogatási szerződés külön fejezete rendelkezik a szerződés tartalmi és technikai módosításának lehetőségeiről.

Abban az esetben, ha a pályázóhoz kapcsolódó azonosító adatokat szeretnénk módosítani - pl. időközben megváltozott a cég telephelyének címe - viszonylag egyszerűen és gyorsan megtehetjük. Azonban a pályázati dokumentációban meghatározott költségek, számszerűsíthető célok megváltoztatásához külön mérlegelés és döntési eljárás kapcsolódik, melynek időtartama alatt a támogatás nem folyósítható.

A pályázatok lebonyolításához kapcsolódó további fontos kérdés a projekt előrehaladási jelentések megfelelő összeállítása. Az előrehaladási jelentést a pályázati dokumentációhoz kapcsolódó formanyomtatványon nyújthatjuk be. A jelentés célja, hogy a pályázati dokumentációban vállat célok teljesüléséről, általában negyedévente, a pályázó tájékoztatást nyújtson. A projekt előrehaladási jelentések kitöltésének azért is van fontos szerepe, mert a jelentés és a támogatások elszámolásának benyújtása együttesen történik, hiszen a jelentés elfogadása, feltétele a támogatás kifizetésének.

Végül, de nem utolsó sorban szeretnénk néhány szót szólni a pályázatokhoz kapcsolódó ellenőrzésekről, melyek elsősorban a tagállamok intézményeinek feladatkörébe tartoznak, azonban a Bizottság felelősége is párhuzamosan megmaradt.

A pályázók szempontjából az egyik legfontosabb kérdés, a helyszíni ellenőrzések gyakorisága és típusai. Pályázati kiírásonként változó, hogy egy-egy projekthez hány helyszíni ellenőrzés kapcsolódhat, azonban minden esetben a projekt időtartama alatt legalább egy alkalommal sor kerül rá. A helyszíni ellenőrzések típusait tekintve az alábbi esetekben találkozhatnak a pályázók ellenőrökkel: helyzetfeltáró, preventív látogatás; közbenső, folyamatkövető helyszíni látogatás, rendkívüli helyszíni ellenőrzés és záró helyszíni ellenőrzés. A helyszíni ellenőrzések időpontját a közreműködő szervezet legtöbb esetben egyezteti a pályázóval. Fontos tudniuk a pályázóknak, hogy a helyszíni ellenőrzésekről minden esetben jegyzőkönyv készül, melyhez kapcsolódóan a pályázó észrevételeket tehet, amennyiben az abban foglaltakkal nem ért egyet.

Az első időszak tapasztalatit tekintve, a pályázók számára azt tanácsoljuk, hogy amennyiben a pályázatíró céggel kívánják a pályázatukat kidolgoztatni, csak olyan együttműködés keretében tegyék ezt meg, ahol a tanácsadó vállalja, hogy a projekt lebonyolítása során is segítséget nyújt.

Forrás: Erste Bank EU Iroda

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!