Az üzlet külképének fontos mondanivalója van, már első ránézésre is azt kell sugallnia, amit az üzlet a zászlajára tűzött: eleganciát, fiatalos lendületet, exluzivitást, családias környezetet...
Egy üzlet kialakításánál az első lépés a vevőpozicionálás, tehát meg kell határoznunk, hogy mely vevőréteget kívánjuk az értékesítésre szánt árukészlettel megcélozni és milyen árszínvonalon tesszük ezt.
A vásárlókör számára fontos információkat - ma már egyre inkább életérzést - kell sugallnia az üzlet arculatának. Ennek ismeretében tervezzük vagy terveztessük meg a belsőépítészeti megoldásokat, a világítást és válasszunk üzletberendezést.
Igen lényeges az üzletportál kialakítása, hiszen ez jelenti az "első találkozást" a céggel. Jó, ha a logó tervezésénél tudatjuk a grafikus szakemberrel, hogy az emblémát üzletfeliratként is kívánjuk használni, mivel fontosak a jól megválasztott betűformák és színek. A trend e területen is - akárcsak az üzletberendezéseknél - a letisztult vonalvezetés mellett dönt, a nem túl kalligrafikus formák irányába mutat.
A színválasztásnál nem elhanyagolható szempont a pszichológiai hatás sem, minden színnek információtartalma van. A portál kialakításánál vigyázzunk a sötét színekkel, a fekete nagy felületen történő alkalmazása semmiképp nem jó választás. Csalogatóbb a fémes hatás, a világos, optimizmust árasztó színek használata. Sokoldalúan alkalmazható ez esetben is a jól elhelyezett megvilágítás, éppúgy mint a kirakat kialakításánál. A kirakat fényei egyébként ösztönösen odavonzzák a tekintetet, ötletesen kialakított kirakati installációval, dekorációval máris becsalogattuk a vevőt.
A belső megvilágításnál tanácsos a meleg színhatású fények használata, ha lehet kerüljük a hideg neonfényt. Az áru elhelyezésénél törekedni kell a funkcionalitásra és a helyes ergonómiára, tehát pontosan térképezzük fel, milyen tárolási és installációs igényünk van (pl. jól elérhető polcok, akasztós tárolók stb.). Az üzletbelső tegye lehetővé a kényelmes vásárlást, az árukészlet elhelyezése legyen jól áttekinthető. A színek, formák, korosztályok, nemek szerinti csoportosítás letisztult világot kölcsönözhet az üzletnek, így a "tétova" vásárló sem fog egy gyors pásztázás után kifordulni az üzletből.
És ha már a vásárló válogat, sétálgat a polcok és a sztenderre kirakott ruhák között, hatásos egy-egy jól elhelyezett poszter, attrap, padlógrafika vagy a legújabb kollekciónkba öltöztetett próbababa. Ha pedig sikerült megnyernünk a vevőt, a megvásárolt terméket reklámcsomagolásban adjuk át, hogy visszatérjen hozzánk. Nem mellesleg, amíg hazaér, potenciális vevőink is szemügyre vehetik a szatyrunkat, na és azon a logónkat.
Egy üzlet arca
Nincs üzlet vásárló nélkül. Megnyeréséhez az árukínálaton, a minőségen, az árpolitikán és a reklámon túl egyre több vállalkozás él az üzlet "megjelenésének" profi kialakításával. Egy új üzlethelyiség megtervezése vagy egy régi átalakítása azonban nem könnyű feladat, számos részlet kidolgozását kívánja meg.