John Patterson fejlesztési ügyvezető igazgató legalább két évvel le szeretné rövidíteni az új gyógyszerek fejlesztésére fordított időt, a gyógyszeriparra jellemző 10 és fél éves átlagos időtartammal szemben - számolt be a Financial Times. Ezzel a lépéssel az AstraZeneca csökkenthetné a hosszadalmas gyógyszerfejlesztési folyamat költségeit, emellett a gyógyszerek gyorsabb piacra dobása bevételeit is megnövelhetné, hiszen így a vállalat hosszabb ideig élvezheti az értékesítés előnyeit a szabadalmak lejártáig.
1 milliárd dollár egy új gyógyszer
A stratégia a gyógyszeripar azon erőfeszítéseit tükrözi, hogy már meglévő orvosságaik szabadalmának lejárta előtt értékesítésüket növeljék, illetve féken tartsák az új gyógyszerek kutatásának és fejlesztésének növekvő költségeit. A statisztikák szerint jelenleg mintegy egymilliárd dollárba kerül egy új gyógyszer fejlesztése, ideszámítva a piacra sohasem kerülő gyógyszerjelöltek költségét is.
Patterson úgy véli, az AstraZeneca már jelenleg is gyorsan halad a fejlesztési idő 9-9,5 évre csökkentése felé. "Az idő a legnagyobb tolvaj" - fogalmazott Patterson. A vezető szerint a felgyorsított fejlesztési módszerek között az is szerepel, hogy "több döntést sokkal korábbi fázisban hoznak meg", illetve a kedvezőtlen eredményt mutató projekteket hamarabb lezárják, mielőtt túl sok pénzt emésztenének fel.
Ígéretes új módszerek
Véleménye szerint az a tény, hogy a gyógyszervállalat egyre több úgynevezett biomarkert használ, lehetővé tette az eredménytelen projektek számának csökkentését, valamint az ígéretesnek tűnő gyógyszerek legmegfelelőbb adagolásának meghatározását, különösen az onkológia területén.
Az új módszerek egyik eleme a korai és a késői kísérleti szakaszok közötti üresjáratok csökkentése. Az új irányvonal utolsó eleme "az összekötő" gyógyászat fellendítése. Ennek célja, hogy a kutatók és a klinikai szakemberek gyakorlati tapasztalataikat felhasználva korán együtt dolgozzanak, ezáltal a kísérleti gyógyszerek hatásait gyorsabban és kevesebb számú betegen lehet vizsgálni.