2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az mfor.hu Mesél a múlt című sorozatában most az 1871-es nagy gazdasági összeomlás történéseit elevenítjük föl. Ebből többek közt az is kiderül, hogy a DGT igen jól járt a sokaknak a véget jelentő eseménnyel…

Az ősellenség kezében

Júliusban azonban elfogyott a türelem, s ha fogcsikorgatva is, de kénytelenek voltak tárgyalóasztalhoz ülni az ősellenséggel. Végül 4,405 millió forintért cserében a teljes géppark, azaz negyvenöt vontatógőzös - melyből huszonkettő szinte új volt - (összesen 4.670 lóerő), hetvenkilenc vas- és negyvenhét fauszály, valamint negyvenöt állomáshajó került a DGT birtokába.

A budapesti belparti DGT kikötő 1857-ben (Forrás: trafipax.hu)

A konkurencia, ha csak a hajókat vesszük alapul, 20.400 forintos áron jutott egy-egy egységhez. Ez roppant jutányos kontraktusnak számított, hiszen akkortájt egy személyhajó összeácsolása és felszerelése 70-75, egy uszályé pedig 25-27 ezer forintot kóstált.

A történet lezárul....

Miután a pénzügyi válság jórészt eltüntette a DGT konkurenseit, hihetetlen fejlődésnek indult a vállalat. Az Óbudai Hajógyárban a munkáslétszám felfutott ezerre, de akadtak nyári hónapok, amikor közel kétezren tüsténkedtek a sólyák körül és az üzemcsarnokokban. A napibér is feljebb, szakképzettségtől függően 1,5-5 forintra kúszott, ám a nagy pénzt továbbra is a részvényesek tették zsebre.

Az egykori visszaemlékezések szerint ekkortájt volt olyan esztendő, mikor a DGT papírjai a többi hajógyár 2-15 filléres osztalékával szemben 30-50 fillért hoztak a konyhára. Az alacsony összeg láttán ma talán mosoly futhat végig az arcunkon, ám ne feledjük, az 1880-90-es években egy felnőtt ember, ha nagyon akart, sem tudott többet elkölteni egy szimpla vendéglőben 7-10 forintnál.

A DGT-nek az első világháborúig terjedő esztendők a fokozatos bővülést hozták. Igaz ugyan, hogy az ismét életre kapó konkurencia kicsit megszorongatta, de vezető pozícióját nem tudta elvenni tőle. Az első világháború megtépázta, a Tanácsköztársaság igyekezett megfosztani hajóparkjától a vállalatot. Miután a sok vért és felesleges szenvedést hozó kalandor kísérlet elbukott, a firma visszatért a hazai vizekre. A vállalat ma is él, s kiválóan működik.

Lázin Miklós András

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!