2p

Az EU át kívánja dolgozni az élelmiszer-jelölési szabályokat. A fogyasztóvédők, kormányzati és érdekképviseleti szervek június közepéig tehetik meg javaslataikat. Ezt követően egy feltehetően több évig tartó egyeztetési folyamat veszi kezdetét. A bécsi munkavállalói kamara (AK Wien) olvashatóbb feliratokat, kötelező eredet- és tápérték-megjelölést szorgalmaz.

A jelöléseknek alapvetően az eddiginél több információt kell majd tartalmaznia. A csomagolt árucikkeken a vásárlóknak tudtára adott információ mennyisége nem lehet kevesebb az eddiginél - követeli Harald Glatz, az AK Wien fogyasztóvédelmi osztályának vezetője. Ezek között szerepelnie kell a tárgymegjelölésnek, a cég nevének és címének, a nettó mennyiségnek, a tápértéknek (kalória, zsír-, szénhidrát- és cukortartalom), az eltarthatósági időnek, az összetételnek és az adalékok felsorolásának, valamint a tárolási útmutatónak.

Fontos a jó olvashatóság

Fontos, hogy a jövőben az információkat közvetlenül a terméken kell elhelyezni. Fontos követelmény a jó, illetve az eddiginél jobb olvashatóság. A legkisebb betűméret 1,5 mm lehet. Az AK által készített felmérés szerint a 0,6-1,5 mm közötti betűnagyság nem megfelelő színkontraszt esetén szinte olvashatatlan.

A fogyasztóvédők közösen lépnek fel

A fogyasztóvédelmi szervezetek a megjelölés kérdésében Európa szerte "egységfrontot alkotnak" - jelentette ki Harald Glatz. Az új rendelkezések bevezetéséig a termelők és a kereskedők változatlanul arra fognak hivatkozni, hogy nem áll rendelkezésre elegendő hely az információk elhelyezéséhez és a vásárlók egyébként sem olvassák el azokat. Heinz Schöffl, az AK Wien fogyasztóvédője szerint ez azért van, mert "a felirat eleve olvashatatlan". A kevés helyre vonatkozó érvelést is elveti: "reklámfeliratokra bármennyi hely van a csomagolásokon".

Az internet nem megoldás

Az AK Wien bírálta azt a számos gyártó által követett gyakorlatot, hogy a csomagolás helyett az interneten teszik közzé termékinformációikat. "Az információ-szolgáltatás kötelezettsége a gyártót terheli" - hangsúlyozta ki Heinz Schöfl. "A vásárlásról a döntés az üzletben születik meg. Az internet erre nem jelent megoldást."

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!