2p

Az EU át kívánja dolgozni az élelmiszer-jelölési szabályokat. A fogyasztóvédők, kormányzati és érdekképviseleti szervek június közepéig tehetik meg javaslataikat. Ezt követően egy feltehetően több évig tartó egyeztetési folyamat veszi kezdetét. A bécsi munkavállalói kamara (AK Wien) olvashatóbb feliratokat, kötelező eredet- és tápérték-megjelölést szorgalmaz.

A jelöléseknek alapvetően az eddiginél több információt kell majd tartalmaznia. A csomagolt árucikkeken a vásárlóknak tudtára adott információ mennyisége nem lehet kevesebb az eddiginél - követeli Harald Glatz, az AK Wien fogyasztóvédelmi osztályának vezetője. Ezek között szerepelnie kell a tárgymegjelölésnek, a cég nevének és címének, a nettó mennyiségnek, a tápértéknek (kalória, zsír-, szénhidrát- és cukortartalom), az eltarthatósági időnek, az összetételnek és az adalékok felsorolásának, valamint a tárolási útmutatónak.

Fontos a jó olvashatóság

Fontos, hogy a jövőben az információkat közvetlenül a terméken kell elhelyezni. Fontos követelmény a jó, illetve az eddiginél jobb olvashatóság. A legkisebb betűméret 1,5 mm lehet. Az AK által készített felmérés szerint a 0,6-1,5 mm közötti betűnagyság nem megfelelő színkontraszt esetén szinte olvashatatlan.

A fogyasztóvédők közösen lépnek fel

A fogyasztóvédelmi szervezetek a megjelölés kérdésében Európa szerte "egységfrontot alkotnak" - jelentette ki Harald Glatz. Az új rendelkezések bevezetéséig a termelők és a kereskedők változatlanul arra fognak hivatkozni, hogy nem áll rendelkezésre elegendő hely az információk elhelyezéséhez és a vásárlók egyébként sem olvassák el azokat. Heinz Schöffl, az AK Wien fogyasztóvédője szerint ez azért van, mert "a felirat eleve olvashatatlan". A kevés helyre vonatkozó érvelést is elveti: "reklámfeliratokra bármennyi hely van a csomagolásokon".

Az internet nem megoldás

Az AK Wien bírálta azt a számos gyártó által követett gyakorlatot, hogy a csomagolás helyett az interneten teszik közzé termékinformációikat. "Az információ-szolgáltatás kötelezettsége a gyártót terheli" - hangsúlyozta ki Heinz Schöfl. "A vásárlásról a döntés az üzletben születik meg. Az internet erre nem jelent megoldást."

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!