4p

2012. június 24-én tölti be 102. születésnapját az Alfa Romeo márka, melyhez az elmúlt évek során számtalan rekord és bajnoki cím is kapcsolódott. Az mfor.hu Mesél a múlt című rovata a világszerte ismert márka történetét eleveníti fel.

A márka nem a semmiből jött létre, elődje, a Societa Anonima Italiana Darracq (SAID) 1906-ben jött létre, éppen ezért nem mehetünk el mellette sem szó nélkül. A francia Alexandre Darracq és a milánói Ugo Stella nevéhez kötődik a cégalapítás, ám ez a vállalkozás nem volt túl sikeres, hiszen a gyártott modellek nemcsak gyengék voltak, de túl drágák is a lakosságnak. Ezért olasz befektetői közreműködéssel Stella kivásárolta Darracqot, és Milánóban létrehozták 1910-ben az Anonima Lombarda Fabbrica Automibilit, vagyis röviden az A.L.F.A-t.

A kezdetek...

Az első legyártott jármű, a 24 HP a maga korában igazi műszaki csodának számított: 4,1 literes motor, 42 lóerő, mellyel már akkor óránkénti 100 kilométeres sebességet lehetett elérni. Ám jött az első világhábrú és a szépen induló vállalkozás lendületét megtörte: a lecsökkent kereslet a csőd közelébe juttatta a céget, melyet 1915-ben Nicola Romeo, megszállott autóversenyző mentett meg. A cég neve pedig Alfáról Alfa Romeo-ra változott, akárcsak a gyártási profil. A 2500 alkalmazottat foglalkoztató céget a haditermelés kötötte le: szivattyúkat, kompresszorokat, repülőgép motorokat, 1917-től pedig vasúti kocsikat is gyártottak.

Az Alfa Romeo a sportból sem maradhatott ki miután visszatértek az autógyártáshoz. 1923-ban egy szicíliai futamon, a Targa Florión első helyet szerzett a kocsi, egy RL TF, aminek köszönhetően egyből az Alfától zengett a sajtó. 1925-ben ismét nagy sikert értek el, hiszen a P2-es torpedó az autótörténelem első világbajnokságát is megnyerte, amit további négy vb-cím követett. A gyár történelme magyar vonatkozással is bír, hiszen miután kirúgták az eddig említett győztes kocsikat is tervező Giuseppe Merosit, a magyar származású gépészt, Vittorio Janót nevezték ki a helyére. Nevéhez kötődik az Alfa is, amivel 1932-ben Enzo Ferrari versenyzett.

Amikor háztartási gépeket volt kénytelen gyártani...

Az 1929-32-es gazdasági válság azonban megakasztotta a sikersztorit. 1933-ban a Mussolini által létrehozott IRI (Az Ipari Rekonstrukció Hivatala) irányítása alá került, a cég élére pedig a tehetség híján lévő Ugo Gobbato került. A termelés központjába a repülőgép motorok kerültek, de a teherautók, munkagépek gyártása is előrébb volt, mint a személyautóké. Ekkoriban ugyan a sport világából kivonult a cég, a hivatalos tuningműhely, a Scuderia Ferrari megkapta a versenyautókat. Így ennek köszönhetően további sikereket érhettek el a versenypályákon; olyannyira, hogy külföldről is egyre több megrendelés futott be az Alfához, ám az még mindig nem fókuszált eléggé az autók gyártására.

A második világháború azonban majdnem a gyár végét eredményezte, hiszen 1944-ben a földdel tették egyenlővé a gyárat a szövetségesek, és bár egy év múlva már újraindult a gyártási folyamat, nem volt sem alapanyag, sem pedig megfelelő gépek, így a munkások kénytelenek voltak háztartási gépeket, fémbútorokat, redőnyöket gyártani. Ez 1946-ig tartott, amikor is újraindulhatott az autógyártás. Innentől kezdve sikert sikerre halmozott a cég a sportversenyeken. Az 1960-as évekre úgy felfutott a cég, hogy a virágkorának is tartják ezt az időszakot, ráadásul az amerikai piacon is megjelentek az autók.

Egy új korszak kezdete... 

A 70-es évek szociális elégedetlenségi hulláma azonban a céget is megrázta az országgal együtt, de a fejlesztésekkel nem álltak le a mérnökök ennek ellenére sem. Az Alfa 1986-ban került a Fiat tulajdonába, ez azonban nem érintette hátrányosan a céget, hiszen további sikerek és egyre nagyobb társadalmi kedveltség övezte a márkát. Ennek is köszönhet, hogy 1998-ban az Év Autójának választották az egy évvel korábban bemutatott 156-ost, 2000-ben pedig a 147-es tudhatta magáénak ezt a címet.

1976-ban egyébként a cég mesés történelme előtt tisztelegve az egykori arese-i gyár területén megnyitották az Alfa Romeo Múzeumot. A 4800 négyzetméteren elterülő múzeumban a történelem mellett megtekinthetők az 1910 óta gyártott utcai autók, prototípusok, légi járművek és az a sok-sok díj is, amit bezsebelt a gyár a történelme során. A Wikipedia szócikke szerint a múzeumot 2011 februárjában felújítás miatt bezárták, azóta pedig nem egyértelmű, hogy megnyílik-e még valaha. A Fiat közlése szerint a múzeum további intézkedésig zárva marad.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!