A cikk első része
A cikk második része
A Belváros máig legmeghatározóbb külsejű épületét Walder Gyula egyetemi tanár alkotta meg. Az oszlopok a földszinten és a félemeleten magyar traventin, míg a többi rész Klinker-tégla burkolatot kapott. A felső párkánydíszítések lefedésére budakalászi mészkövet használtak. A homlokzati ajtókat és ablakokat fehérre, míg a redőnyöket törött szürkére kellett festeni.
A kivitelezést jelentősen segítette Bessenyey Zénó, az FKT elnökének bejelentése, miszerint a tanács beszáll a fejlesztésbe, majd az új épületbe teszi át székhelyét. Minderre azért volt szükség, mert a "nagy kapu" felhúzása igen bonyolult feladatnak ígérkezett, s így arra nem tolongtak a vállalkozók.
Mennyibe került?
A központi rész és az előtte lévő tér építkezésére 1,402 millió pengőt szántak. Egy jól fizetett szakmunkás éves fizetése ekkoriban kettő-négyezer pengő körül mozgott - ebből az adatból és az akkori „fogyasztói kosárból” számolva ez az előirányzat mai áron minimum öt-hatmilliárd forintot jelenthet. A fedezetet az FKT birtokában lévő telkek értékesítéséből teremtették elő.
A Személynök utcai ingatlanért 400 ezer, míg a Madách Imre téren lévő földdarab Országos Társadalombiztosítási Intézetnek (OTI) történt eladásából 280 ezer pengőt kasszíroztak. Hozzájött még ehhez a Székesfővárosi Alkalmazottak Segítőalapjától kapott 169 ezer, valamint kisebb épületek elpasszolásából származó 450 ezer pengő.
A háború közbeszólt
Mivel a Helvétia Rt. csak a Király utca - Madách Imre tér közötti telket építette be, szükségessé vált a további birtokok rendezése is. Bessenyey Zénó személyesen járta ki, hogy az OTI és a Segítőalap is beszálljon az építkezésekbe, míg az ez után is fennmaradt földdarabra 1,1 millió pengőért az FKT építkezett.
A Madách Imre út, Rumbach Sebestyén utca, Király utca által bezárt részen a Községi Takarékpénztár Rt., míg a kapun túl lévő telken a Szent Margit-szigeti Gőzfürdő Rt. húzatta fel tisztviselői nyugdíjalapi bérházát.
Az építési lendületet végül a háború szakasztotta meg. S bár azóta több tucat terv született az Erzsébet út létrehozására, azokból sajnos egy sem valósult meg…
Lázin Miklós András
Menedzsment Fórum