3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az Mfor.hu Mesél a múlt című sorozatában a DGT múltjának felelevenítését folytatjuk. A megsárgult iratokból többek közt az is kiderül, miként próbálták megszorongatni a "kis hajók" a nagyot.

És jöttek a konkurensek...

A kiegyezés előtt öt esztendővel egy új, minden korábbinál nagyobb hajózási részvénytársaság alapításának gondolata merült föl a Magyar Királyság területén. A firma anyagi hátterét londoni tőkések biztosították, s bizton mondható, ha létrejön, alaposan megkeserítette volna a DGT életét. Ám a Fekete-tenger-Dunagőzhajózási Vállalat hosszas tárgyalások után végül mégsem alakult meg. A kudarcot alapvetően a hazai pénzügyi mogulok ellenállása okozta, kik nem voltak érdekeltek egy újabb mamut-méretű versenytárs megjelenésében.

Még a függönyök mögött dúlt a harc, mikor színre lépett Hartmann József, ki 1864. júniusában a pesti oldalon, az Újpesti-sziget és -öböl mentén évi ezer forintért bérbe vett egy tízezer négyzetölös (azaz 36 ezer négyzetméteres) területet, ahol azonnal hozzáfogott hajójavító és építő műhelye kialakításához. A hajdani vállalkozó a megfelelő tőke hiányában önálló gőzgépgyártásra ekkor még nem vállalkozott, ellenben megvette a konkurensek leselejtezet hajóit, s azok erőműveit saját tervezésű "ladikjaiba" építette be.

A kiegyezést megelőző esztendőben jelent meg a porondon az Első Magyar Gőzhajó Társulat és a fiumei Stabilimento Technico közös részvénytársasága. A vállalat ugyancsak az Újpesti-öbölben vert tanyát. Első, 1867-ben vízre tett gyártmányaik a 62 ezer forintos Pest-Buda és a közel 80 ezer forintos Fiume gőzősök voltak - melyeket nem mellékesen csak több hetes késéssel és ötszáz forint bánatpénz lefizetése után tudtak átadni. A friss egységek a főváros és Bezdán között álltak forgalomba, s ezzel újabb nehéz perceket szereztek a DGT-nek.

Rövid idő alatt kiderült, a részvényesek kiváló helyre tették a pénzüket: a hajóstársaság három hónap alatt ötvenöt ezer forintot kaszált, mely abban az időben szokatlanul nagy nyereségnek számított. Újabb beruházásként 45 ezer forintért elkészítették a Honvéd személyhajót - melyet, mintegy magyaros fricska gyanánt, pontosan I. Ferencz József születésnapján, azaz augusztus 18-án tettek vízre.

Megérte a beruházás, mert év végére immár százezer forint csörgött a vállalat kasszájában. A fejlődés olyan rohamos volt, hogy saját, újpesti gyáruk képtelen volt teljesíteni a megrendeléseket - három-három személyhajó és vontató, valamint harminchat uszály - , így jobb híján egy linz-i hajógyárból vásároltak további két vontatógőzöst és öt uszályt.

(Folytatjuk)

Lázin Miklós András

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!