3p

Új rovatunkban egy-egy jellegzetes, érdekes vagy tanulságos statisztikát veszünk szemügyre, és szakértők segítségével igyekszünk a számok mögé nézni. Ezúttal annak jártunk utána, miért csökken a ruházati üzletek száma, miközben minden más ágazatban növekedési trend a jellemző.

2. Magas árak
Mintha az alacsony fizetés nem lenne elég, az itthon forgalmazott butikok árui még drágák is. Ennek fő oka a magas forgalmi adó. Sokan ezért mennek inkább Ausztriába vásárolni: ott az alacsonyabb áfa miatt kedvezőbb feltételekkel lehet ruhaneműhöz jutni. Néhány éve még Magyarország volt a "ruhaturizmus" otthona: a szomszédos országok lakói közül sokan jöttek hozzánk a széles választék miatt. Az EU-tagság óta azonban Szlovéniában, Szlovákiában is szélesedik a piac, és már az árak sem annyival jobbak nálunk, mint korábban.

3. Outletek
Amint a statisztikában is szerepelt, immár itthon is megjelentek az outletek. Minden fejlett ország átesik ezen a szakaszon. A gyári választék megközelítőleg gyári áron - ez a lényege a kulturált körülmények között, többnyire a főváros mellé települő üzletsoroknak. Az alacsony árfekvés elvonja a forgalmat a normál kiskereskedelmi boltoktól, mivel az említett alacsony jövedelem miatt mindenki az olcsó bevásárlás lehetőségét keresi.

4. Hiányzó ruhaipar
Lehetetlenné teszi az áru utánpótlását az a tény, hogy a magyar ruhaipar jelentéktelenné zsugorodott. Az egykor európai hírnevű "férfikonfekció" és más terméksorok helyére a kisipar lépett, amely a butikokat látja el áruval.

Megoldás: beszerzési társaság
Kétségbeesni azonban nem kell, állítja Marosi Ilona, mert komoly tartalékok vannak a ruházati kereskedelemben. Szerinte a jövedelmek előbb-utóbb bekövetkező növekedésével megindul a forgalom. Sokat lehet még tenni a választék növelésével. Ez alapvetően fontos, hiszen a ruházati boltok a lanyha forgalom miatt nem emelhetnek árat, ám költségeik (pl. az üzlethelyiségek bérleti díjai) nőnek. Ha pedig nincs miből fedezni a költségeket, akkor jön a bolt bezárása.

A választékot úgy lehet növelni, hogy olcsón szerzünk alapanyagot vagy készterméket. Ehhez a szakértő szerint a távol-keleti piacok felé kell fordulni, mivel az európai országokban jóval magasabb a nagykereskedelmi ár. Ilyen távoli országokban azonban egyénileg nem boldogulnak a cégek, hiszen túl magasak a költségek, a megrendelés nagysága pedig meghaladja egy bolt erejét.

Marosi Ilona ezért ún. beszerzési társaságok alapítását javasolja. Több ruházati cég összefogásával jön létre ilyen, tetszőlegesen laza vagy szoros együttműködés. A több vállalkozás együtt nagyobb volumenű rendelésre képes, ezzel pedig növelni tudja az árrést. Az élelmiszer-kereskedelemben például bevett módszer ez, így működik a CBA-lánc. Elképzelhető olyan forma, hogy az összeálló cégek közül a legnagyobb intézi a beszerzést, a többi pedig a háttérben marad, de az is lehet, hogy együttesen lépnek fel mindenhol. A cégek az alacsonyabb árak révén kevéssé lesznek költségérzékenyek, lehetőség nyílik fejlesztésre, a választék bővítésére.

Hogy hol jöhetnek össze a cégek?
Alkalmasak erre a cégadatbázisok, ilyen például a www.akereskedo.com cégközpontja. Szervezhetnek találkozókat, konferenciákat is.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!