A bioüzemanyag a direktíva szerint minden olyan folyadék vagy gáz, amely a közlekedésben üzemanyagként használható fel és "biomassszából" (bármilyen biológiailag lebontható anyagból) származik.
[ajanlo=95][igazitas=left/]Az Európai Bizottság négy évvel ezelőtt tette közzé azt az irányelvtervezetet, mely a 2003-as direktíva előfutárának tekinthető. Négy évvel ezelőtt a tagországokban 1,3 millió tonna olajegyenértéknek megfelelő bioüzemanyagot használtak fel közlekedési célra, ez a teljes fogyasztás 0,5 százalékát tette ki. Ha 2010-re ezt az értéket 5,75 százalékra kívánják emelni, akkor 17,5 millió tonna olajegyenértéknek megfelelő bioüzemanyagot kellene felhasználni. Az olajipar szerint ez a mennyiség nem állítható elő, és az autógyártók sem támogatták a tervezetet.
A Világgazdaság elemzése szerint a cél a az EU-ban a benzin és a gázolaj helyettesítése nem kőolaj alapú üzemanyagokkal, hogy eleget tegyenek az éghajlatváltozással kapcsolatos kötelezettségnek, az ellátást környezetbarát módon végezzék és elősegítsék a megújuló energiaforrások használatát. A tagállamok vállalják, hogy egyre növekvő mennyiségben alkalmaznak bio- vagy megújuló hajtóanyagokat.
Az irányelvben foglaltakat a tagországoknak - így Magyarországnak is - legkésőbb 2004. december 31-ig át kellett volna ültetni saját jogrendszerükbe, határidőre azonban csak Dánia tájékoztatta idei vállalásairól Brüsszelt. Ez alól felmentést kapnak azonban azok az országok, ahol egyébként is magas a megújuló források részesedése. Az uniós átlag 3,2 százalék, a listavezető Finnország 19 százaléknál is nagyobb aránnyal, Magyarországon 3,6 százalék ez az érték.
Az irányelv szerint a bioüzemanyagok forgalomba hozhatók tisztán vagy üzemanyagba keverve, ami lényeges az olajcégek szempontjából. Az EU azonban közösségi szinten nem tette kötelezővé a bekeverést, amivel a tagállamok minden, a direktívában megfogalmazott feladatot az olajvállalatokra ruháztak volna át, írja a Világgazdaság.
Még várni kell a bioüzemanyag-forradalomra
Mintegy két évvel ezelőtt jelent meg az uniós direktíva a közlekedési célú bioüzemanyagok felhasználására vonatkozóan. Az olajcégek szempontjából pozitívum, hogy nem őket kötelezték a természetes hajtóanyagok arányának növelésére, írja a Világgazdaság.