Megindult a karácsonyi cserebere, leginkább a két ünnep között igyekeznek a fogyasztók visszaváltani a nem megfelelő termékeket. A csereláz csaknem minden termékkört érint, kiemelten a ruhaneműket, cipőket, illetve a könyveket és a lemezeket. Üzlettől függ, mennyire kezelik rugalmasan a kérdést, néha blokkot sem kérnek, a termék árát viszont mindig a boltban kell levásárolni.
A nagyobb áruházakban bosszankodást is okozhat a csere, sokszor hosszú sorokat kell végigállni az ügyfélszolgálat előtt. A Tesco ilyenkor külön szabályt vezet be a kiszolgálás gyorsítása érdekében - mondta Danks Emese, az üzletlánc szóvivője. A tartós fogyasztási cikkeknél a jótállási jegy érvényesítésekor közölték, hogy a terméket a két ünnep között minden további nélkül visszaveszik, s ehhez csak a blokkot kérik. A kereskedők általában alkalmazkodnak a fogyasztói igényekhez, de van, ahol a terméket kizárólag jótállással, hibátlan csomagolásban hajlandók visszavenni.
A fogyasztói tudatosság egyre erősebb, emellett a szervezet a kereskedők felkészítését is fontosnak tartja - állítja Kathy Attila, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség szóvivője. Az eladó sok esetben nem tudja, milyen jogszabályoknak kell eleget tennie, és milyen lehetőségei vannak, ha hibás árut visznek vissza.
Jó, ha a vevő már vásárláskor tisztázta: a termék ajándék lesz, így a cserével történő visszaváltás ideje csak karácsony után kezd ketyegni. Sokszor elég a blokk a termék jótállásának érvényesítésére, de van, ahol a kereskedő a lepecsételt jótállási jegyet is kéri. A szabályok elvileg lehetővé teszik, hogy a két dokumentum külön-külön is "működjön", de Kathy szerint a bosszúságok elkerülése érdekében jó, ha mindkettő kéznél van. Az áfás számla is ugyanolyan jogosítványokkal bír, mint a blokk, vagyis a kereskedő ez esetben sem bújhat ki a visszavétel vagy csere alól, olvasható a Napi Gazdaságban.