2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az Mfor.hu Mesél a múlt című sorozatában most tovább szemezgetünk az egykori magyar folyami hajózás történelméből. Megtudhatják, mit kóstált egy vidéki DGT-telep életre hívása, illetve mennyi pénz kellett volna 1804-ben a Duna-Tisza csatornára. De egyben azt is eláruljuk, kitől és mekkora összegért vette Kossuth Lajos első hadigőzösünket…

A forradalom és a DGT Ellenfeleinktől vettük

A forradalom kitörésekor a DGT óbudai hajógyárában közel ezer ember dolgozott. Mivel ekkor a társaság hajóinak döntő többsége a Magyar Királyság vizein tartózkodott, a vállalat vezetése attól tartott, hogy az újonnan alakult kormány lefoglalja eszközeit, s azt a továbbiakban saját céljaira használja fel. Hogy ezt elkerüljék, fogcsikorgatva ugyan, de lojalitást színleltek hazánk felé - mi több, még hadigőzösök készítését is elvállalták, csakhogy "Kossuth és bandája" beléjük ne kössön.

Nagy politikusunk először az 1848. május 30-i képviselőházi ülésen javasolta a gőzösök felfegyverzését. Két napra rá a minisztertanácson már négy egység megvásárlása mellett döntöttek, ügyintézőnek pedig Széchenyi István közlekedési, valamint Mészáros Lázár hadügyminisztert kérték fel. Előbbi ugyan húzódozott, ám nem tért ki a megbízás elől.

A DGT a tárgyalások során az 1830-ban épült Franz I. gőzöst, melynek beszerzési ára 118.865 forint volt, hatvanezer forintért átadta a magyar kabinetnek. A hajót, mivel eredetileg nem hadicélokra készült, csak hosszas átalakítás után lehetett ágyúsnaszádként felhasználni.

A forradalom második "pattantyúshajóját" 1848. október közepén rendelték meg. A gőzös erőművét Londonból, a Pen és Fiai Gépgyártól rendelték meg 5.150 fontért. Az összeg első részét, 2.500 fontot ekkor egyenlítették ki, míg a fennmaradó részt a gép behelyezésekor szándékoztak kifizetni. A hajó azonban szabotázs miatt nem készült el időre, így azt a forradalmi honvédség már nem tudta használatba venni.

(Folytatjuk) Lázin Miklós András

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!