A dolgozókkal van leginkább probléma
Az érdekképviselő szerint a szabálytalanságnak minősített eseteknek csak töredéke károsítja meg a fogyasztót. Azt sem tartja elfogadhatónak, hogy egy neves vendéglátóhelyet azért büntettek meg 600 ezer forintra, mert egy élelmiszeren jelölési hibát találtak.
Úgy véli: az ÁNSZ munkatársainak szinte kötelező büntetést kiszabni, máskülönben nem tartják az illetőt "hatékony munkaerőnek". "Elképzelhető, hogy aki nem termel a konyhára, egy átszervezésnél könnyen az utcán találhatja magát" - tette hozzá.
Ezt az állítást lapunk kérdésére a maga részéről határozottan cáfolta Király Roland, az ÁNTSZ Somogy Megyei Intézetének közegészségügyi osztályvezetője. Mint mondta, a tisztiorvosi szolgálat munkatársai az idei évben sem akadtak jóval több szabálytalanságra, mint az elmúlt esztendőben.
Szerinte a különböző egységek a tárgyi feltételek szempontjából megfelelően felkészültek a szezonra, a legtöbb probléma a gyakran cserélődő és adott esetben szakképzetlen személyzet számlájára írható. Azokban az üzletekben fordulnak elő leginkább hiányosságok, amelyeket szezonról szezonra változó bérlők üzemeltetnek. Sok közöttük a kényszervállalkozó, de olyanok is akadnak, akik kellő helyismeret nélkül és üzleti terv hiányában vágnak bele a vállalkozásba. A helyben lakó, sokszor éves szinten nyitva tartó és megbízható személyzettel dolgozó egységekben lényegesen kevesebb szabálytalanságot találni.
Az ÁNTSZ 2006. júniusában mintegy 3,5 millió, júliusban pedig több mint 37 millió forintos bírságot szabott ki Somogyban. A büntetések túlnyomó részét a lejárt minőségmegőrzési és fogyaszthatósági idejű termékek felhasználása és forgalmazása tette ki. Király Roland szerint a két hónap bírságainak nagyságrendi különbségét a júliusban elrendelt négy napos akciósorozat okozta, amely során az ÁNTSZ Baranya, Tolna és Somogy megye mintegy hatvan közegészségügyi szakembere tartott "többmegyés" ellenőrzést a magyar tenger déli partján.
Kiss Gergely
Menedzsment Fórum