3p

Mint minden szolgáltatási tevékenység esetében így a marketingnél is rendkívül fontos, hogy ennek során a vevők folyamatos magas szintű kiszolgálásban részesüljenek. Ez csak a vevői igények pontos ismeretével, és - noha egy kreatív tevékenység során többen ódzkodnak tőle, de - a folyamatok irányításának szabályozottságával érhető el.

A fontossági súlyok azonosíthatósága, feltárhatósága

A minőségkép feltárásának egyik kulcskérdése az egyes összetevők fontossági súlya. A probléma egyik oldala azonban nem kap gyakran megfelelő hangsúlyt. A direkt rákérdezéssel nyert súlyok ugyanis a megkérdezettek közvetlenül kifejezett (explicit) véleményét adják vissza.

Ezt elnevezhetjük vélt fontosságnak, ezáltal különbséget téve az indirekt úton szerezhető rejtett (implicit) és az explicit fontosságok között. Tulajdonképpen arról van szó, hogy - eltekintve a közvetlen válaszadásnál jelentkezhető szándékos torzítástól - a megkérdezettek bizonyos minőség-összetevők fontosságát fel-, míg másokét alulértékelik (tehetik ezt szakmai, presztízs- és egyéb okokból).

Tipikus jelenség például a professzionális szolgáltatásoknál a szaktudás relatív felértékelése

  • probléma esetén a szállító időbeni elérhetősége,

  • a szállító szakmai magyarázatainak érthetősége,

  • a szállító szakértelme,

  • a személyes érintkezés stílusa,

  • a cég hírnevéhez mért megbízhatósága,

  • konkrét szállítói ígéretek megtartása,

  • hibaelhárítás esetén a szállító beavatkozási készsége,

  • az ügylet folyamán érzékelt eredménykockázat,

  • kivételes (nem szerződéses) problémamegoldás,

  • a transzfer tárgyi elemei (a szállított hardveren kívül).


Az is előfordulhat, hogy a vevők a közvetlen válaszadás esetében a problematikusnak, tehát alacsonyabb színvonalon teljesítettnek érzékelt minőség-összetevők fontosságát túlhangsúlyozzák, míg a kapcsolatban problémamentesnek tartottak fontosságát a valóságosnál alacsonyabbnak gondolják.

A szűk vevőkör következményei

Mivel a vállalati piacon gyakran elég szűk vevőkörről beszélhetünk, e kis sokaság megkérdezése által nyert eredmények statisztikailag nem általánosíthatóak. Következésképpen arra helyezik a kutatásoknál a hangsúlyt, hogy az egyes vevők megítélését, egymástól való különbözőségük mértékét megismerjék. A lényeg tehát az eltérések feltárása, így a marketingkutatásban ez az új úgynevezett differenciáló eljárás kap - ezen a piacon - egyre nagyobb szerepet.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!