2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az Európai Bizottság a tagok közötti nézeteltérések miatt elhalasztotta a döntést a gépjárművek szén-dioxid-kibocsátásának csökkentéséről. A vita alapja a környezetvédelem és az ipar ellentétes érdeke - írja a Napi Gazdaság.

Az Európai Bizottságnak (EB) eredetileg szerdán kellett volna állást foglalnia arról, milyen eszközökkel érhető el a gépkocsik szén-dioxid-kibocsátásának jelentős csökkentése, de a testület két tagja, Günter Verheugen iparpolitikai és Sztavrosz Dimasz környezetvédelmi biztos teljesen ellentétes véleményt képvisel, ezért José Manuel Barroso elnök a konszenzus kiérlelése érdekében a döntés elhalasztása mellett döntött.

Dimasz nem lát kellő biztosítékot arra, hogy az autóipar által önként vállalt 140 mg/km-es határérték - vagyis az 1995-ös szint 2008-ra történő 25 százalékos csökkentése - megvalósul, ezért uniós szintű kötelező szabályozást sürget. Ennek értelmében az EU-ban értékesített új személyautók szén-dioxid-kibocsátása 2012-től nem haladhatná meg a 120 mg/km értéket. Verheugen azonban az európai autóipar védelmében olyan kreatív megoldást részesítene előnyben, amely nem kötné gúzsba az EU-munkahelyek 15 százalékát adó járműipart.

Maguk az érintettek is hatalmas lobbikampányba kezdtek, amikor számukra is nyilvánvalóvá vált, hogy a 2004-ben vállalt önkéntességük nem működik. Most arra hivatkoznak, hogy a környezetbarát eljárás meghonosítása rontja nemzetközi versenyképességüket. Az érvelés azonban legfeljebb rövid távon lehet igaz. Egyrészt mert a szigorú szabvány éppenséggel őket hozhatja lépéselőnybe - még ha csak az európai piacon is, ami azért nem elhanyagolható.

A soros elnökséget ellátó német kormány egyébként hasonlóan megosztott. Míg a környezetvédelmi tárcát betöltő Sigmar Gabriel a kötelező szabályozást támogatja, a közlekedési miniszter, Wolfgang Tiefensee és a gazdasági miniszter, Michael Glos kesztyűs kézzel bánna az iparral. Azt mindketten elismerik, hogy több erőfeszítésre van szükség. Abban viszont a járműiparnak igaza van, hogy a politikusokat is terheli felelősség, hiszen megfelelő adópolitikával vonzóbbá tehették volna az alacsony fogyasztású, következésképen a légtérbe kevesebb szén-dioxidot kipufogó kocsikat - írja a Napi Gazdaság.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!