2p

Az Európai Bizottság a tagok közötti nézeteltérések miatt elhalasztotta a döntést a gépjárművek szén-dioxid-kibocsátásának csökkentéséről. A vita alapja a környezetvédelem és az ipar ellentétes érdeke - írja a Napi Gazdaság.

Az Európai Bizottságnak (EB) eredetileg szerdán kellett volna állást foglalnia arról, milyen eszközökkel érhető el a gépkocsik szén-dioxid-kibocsátásának jelentős csökkentése, de a testület két tagja, Günter Verheugen iparpolitikai és Sztavrosz Dimasz környezetvédelmi biztos teljesen ellentétes véleményt képvisel, ezért José Manuel Barroso elnök a konszenzus kiérlelése érdekében a döntés elhalasztása mellett döntött.

Dimasz nem lát kellő biztosítékot arra, hogy az autóipar által önként vállalt 140 mg/km-es határérték - vagyis az 1995-ös szint 2008-ra történő 25 százalékos csökkentése - megvalósul, ezért uniós szintű kötelező szabályozást sürget. Ennek értelmében az EU-ban értékesített új személyautók szén-dioxid-kibocsátása 2012-től nem haladhatná meg a 120 mg/km értéket. Verheugen azonban az európai autóipar védelmében olyan kreatív megoldást részesítene előnyben, amely nem kötné gúzsba az EU-munkahelyek 15 százalékát adó járműipart.

Maguk az érintettek is hatalmas lobbikampányba kezdtek, amikor számukra is nyilvánvalóvá vált, hogy a 2004-ben vállalt önkéntességük nem működik. Most arra hivatkoznak, hogy a környezetbarát eljárás meghonosítása rontja nemzetközi versenyképességüket. Az érvelés azonban legfeljebb rövid távon lehet igaz. Egyrészt mert a szigorú szabvány éppenséggel őket hozhatja lépéselőnybe - még ha csak az európai piacon is, ami azért nem elhanyagolható.

A soros elnökséget ellátó német kormány egyébként hasonlóan megosztott. Míg a környezetvédelmi tárcát betöltő Sigmar Gabriel a kötelező szabályozást támogatja, a közlekedési miniszter, Wolfgang Tiefensee és a gazdasági miniszter, Michael Glos kesztyűs kézzel bánna az iparral. Azt mindketten elismerik, hogy több erőfeszítésre van szükség. Abban viszont a járműiparnak igaza van, hogy a politikusokat is terheli felelősség, hiszen megfelelő adópolitikával vonzóbbá tehették volna az alacsony fogyasztású, következésképen a légtérbe kevesebb szén-dioxidot kipufogó kocsikat - írja a Napi Gazdaság.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!