3p

A helyzetfelmérő eszközök szinte mindegyike alkalmas teljes körű, a szervezet minden folyamatát, tevékenységét felmérő pillanatnyi állapot feltérképezésére. Szakemberek, tanácsadók segítségével és/vagy gondos felkészüléssel önállóan elvégezve a SWOT elemzés, az EFQM modell, a Nemzeti Minőség Díj modell, a Serqual módszer, a CAF önértékelés, , az APQC felmérés vagy akár a PEST elemzés mellett az ISO 9001:2000 önértékelés is alkalmas adatok begyűjtésére s azok elemzésére.

Az ISO 9001 kérdőív olyan önértékelési eszköz, amelynek alkalmazásával egy szervezet munkatársai az ISO 9001:2000 szabvány előírásai által vezérelten elvégezhetik szervezetük kritikai értékelését. Az önértékelés természetesen kevésbé szigorú és kevésbé részletezett, mint a szervezet olyan értékelése, amelyet kívülről irányítanak professzionális értékelők. Mindamellett sokkal költségtakarékosabb, és lehetővé teszi az alkalmazottak szervezettel szembeni észrevételeinek feltárását.

A kérdőív az ISO 9001:2000 szabvány felépítését követve 4 kritériumos struktúrát használ egy szervezet azon főbb vonásainak beazonosítására, amelyek minden szervezeti elemzés esetében kívánatosak. A szabvány leírásnak az 5., a 6., a 7., és a 8. pontjai foglalkoznak általában s konkréten a szervezetek működésével. Ennek megfelelően, igazodva a szabvány szerkezetéhez a kérdőívünk nem 1., 2. 3. 4 pontokból, hanem 5. 6., stb. főbb kritériumokból áll, vagyis nem az 1., hanem az 5. ponttal kezdődik a leírás és maga a kérdőív. Minden egyes kritérium, alkritériumokra oszlik, amelyek pontosabban beazonosítják és rákérdeznek azokra a főbb problémákra, amelyeket figyelembe kell venni a szervezetnél.

A főbb kritériumok a következők:

5. A vezetőség felelősségi köre
6. Gazdálkodás az erőforrásokkal
7. A termék (szolgáltatás) előállítása
8. Mérés, elemzés és fejlesztés.


A Vezetőség felelősségi köre kritérium (5.) például, az alábbi alkritériumokból áll:

  • A vezetőség elkötelezettsége

  • Vevőközpontúság

  • Minőségpolitika

  • Tervezés

  • Felelősségi kör, hatáskör, kommunikáció

  • Vezetőségi átvizsgálás


Minden alkritérium egy-egy "kérdésben" (témakörben) van kifejtve, amellyel kapcsolatban a véleményünket az 5 válaszlehetőség közül választva az egyikre klikkelve (mindig egyet az ötből) fejezhetjük ki. Az önértékelés során adott ötfokozatú válaszskála a kérdőíven belül mindig ugyanaz lesz:

1. Nincsenek előírt intézkedések (Nem látható módszeres megközelítés, nincsenek eredmények, gyengék az eredmények vagy előre nem láthatók az eredmények)
2. Reagáló megközelítések (Problémán vagy megelőzésen alapuló megközelítés, csak kevés adat áll rendelkezésre a minőségfejlesztési eredményekről)
3. Stabil, meghatározott rendszerszemlélet (Módszeres, folyamatalapú megközelítés, a módszeres fejlesztés kezdeti szakasza; megvannak a céloknak való megfelelés adatai és a fejlesztés trendjei kialakultak)
4. Hangsúlyt kap a folyamatos fejlesztés (fejlesztési folyamat működik; jók az eredmények és a fejlesztés trendjei tartósak)
5. A teljesítés a legjobb a maga kategóriájában (Szilárdan integrált fejlesztési folyamat; szint-összehasonlítás (benchmarking) eredményei igazolják a kiválóságot a kategóriában)




LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!