A kontinentális kiadásban megjelent cikk szerint Dominique de Villepin francia miniszterelnök a 2012-ben lejáró kiotói klímavédelmi szerződés utáni tervekről hamarosan kezdődő tárgyalások résztvevőire kíván nyomást gyakorolni a javaslattal, elsősorban azon országokra, amelyek eddig nem tettek ilyen jellegű kötelezettségvállalást, mint például az Egyesült Államok, Kína, India vagy Brazília. A javaslat ugyanakkor azt a gyanút keltheti az unión kívül, hogy az EU környezetvédelmi ürüggyel kíván protekcionista intézkedéseket bevezetni piaca védelmében - vélte a lap.
De Villepin a szándék komolyságának bizonyítására helyi illetékek bevezetését is bejelentette szénfelhasználásra, illetve a repülőgépek okozta zajártalomra. Ahhoz, hogy a környezetszennyezési importilleték életbe léphessen, valamennyi EU-tagországnak egyet kell értenie vele.
Korábban az Európai Bizottságban is felvetődött, hogy vessenek ki külön illetéket azon országok bizonyos árucikkeire, amelyek nem rendelkeznek kötelező szennyezőanyag-kibocsátási korlátozásokkal. Az unión belül ugyanakkor az elképzelés már akkor számos ellenérzetet keltett, mert sokan attól tartanak, hogy a különleges illeték bevezetése megtorlást válthat ki az érintett nemzetközi partnerektől. Nem biztos az sem, hogy ez a fajta illeték belefér a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályaiba.