2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az mfor.hu Vörös vállalatok című sorozatában ezúttal a MAHART létrejöttének körülményeit, történetének főbb eseményeit elevenítjük fel a rendszerváltásig. A fordulatokban gazdag történet sok tanúsággal szolgálhat az éles szemű olvasónak...

Tengeri flotta minősítette a fénykorban

Új célok felé

A hazai elektronikai ipar fejlődésével a hatvanas években megjelentek a hajókon a modern radarok, URH rádiók és mélységmérők. Mivel a közúti közlekedés térhódításával egyre inkább lecsökkent a személyszállítás jelentősége, a hatvanas évek elején felmerült a piac visszahódításának igénye. A célt természetesen ebben az esetben is szovjet mintára kívánták (vagy talán kényszerültek, ki tudja ma már) megvalósítani - s tegyük rögvest hozzá: ez esetben nem is sikertelenül.

A nagy testvérnél a folyami személyszállításban a szárnyashajó vitte a prímet. A kecses hajók alsó hangon negyven, csúcsra járatva akár hetvenöt-nyolcvan kilométer/órás sebességgel is képesek hasítani a vizet. Ez a gyorsaság pedig akkortájt, a csapnivaló hazai útviszonyok miatt igen vonzónak tűnt a közönség szemében. Az akkori vezetők ezt a megoldást ültették át hozzánk.

Fontos megemlíteni a Mahart és elődje, a MESZHART tengerhajózási ágazatát. A firma e célra 1952 környékén három, az 1960-as években hat egységet gyártatott az újpesti és óbudai hajógyárakban. A következő évtizedben két, Bulgáriában, majd a 70-es években öt, Lengyelországban és két, a volt Szovjetunióban készített hajót állított szolgálatba. Ezek mellé időközben vásárolt három használt német vasteknőt is. A MAHART legnagyobb tengeri áruszállító motoros hajója a Vörösmarty volt, amely a hajdani Szovjetunióban található Herszonban épült 1980-ban.

A MAHART a hetvenes években élte fénykorát. Ekkor több ezer ember dolgozott a vállalatnál, s a cég hajói épp úgy jelen voltak a Dunán, mint a Csendes- vagy az Atlanti-óceánon. A nyolcvanas években azonban megindult a hanyatlás. A tengerjárók kiöregedtek, pótlásukra nem volt pénz, s a folyami egységek is fokozatosan lerobbantak. A szolgáltatás színvonala esett, minek nyomán az utasok is elmaradtak.

A rendszerváltás már csak egy igen megtépázott vállalatot talált. S bár igaz ugyan, hogy a cég még így is jelentős erőt képviselt, de nem tudott talpon maradni a versenyben.
De ez már egy másik történet...

Lázin Miklós András

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!