4p

Az mfor.hu Vörös vállalatok című sorozatában ezúttal a nagyhírű Taurus Gumigyár múltjában mélyedünk el. A hajdani szocialista nagyüzem elődje a háborúban szinte teljesen elpusztult, mostani történetünk 1947-ben, az államosítással indul.

Szép hasznot hoztak a hagyományos kerékgumik (mfor.hu- montázs)

A Taurus Gumiipari Vállalat elődje a Ruggyantaárugyár volt, melyet az 1947-es államosítással a háború előtt létezett a Cordatic Magyar Gumiabroncs Értékesítő Rt. és az Emergé Palma Kaucsuk Rt. jogutódjaiból hoztak létre.

Nem mellékesen érdemes megjegyezni, a negyvenes években a Magyar Királyi Honvédségnek is szállító firmák papírjainak többsége az amerikai érdekeltségű Dunlop tulajdonában volt. A háború alatt a két üzem - mivel telephelyeik a bombázások elsőrendű célpontjai voltak - eszközparkja jelentős veszteségeket szenvedett, s ami megmaradt, annak jó részét a győztes szovjetek vitték el.

Az ipari tömlők korszaka

Az államosítás után a gyár termelése jelentősen felfutott, mivel az ötvenes évek erőltetett iparfejlesztése rengeteg gumit és egyéb kiegészítő anyagot igényelt. Különösen a bányászat rendelt több ezer ékszíjat és szállítószalagot, de szépen fogyott a nagy nyomásra tervezett tömlőkből és a villamos kábelekre való szigetelőkből is. Mikor az ötvenes évek közepén minden vállalatnak rá kellett állnia néhány közszükségleti cikkre is, a firma elődje apró játékokkal, bicikli-tömlőkkel és úszógumikkal jelent meg a piacon. Csak a miheztartás végett: az ekkor a gyermekeknek készült termékek közül nem egy ma a gyűjtők féltett, és nem mellékesen drágán beszerzett kincse.

A Ruggyantaárugyár történetében a csúcsot a hatvanas-hetvenes évek jelentették. Ekkor legkeresettebb termékük a szerte a világon nagy elismerést szerzett olajipari mélyfúró-tömlő volt. A legendák szerint akadtak olyan hónapok, különösen a hetvenegyes olajsokk után, mikor szó szerint nem tudtak eleget készíteni belőle.

Siker és csőd

Ugyancsak nagy sikert és - a tervgazdálkodás ellenére is - szép anyagi hasznot hoztak a hagyományos kerékgumik. Az ezek iránti kereslet a motorizáció fokozatos térhódításával párhuzamosan, az ötvenes évek végén, a hatvanas esztendők elején kezdett felfutni. A számtalan busz, troli, traktor és teherautó mind több és természetesen jobb, strapabíróbb kereket igényelt, amit az üzem - tegyük hozzá büszkén - kiválóan és gördülékenyen elégített ki. Mivel a gyár saját fejlesztőrészleggel bírt, szinte alig múlt el év újdonságok nélkül.

Kétségtelenül igaz: a vezetés gondolt az egyszerű vásárlókra is: nekik kerékpár-abroncsokat, latexárut és kempingcikkeket kínáltak. S bár kezdetben sok panasz volt a Taurus gumimatracaira, a hibákat hamarosan kiküszöbölték. E termék egyébként olyan karriert futott be, hogy a környező szocialista országok mellett még nyugati exportra is került belőle.

A cég életében 1963-ban történt komoly változás. Ekkor hat fővárosi és két vidéki egységből létrehozták az Országos Gumiipari Vállalatot. A társaság 1973-ban nyerte a Taurus Gumiipari Vállalat nevet. Ugyancsak érdemes közbeszúrni, a többszörös élüzem a nyolcvanas évek elején - mintegy az elődök iránti tiszteletből - megjelent a Cordatic, Emergé és Palma márkákkal a piacon.

Kiváló termékei ellenére a szocialista nagyipar egyik zászlóshajójának számító Taurus 1990-re a csőd szélére került. A süllyedés 1985-88 környékén indult meg. Az okok szerteágazóak: az egyik legnagyobb csapást az alapanyagok árának rohamos emelkedése okozta, de sokat nyomott a latban az időközben elavult és épp ezért drágává lett gyártás is. A kilencvenes esztendők eleje üzembezárásokat és több ezres elbocsátásokat hozott magával. A mai Taurus története 1996-ban kezdődik - ám ez már egy újabb sztori.

Lázin Miklós András

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!