Bár számos vállalat kereslet-csökkenéssel számol, a legtöbb helyen már novembertől megindult a szezonális termékek kihelyezése és ünnepi akciókból sem lesz hiány, sőt, mintha a nehéz gazdasági helyzetre tekintettel még több vásárlócsalogató praktikát vetnének be az idén a vállalkozások, amelyekkel végső soron mindenki jól járhat. Így sokan tartós árcsökkentéssel, hűségkuponokkal, míg mások a parkolási díjak mérséklésével próbálnak több fogyasztót szerezni.
A fogyasztói kereslet – akárcsak az idén - már a tavalyi évben az alacsonyabb árfekvésű termékek, a sajátmárkás árucikkek felé tolódott el, amely a hipermarketek és diszkontok eladásinak kedvez, tudtuk meg a Gfk Hungária piackutató cégtől.
Növekszik ezenkívül a szupermarketek forgalma is, amelyek kisebb számban a hipermarketektől, nagyobb számban a kisbolt-láncoktól hódítanak el vevőket.
Ünnepekkor több élelmiszer fogy
A visszaesés leginkább az iparcikkek, tartós fogyasztási cikkek, így például elektrotechnikai termékek keresletét illetően számottevő, míg az élelmiszerek estén a forgalom várhatóan az idén sem marad el a karácsony táján szokásos mértéktől. A karácsonyi időszakban étellel, itallal ugyanis általában nem spórol a magyarok nagy többsége. Piackutatások szerint, a hazai vásárlók a karácsonyi, szilveszteri ünnepeken kívül húsvétkor és nyáron költenek legtöbbet élelmiszerre.
A szórakoztató elektronikai és fotó termékeket összefogó úgynevezett barna áruk szegmensét és a fehér árukat megvizsgálva azonban látszik, hogy már a tavalyi karácsony sem érte el értékesítési szempontból az egy évvel korábban mért szintet.
Bár a nagy karácsonyi hajtás a kisebb üzleteknél valamivel később kezdődött az idén, a nagyobbaknak ezzel ellentétes tapasztalatik vannak; a Tesco szerint például a vásárlók tudatosabbak, mint tavaly, és a tartós élelmiszereket már most megvásárolják, elaprózva a karácsonyi menüre fordított költségeket.
A SPAR üzletekben is nagyobb igény mutatkozik karácsony közeledtével a sütés-főzéssel
kapcsolatos élelmiszerekre, tudtuk meg Laber Zsuzsától, a cég kommunikációs vezetőjétől.
Eddigi tapasztalat alapján, a karácsonyi szezonban szinte minden termék kereslete megemelkedik, még akkor is, ha az ár esetleg egy kicsit magasabb. A korábbi években érezhető volt, hogy a vásárlók az év ezen periódusában kevésbé ár-érzékenyek, a drága termékek forgalma ilyenkor a legkiugróbb. „Idén is speciális karácsonyi ajánlatokkal várjuk vásárlóinkat, várhatóan jelenleg futó exkluzív vásárlói hűségakciónkat - Zwilling termékekkel - is nagy érdeklődés kíséri majd karácsony előtt, tette hozzá Laber Zsuzsa.
Megfontoltabban vásárolunk
Ami a 2008-as ünnepi forgalmat illeti, Laber Zsuzsa szintén úgy nyilatkozott, hogy a tartós fogyasztási cikkek forgalmának visszaesése hosszabb ideje fennáll, így elképzelhető, hogy a családok átcsoportosítják karácsonyi kiadásaikat, az olcsóbb termékekre fókuszálva.
A barkács-áruházaknál a könnyen mozgatható dolgok mellett a "fajsúlyosabb" termékek is slágerré válhatnak. A Baumax tájékoztatása szerint a szerszámok forgalma ilyenkor jellemzően megnő, kapós lehet a kandalló, a wellness-zuhanykabin, de akár a kerti medence is.
Összességében elmondható tehát, hogy számottevő keresletcsökkenésre sem a kisebb, sem a nagyobb cégek nem számítanak 2008 karácsonyán, de az valószínű, hogy mindenki megfontoltabban fog vásárolni, és a korábbi évekhez képest többen vesznek igénybe részletfizetést.