2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az Mfor.hu Mesél a múlt című sorozatában most a magyar dunai és tengeri hajózás múltjában mélyedünk el. A vízi üzletben rengeteg társaság utazott, de közülük is kiemelkedik a DGT, melyet százezer forintos alaptőkével hozott létre 1829-ben, Bécsben két angol férfi, John Andrews és Joseph Prichard…

Óbudára telepítik a gyártást

Egy hajó gőzhajtóműve (Illusztráció - forrás: hajokanno.fw.hu)

A múlt politikai kulisszatitkai iránt érdeklődő olvasóknak mindenképp érdemes felhívni a figyelmét egy hajdani lobbi-ügyre. A korábban említett, és a társaság létrejöttében nagy szerepet játszó báró Johann Baptist von Puthon kérésére Széchenyi István 1834-es angliai útján egyéb teendői mellett a vállalkozás ügyeiben is eljárt. Mint naplójából kiderül, néhány fontos tárgyalást lebonyolítva "megágyazott" a DGT angliai részvényjegyzésének, s nem mellékesen egy gőzbárka vásárlását is nyélbe ütötte.

Hajógyár Óbudán

A firma első hajóit a Bécs közelében lévő Florisdorfban és Erdberben ácsolták össze. Mivel a Magyar Királyság területén a forgalom többszöröse volt az osztrákénak, adódott az ötlet, hogy egy gyárat kell építeni valahol Pest vagy Buda mellett is. Széchenyi 1833-ban vetette fel először az óbudai helyszínt. Előadásában pontos gazdasági számításokkal igazolta, miért lenne célszerű és üdvös a gyártás áttelepítése. Az igazgatótanács végül 1835-ben adta áldását a tervre.

A DGT 1835 júniusában kötötte meg szerződését a terület tulajdonosával, a kincstárral. A vállalat száz esztendőre bérbe vett az Óbudai-sziget déli csúcsán kilencvennyolc hektárt, s itt húsz hektáron húzta fel üzemét.

Jeles reformkori politikusunk óriási eréllyel vetette magát a szervezőmunkába. Így a kezdeti fabódékat és vászonsátrakat hamarosan téglaépületek váltották fel. Az egykori számlák szerint a kivitelezésre mintegy 150 ezer forintot fordítottak. Mivel megrendelés is akadt bőven, egy év múlva már szükségessé vált a telep bővítése.

Az első itt készült hajók az Árpád és az Erős voltak. A vízenjárók gépeit az angol Boulton Co. gyártotta, ám velük többet nem kötöttek üzletet. Az ok prózai volt: a nagy szállítási költségek láttán a vezetőség úgy döntött, a jövőben inkább a közelebb fekvő bécsi M. Fletsher I. Punshon gépgyárat preferálják.

(Folytatjuk)
Lázin Miklós András
Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!