Blog tartalom
Prónay Gábor : Bizalom építés és szerepe a projektmenedzsment sikerében
Definíciók
Bizalom a szervezetek- és emberek közötti kapcsolatok természetének egyik mérőszáma és mint ilyen erős hatása van a szervezetek- és emberek közötti kapcsolatok erősségére és végső soron a közös cselekvések (üzletek, projektek) sikerére és a mai társadalomban ez teszi a legfontosabb értékké. A bizalom abban való hit hogy a másik úgy fog megnyilvánulni (viselkedni, érezni, gondolkodni) velünk szemben, ahogyan azt várjuk tőle. A bizalom a szervezet sikerében egy „rejtett tényező”. A szervezet eredményeségének/sikerének (E) képletében a stratégia (S) és végrehajtás (V) mellett a bizalom (B) is tényező : (S*V)*B=E. A bizalom egy attitűd (hozzáállás, elvárás) a másik viselkedésére vonatkoztatva. Kialakulása közvetlenül a születés után kezdődik az anyai gondoskodással megteremtett biztonsággal és később válik a személyiség jellemzőjévé (E.H. Ericson).
A bizalom összetevői
Amik vizsgálata alapján a bizalom kialakul
-
kompetencia (ability) : tudás, képességek, hozzáállás, eredményesség/tapasztalat
-
jellem (character)
-
becsületesség (integrity) – ígéret betartás, őszinteség, felelősség, hitelesség, tisztesség (része a bátorság is – cselekvés értékrenddel összhangban)
-
jóakarat/jószándék (benevolance) – mások érdekének figyelembevétele, törődés másokkal, hírnév, következetesség,
-
„Mihelyt megkérdőjelezik az indítékaidat, minden amit teszel gyanússá válik” Mahatma Gandhi
A bizalom szintjei (egymásra épülő belülről kifelé) – lásd Covey-Merill könyv
-
Önbizalom – hitelesség elve : célok megvalósítása, a hitelesség a bizalom összetevők meglétével (kiemelkedő kompetencia, tisztesség, becsületesség, jószándék) teljesül
-
Társas bizalom – következetes viselkedés elve : tettek elsődlegessége (őszinteség, átláthatóság, tisztelet, hiba jóvá tétel, lojalitás, fejlődés, eredményesség, világos elvárások, számonkérés, változáskészség, bizalom megadás)
-
Szervezeti bizalom – az összhang elve : bizalmat építő vezetés, -szervezet, -kultúra. A hatékony szervezet bizalomra és nem kényszerre épül. A szervezeti bizalom jelzője az egyén elégedettsége a szervezeten belül.
-
A piaci bizalom – a hírnév elve : a hírnevet a tisztességes, kompetens munkatársak adják. A hírnév hat a források megszerzésére és a partnerekkel való együttműködésre
-
Társadalmi bizalom – a hozzájárulás elve : értékteremtés mások, az egész társadalomszámára. A szervezet globális polgári viselkedésének alapja az egyén globális polgári viselkedése.
Mahatma Ghandi : „Nincs olyan, hogy az ember az élet egyik területén helyesen cselekszik, miközben egy másik területen helytelen tetteket követ el. Az élet oszthatatlan egész”.
A bizalom dimenziói
-
mélység (depth) – felületes- és mély bizalom. A mélységhez idő és munka kell. Ajánlások segíthetik (trandferred trust)
-
időtáv – rövid és hosszútávon kialakuló bizalom
A bizalom funkciói :
-
pozitív-, tartós csapat hangulat/közösség érzés fenntartója (becsülhető)
-
együttműködések (hierarchia, szervezetek közöti) elősegítője (viselkedés-, felfogás befolyással) – nélkülözhetetlen (bizalom nélkül nincs !)
Bizalom jellemzői :
-
személyről személyre változó hajlam (extrémitás nem jó)
-
érzelmi hatások (racionalitáson és érdekeken túl)
-
a bizalom =befektetés
-
munkával jár (kezdéskor a legelső feladat, tenni kell érte)
-
kockázattal jár (ami sosem csökken nullára)
-
hasznot hoz/üzleti érték – költség csökkenés, hatékonyság növekedés, megfelelő információkhoz jutás, profit növekedés, ellenőrzés csökkenés,
-
a szociális komplexitást csökkenti - feleket a jövő bizonytalansága hozza össze (kooperáció),
-
speciális forrás, mert a használattal nő és nem csökken.
A bizalom mítoszai:
Az „okos” bizalom megadása (Covey-Meril alapján) – „Egyaránt hiba : mindenkinek hinni és senkinek sem” – Seneca
Az okos bizalomhoz két tényezőt kell elsajátítani
-
bizalomra való hajlandóságot (egyéniség, felkészültség, múltbeli tapasztalatok)
-
elemzőképességet (helyzetfelmérés, döntés képesség, megoldás választás, képességek, tapasztalat, műveltség). Vizsgálandók : mi a lehetőség ? milyen kockázattal jár ? milyen az érintett emberek hitelessége (kompetencia és jellem) ?
Bizalom építés megoldásai
-
hitelesség felépítése
-
közös célok és megvalósítás/eredmény
-
próba lehetősége
-
megfelelő teljesítés/teljesítmény –referenciák, bizonyítékok
-
egyértelműség és előreláthatóság kialakítása -garanciák
-
pontos, nyílt (elérhetőség), őszinte kommunikáció
-
megosztott ellenőrzés
-
mások tekintetbe vétele
-
bizalom megadása
Hogyan születik a bizalmatlanság ?
-
csalódottság (a valóság nem mindig felel meg a várakozásoknak)
-
vezetői magatartás – ha a vezető vét a legfontosabb értékek ellen (csal, lop hazudik),
-
bizalmatlanság – a bizalmatlanság bizalmatlanságot szül
A bizalom sérülésének paraméterei
-
a sérülés/csalódás nagysága –ettől függ a következmények mértéke (pl.: tisztítóban nem mindegy, hogy egy nagyon új ing veszik el, vagy egy éppen kiselejtezés előtti)
-
a megsértett prioritások száma
-
speciális bizalom összetevő sérülése (pl.: becsületesség vagy jóakarat sérülése erősebb hatású, mint a kompetencia elismerés sérülése)
A bizalom visszaállítása
Csalódást követően a bizalom visszaépítése nehéz, de lehetséges (sokak szerint lehetetlen). Bizalom építés kétoldalú folyamat, kölcsönös elkötelezettség kell.
-
kibékülésnél (reconciliation) mindkét fél rendbe akarja hozni a kapcsolatot és ebben a megbocsátás is benne van.
-
megbocsátás (forgiveness) lehetséges úgy, hogy a jövőbeli bizalom nem áll fenn újból (erőszak esetén a megbocsátás létrejön, de semmiféle kapcsolat nem folytatódhat).
Bizalmatlanság megszüntetés/bizalom visszaállítás lehetséges megoldásai :
-
a bizalom összeomlást követően azonnali akció, figyelemmel a sértett oldalra
-
bocsánat kérés (apology) és a történtek értékelő megbeszélése
-
őszinteség
-
a kapcsolat részletes ismerete
-
kárpótlás és bűnbánat biztosítása
-
a jövőbeli elvárások újra tárgyalása,
-
a kapcsolat iránti elkötelezettség megerősítése.
Felhasznált irodalom
-
S.M.R. Covey-R. R. Merrill : A BIZALOM SEBESSÉGE. A rejtett tényező, ami mindent megváltoztat. HVG Könyvek 2011
-
J.K.Pinto, D.P. Slevin, B. English : Trust in Projects : An empirical assessment of owner/contractor relationships, International Journal of Project Management, 27 (2009), pp 638-648
-
David Horsager : The Trust Edge. How Top Leaders Gain Faster Results, Deeper Relationships, and a Stronger Bottom Line, Free Press, Nrw York, 2009
Összegzés
A Műhely célja, hogy felhívja a figyelmet a bizalom építés jelentőségére az együttműködések sikerességében. A közös beszélgetés során a résztvevők meggyőződhetnek arról, hogy a bizalom nem soft, hanem hard összetevője a sikernek, hiszen mérhető. Nem ígaz az a mítosz sem, hogy a bizalom nem fejleszthető, mert tanulható/tanítható. Igaz, hogy kockázatos a bizalom megadás, de ennél sokkal kockázatos a bizalmatlanság. A Műhely beszélgetés, a közös gondolkozás elősegítheti a menedzsment szakmai tudás fejlődését, az elméleti eredmények gyakorlatba ültetését.
A 42. PM Műhely (2019. szeptember 19. 16:00-18:00, BME Infopark I. B. 110) témájához kapcsolódó, megbeszélendő kérdések:
-
Befolyásolta-e életét, céljainak elérést a bizalom vagy bizalmatlanság és hogyan ?
-
Mi alapján adja meg valakinek a bizalmat ?
-
Mik lehetnek a bizalom meglétének előnyei ?
-
Mik lehetnek a bizalmatlanság hátrányai ?
-
Mik lehetnek a bizalom akadályai ?